Vaio Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 morsom sak vaio gud bedre det finnes mange nerds der ute som lager guider om de merkligste ting hva ikke helt med deg, på hva? Lenke til kommentar
Cro Cop Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Da må du vite litt om skjermen først. Jeg har heller ikke noe problemer med min CRT når jeg sitter timesvis foran den, men det er fordi den er flimmerfri (flatskjerm) og jeg kjører 120Hz. Alt under er pes for øynene mine, i lengden. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 faktisk har jeg leti etter den arbeidtilsynet saken en stund. Takk for den:) Nå ble guiden utsatt med 2 uker, slik at jeg kan fordype meg enda mer i min rare verden...... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 faktisk har jeg leti etter den arbeidtilsynet saken en stund. Takk for den:) Nå ble guiden utsatt med 2 uker, slik at jeg kan fordype meg enda mer i min rare verden...... Gleden er min.... Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Alt annet en responstid, så er CRT farlig for øyene, bruker mer strøm, ta mer plass, og stinker dritt etter langtid... Nei bytt gutt før du havner med briller i tykkelsen med matenmatikk læreren din.. jeg har lurt litt på dette med CRT og stråling... Er det virkelig mye farligere for øynene enn LCD? jeg trodde det som slet mest på synet var at øynene må tilpasse seg konstant endring i kontraster... F.eks hvis du sitter å spiller et mørkt spill i noen timer, så går du over til å lese på lyse nettsider. Det må jo slite, man kjenner jo tilogmed at man belaster øynene. Hehe har nettop spillt cs, selv om det ikke er det mørkeste spillet så er det mørkt i forhold til hw og jeg kjenner at det svir i øynene. Synes hw.no skulle hatt ett litt mørkere design. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Tror du må være litt forsiktig med å konkludere... Les her Og her (arbeidtilsynet) Og jeg er en medisinstudent... Tror du selv skal være litt forsiktig med å konkludere. Hvertfall hvis du skal bli lege forstår du sikkert viktigheten av å ikke dra forhastede konklusjoner som du ser ut til å ha gjort her. Hvor i det hele tatt finner du belegg for at CRT'er er farlige for øynene? Husk at det er nok ingen som sitter foran noen gamle flimrende skjermer fra 80 tallet idag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Man bør da altid ha lys i rommet man bruker skjermen i. Angående responstid på CRT-skjermer. En CRT-skjerm har ikke responstid i samme betydning som LCD. De fleste CRT-skjermer har så godt fluoriserende belegg at responstiden blir lik null. Det man må se på er oppfriskningshastighet/refresh. Det er elektronstrålen som sveiper over skjermen som til syvende og sist avgjør hvilken responstid man får. Husk at TV'en går på 50/100 Hz (interlaced), ikke så mye etterslep på dem... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 LCD til vanlig kontorarbeide. For deg som lurer på hvordan denne er til bruk i tekstbehandling og regneark, kan vi med en gang anbefale denne. LCD er den desidert beste skjermen på dette området. Bokstavene er svært klare og tydelig. Årsaken til dette er at pikslene på en LCD skjerm er firkantet, mens de på en CRT skjerm er ovale. Bokstaver blir med andre ord utrolig skarpe. Skal ikke utdype denne delen noe særlig da det er soleklar seier til LCD på dette området. Men allikevel vil jeg her nevne et par andre ting som er viktig for deg som sitter og jobber. Ergonomi. Pass på at du sitter i en behagelig stilling når du benytter skjermen din. Mange foretrekker å kunne ha skjermen helt ned til bordplaten når de arbeider, mens andre liker å ha den høyere oppe. Mange med HMS som spesial felt mener at man skal ha 15 graders vinkle fra øynene ned på midten av skjermen. Dette er sikkert korrekt, men personlig foretrekker jeg å kunne velge min egen stilling. Lysforhold i rommet. I dagslys er LCD skjermene overraskende bra, men dog er de uleselige med direkte sterkt sollys på skjermen. Pass på at lysforholdene i rommet. Derfor er det viktig at du som bruker justerer skjermen lystyrke etter forholdene i rommet. Det skal ære behagelig å jobbe på skjermen din. Fargen hvit er utrolig skarp hvit på LCD og derfor bør du senke lystyrke på skjermen når du jobber i mørke rom. Prøv deg litt frem da det er enkelt å gjøre dette på selve skjermen din. Enkelt modeller tilbyr sensorer som gjør dette for deg, eller programvare som justerer dette etter hvilket program du jobber i. LCD skjermer flimrer ikke. En LCD skjerm vil ikke flimre, så det vil være meget behagelig å jobbe med denne. Allikevel påpeker undertegnede at det kan være godt for deg som bruker å ta deg en pause i ny og ne. Det er alltids en kollega som du kan flørte litt med på jobben Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Tror du selv skal være litt forsiktig med å konkludere. Hvertfall hvis du skal bli lege forstår du sikkert viktigheten av å ikke dra forhastede konklusjoner som du ser ut til å ha gjort her.Hvor i det hele tatt finner du belegg for at CRT'er er farlige for øynene? Husk at det er nok ingen som sitter foran noen gamle flimrende skjermer fra 80 tallet idag. CRT er ikke bra for øyene... punktum. Lærebøkene sier det, strålevern sier det, og ikke minst de fleste (untatt du) mener det... ikke minst på prisippet til en CRT er basert på.. kald katode...som skyter rett på øyene våres. Og jeg.. Jeg har briller idag pågrunnen av den forbannede skjermen min...CRT altså.. ingentvil.. flimre eller ikke nye eller gammel.. CRT er ikke bra for øyene.. Det er ingen forhastende konklusjon, det er bare sant! Endret 14. juni 2004 av Vaio Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 etter å ha prøvd både lcd og crt uten å ha særlig teknisk innsikt i hvem som er best til hva må jeg konkludere med at jeg foretrekker crt. grunnene til det er at jeg spiller mye (bytter ofte oppløsninger, lcd er super på sin native men av de lcd-skjermene jeg har prøvd ble jeg ikke imponert når du jeg satte oppløsninga ned til noe annet enn den native.) og økonomi. en bra crt 19" er fullt mulig å få for under 1500,- mens en 17" lcd-skjerm vanligvis ligger nærmere 4000,-. den dagen lcd-skjermer blir billigere enn de er nå og klarer flere enn sin native oppløsning bra (vet at noen dyre lcd idag greier det) kommer jeg utvilsomt til å velge lcd. sitter nå på crt og må innrømme at jeg savner et helt flimmerfritt og klart bilde... Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 min far har en 19" LCD skjerm til 6000,- jeg har ganske gode øyne, og når jeg sitter med normal avstand fra øyne til skjerm foran den skjermen, kan jeg faktisk se pixlene. det er umulig med CRT skjermen min som er 17" og fulgte med en gammel Compaq. pixlene på en LCD skjerm er umulig å få like små som på CRT skjermene. det er fysisk umulig. om man lagde dem mindre, ville det ikke vært plass til det som det må være plass til der for å generere en farge. ergo, det er dårligere bilde på LCD skjermene. det finnes ingen gode argumenter mot dette. hvis du mener du har noen, kan jeg avfeie det med å be deg ta en tur til f.eks. elkjøp og be om å få ta en titt på deres luxus model innen LCD, og en helt vanlig CRT skjerm. LCD skjermen taper. det er en grunn til at LCD skjermer lages så store, nemlig for at man skal kunne sitte lengre unna og ikke legge merke til at bilde er uklart. personlig ville jeg aldri gått for en LCD skjerm, om jeg så fikk velge mellom en av de aller beste, og en helt vanlig CRT skjerm. jeg spiller nemlig en del, og skjermen reagerer ikke fort nok for enkelte spill, pluss at du får inntrykk av at det er dårligere grafikk, grunnet oppløsningen. joda, en LCD skjerm er liten. og så? nesten alle har plass til en CRT skjerm på skrivebordet. skal du liksom bruke plassen bak en LCD skjerm som lagringsplass? det er ikke så ufattelig mye å tjene på LCD skjerm når det gjelder plass. jeg har ingenting imot folk som velger LCD, og på mange måter skjønner jeg dem. det er jo faktisk enklere, lettere, og mindre. men om man virkelig bryr seg om bildekvaliteten, er det ingen grunn til å velge en LCD skjerm, når man får en CRT som er langt bedre og mye billigere. ja jøss, CRT skjermer er farlige. men gjett hva, man kan få kreft av melk. jeg tør vedde på at minst en person som har sagt at CRT skjermer er farlige for øya røyker, og det sier litt om den personens prioritet om hva som er skadelig. jeg må innrømme at jeg har hatt lyst på en LCD skjerm en eneste gang i mitt liv, og det var for litt over 2 måneder siden(tror jeg) jeg satt nemlig på rad 16 i vikingskipet i år, altså jeg måtte bare stæsjet igjennom nesten hele hallen. 17"'eren i venstre armen, og en bag og en pute i andre. da hadde venstra lyst på LCD ja! (jeg hadde jo nok av hvile da, for vi fikk jo ikke nettverk før klokka 12 eller noe dagen etter!)(pluss at vi hadde parkert helt i andre enden av parkeringsplassen, der hvor campingvognene sto... men nok om det) jeg stemmer for CRT! LCD skjermer egner seg ikke som PC skjermer enda, de duger bare som TV. enda. men jeg tror på teknologien, og venter meg et revolusjonerende fremskritt på den fronten. Thomas Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Jeg har både lcd dataskjerm og lcdtv, begge fungerer knakende bra CRT er definitivt ut spør du meg, hvem gidder å ha ett stort og stygt uhyre av en skjerm når man kan ha en lekkerbisken av en lcdskjerm... At man kan se pikslene på en lcd skjerm og ikke på en crt skjerm er vel bare shitprat spør du meg At lcdskjermer ikke er beregnet for data bruk er også bare shitprat spør du meg Prisen er vel også uvesentlig spør du meg Endret 14. juni 2004 av tintin77 Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 at du liker utseende på en LCD skjerm er vel bare dumt. det er det som er shitprat Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) LOL? jaha... det sier seg selv at det er dumt å velge skjerm etter utseende dens. kjøper du min 17" om jeg rosemaler den? EDIT: du ser ikke ut som du bryr deg så mye om hva skjermen gir deg, nemlig et bilde. det er jo det man handler. størrelsen burde være uvesentlig for de som bryr seg om bilde. Endret 14. juni 2004 av Dimensionx Lenke til kommentar
DabZor Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 spør du meg, spør du meg, spør du meg... .....hm Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg valgte selvsagt ikke bare lcd skjermer pga design, du skjønner vel du også da Dimensionx Hadde vært kult med rosemala Crt skjerm, men dessverre så kjøper jeg ikke crt skjermer lengre... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 en del personer ligger på grensen til et par advarsler her. Hold dere til topic.... Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 hva med en poll om hva folk foretrekker? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 jeg skjønner ikke at folk kan reagere på etterslep på LCD skjermer, jeg er UTROLIG kresen når det gjelder slike småting, og hadde jeg fått én død piksel på skjermen min, så hadde jeg benyttet meg av angrefristen tvert. Men etterslep bryr jeg meg så lite om. Om du finner det i en moderat form (som på min L767) så skal det mye til før det er til hinder i et spill. Nei, jeg har alltid vært kritisk til LCD teknologien, men jeg må nok spise i meg ordene nå, etter 2dagers bruk av min nye skjerm (uten DVI også faktisk) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå