Artistic.Hipster Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 hva er HTML koden for å legge til en "footer" på siden min? (må nesten ha det for at den skal funke Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 <div> </div> ? Footer har ingen spesiell kode, det er bare bunnen på siden lissom. Som oftest en egen DIV.. Lenke til kommentar
andesh Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) slettet Endret 14. juni 2004 av andesh Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Hmm... (jeg kan så godt som ingenting om dette) Så hvis du kunne forklart det litt bedre så hadde jeg vært takknæmlig Den skal ligge plassert slik som dette(men siden skal ikke være så lang som den vises på bildet da ) Footeren skal ligge sånn i enden av slik siden ser ut nå. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 div#container { ... } div#header { ... } div#meny { ... } div#venstre { ... } div#h0yre { ... } div#footer { ... } og: <div id="container"> <div id="header">Dette er headeren</div> <div id="meny">Dette er menyen</div> <div id="venstre">Dette er venstrekolonnen</div> <div id="h0yre">Dette er høyrekolonnen</div> <div id="footer">dette er fotteren</div> </div> Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Takker og bukker så meget Får håpe det går bedre nå BTW, hvordan fikser jeg scrolleren, meningen var at den skulle scrolle kun i den hvite firkanten og det gjør den, men den ligger jo helt ute til høyre Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Hvilken scroller? Ser ingen scroller jeg :s Lenke til kommentar
mad2003 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 BAre et lite spørsmål hvordan lager man pixelart? går det ann i PS7? isåfall hvordan? forresten fin side! blir stiligt når du får inn en footer. svar kan gjerne sendes på PM Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 div#container { ... } div#header { ... } div#meny { ... } div#venstre { ... } div#h0yre { ... } div#footer { ... } og: <div id="container"> <div id="header">Dette er headeren</div> <div id="meny">Dette er menyen</div> <div id="venstre">Dette er venstrekolonnen</div> <div id="h0yre">Dette er høyrekolonnen</div> <div id="footer">dette er fotteren</div> </div> Er jeg som lager siden for gandalf. Siden lages i frames, så det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg kan lage en horisontal frame under vertikale frames. Bruker ikke akkuratt fag utrykk, men kan vise deg et eksempel: Slik ser index'en ut i html. <html> <title>Gundrosen inc.</title> <frameset rows="186,56,*" border="0" frameborder="0"> <frame name="header" src="header.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="menu" src="menu.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frameset cols="153,159,*" border="0"> <frame name="ingenting" src="ingenting.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="nyheter" src="nyheter.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="main" src="main.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> </frameset> <noframes><body>Din nettleser takler desverre ikke frames.</body></noframes></frameset></html> Noen som har forslag? Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 BAre et lite spørsmål hvordan lager man pixelart? går det ann i PS7? isåfall hvordan? forresten fin side! blir stiligt når du får inn en footer. svar kan gjerne sendes på PM Hmm joda det er relativt enkelt det(men svært tidskrevende) Det kan fint gjøres i PS7(men jeg bruekr personlig CS) og det er lettest å starte med denne guiden (da får du et resultat lignende det jeg har postet på siden min) jeg har selv bygd mange hus nå og de vil snart dukke opp på siden min Men noen vær så snill å svar pallesen Lenke til kommentar
TorS Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Nå skal det sies at det begynner å bli en stund siden jeg drev med frames, men hvis jeg ikke husker feil, må du legge til enda ei rad i den første <frameset>, og legge til en pasende <frame> nedenfor... Noe ala dette: <frameset rows="186,56,*, 50" border="0" frameborder="0"> <frame name="header" src="header.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="menu" src="menu.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frameset cols="153,159,*" border="0"> <frame name="ingenting" src="ingenting.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="nyheter" src="nyheter.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="main" src="main.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="footer" src="footer.html"> </frameset> <noframes><body>Din nettleser takler desverre ikke frames.</body></noframes></frameset></html> Nå vil ikke jeg akkurat anbefale frames, av mange forskjellige årsaker, men hvis du vil ha det må du vel få lov til det Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Nå vil ikke jeg akkurat anbefale frames, av mange forskjellige årsaker, men hvis du vil ha det må du vel få lov til det Siden det er omtrendt det eneste jeg kan så må det nesten gå. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 En ting; Kan du forklare meg hvorfor du bruker frames på den siden der? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Eneste grunner er vel at jeg ikke gidder å lære meg noe annet enn frames. Vet det finnes mange enklere alternativer, men siden jeg kan frames ville jeg prøve å bruke det. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 CSS #container { width: 620px; margin-left: 50px; margin-top: 50px; } HTML <div id="container"> ALT INNHOLDET HER </div> Kom ikke her og si at det ikke er enklere.? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Det kan jeg ikke si fordi jeg aldri har prøvd det, eller prøvd å forstå det. Lager ikke mye side så det eneste jeg kunne komme på var frames. Hvis det er så enkelt med CSS eller hva det er, burde jeg kanskje lære meg det. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Nå skal det sies at det begynner å bli en stund siden jeg drev med frames, men hvis jeg ikke husker feil, må du legge til enda ei rad i den første <frameset>, og legge til en pasende <frame> nedenfor... Noe ala dette: <frameset rows="186,56,*, 50" border="0" frameborder="0"> <frame name="header" src="header.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="menu" src="menu.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frameset cols="153,159,*" border="0"> <frame name="ingenting" src="ingenting.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="nyheter" src="nyheter.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="main" src="main.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="footer" src="footer.html"> </frameset> <noframes><body>Din nettleser takler desverre ikke frames.</body></noframes></frameset></html> Nå vil ikke jeg akkurat anbefale frames, av mange forskjellige årsaker, men hvis du vil ha det må du vel få lov til det gidder du skrive koden sånn som den skal være? Har prøvd på det du sier, men det går ikke. (mye mulig jeg misforstår) Er det slik det skal være?: <frameset rows="186,56,*, 50" border="0" frameborder="0"> <frame name="header" src="header.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="menu" src="menu.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="footer" src="footer.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frameset cols="153,159,539,434*" border="0"> <frame name="ingenting" src="ingenting.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="nyheter" src="nyheter.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="main" src="main.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="main-gradient" src="main-gradient.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="footer" src="footer.html"> Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 IKKJE LÆR FYREN FRAMES! ...sorry for det utbruddet - men det blir for dumt å lære vekk noke som er vanvittig avleggs og gammaldags! Lær alt korrekt fra begynnelsen, så blir ting bedre fortare! Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) IKKJE LÆR FYREN FRAMES! ...sorry for det utbruddet - men det blir for dumt å lære vekk noke som er vanvittig avleggs og gammaldags! Lær alt korrekt fra begynnelsen, så blir ting bedre fortare! Er jo ikke akkuratt kjekt å starte fra nytt av når jeg først har kommet så langt. Noen som har peiling på hva jeg gjør galt? Endret 14. juni 2004 av Pallesen Lenke til kommentar
TorS Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Den første <frameset> tagen sier at du skal ha fire rader, en på 186 pixler, en på 56 pixler, en som dekker resten av skjermen minus 50 pixler, og den siste som dekker 50 pixler... Så må du legge til to <frame> tager for de to øverste horisontale framene. Etter det lager du enda en <frameset> tag som deler inn den tredje ruten i vertikale ruter. I koden din har du delt den inn i fire, men jeg skjønner ikke helt 434* som bredde på den siste kolonnen. Det må vel være enten 434 eller * (resten av bredden)...? Så må du lage fire <frame> tager igjen for de fire kolonnene du har nedover, før du legger til en siste <frame> for footeren. Det du har gjort feil i koden din, er at du har lagt til en <frame> for mye før du deler inn i kolonner. Den komplette koden blir altså seende omtrent sånn ut: <frameset rows="186,56,*, 50" border="0" frameborder="0"> <frame name="header" src="header.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="menu" src="menu.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frameset cols="153,159,539,434" border="0"> <frame name="ingenting" src="ingenting.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="nyheter" src="nyheter.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="main" src="main.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="main-gradient" src="main-gradient.html" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize target="_self"> <frame name="footer" src="footer.html" marginwidth="10" marginheight="20" scrolling="no" frameborder="0" noresize target="_self"> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå