Fiola Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg har i dag et speilreflekskamera type Pentax MZ-5N, men vil på litt sikt kjøpe en D70. Har fått forståelsen av at Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II passer bra til D70. Stemmer det ? Jeg er helt grønn på dette med hvilke objektiver som passer på hvilke kameraer,- finnes noe sted hvor dette er godt forklart ? Jeg lurer nemlig også på om det samme objektivet kan passe på Pentax'en eller er Sigma-objektivene også spesialtilpasset de forskjellige merkene i tillegg til f.eks AF-koden ? Om D70 finner jeg bl.a. følgende : 1) DX Nikkor : alle funksjoner støttes. 2) AF Nikkor type G eller D : alle funksjoner støttes. Om Pentax MZ-5N finner jeg bl.a. følgende : Usable Lenses: Pentax KAF2, KAF, KA and K mount lenses (autofocus with KA and K mount lenses possible using AF adapter). http://www.pentaxcanada.ca/products/slr/mz5n.php Kan noen hjelpe med en grunnleggende forklaring og gjerne gode råd også ? Sikker flere enn meg som er litt grønne på dette. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Pentax og nikon bruker forskjellige linsefatninger. Det kan kanskje hende at du kan finne en konverter en vei, men om så tviler jeg på at det blir en særlig god løsning. Sigma lager objektiver for mange linsefatninger, men du må kjøpe det med den fatningen du trenger. Tamron har lagd objektiver med adaptere for forskjellige fatninger, men dette er bare for manuell fokus. Disse vil høyst sannsynlig ikke la deg bruke lysmåleren i D70. Hvis du har mye optikk for Pentax K fatning kan du jo vurdere om du heller bør kjøpe en Pentax *Ist (eller den ryktede billigmodellen de skal lansere senere i år) Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Takk takk ! Da ble det hele straks mye lettere å forstå seg på ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå