Shieldmaker Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Hvor stor er forskjellen mellom en bra CRT skjerm og en LCD er? Hvor høy responstid og kontrast kan man få på en CRT skjerm? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Aner ikke, men det står litt om responstid her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=258146 Lenke til kommentar
Gedwyn Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Det er vel en god CRT som er bedere enn en LCD. LCD har gjerne lavere Hz, og oppløsning. CRT egener seg bedere til spilling enn LCD, pga responstiden kontrasten, og oppløsningen er bedere. Men LCD kommer for full fart, de er nesten like god nå. Men ulemopen er at den tar større plass. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Ikke at jeg har så alt for mye peiling på skjermer, men det som har vært problemet med LCD skjermene, er at respons & kontrast tiden har vært alt for dårlig på disse i forhold til CRT skjermene. Nå har LCD skjermene kommet seg veldig i den senere tid, og du får kjøpt bra LCD skjermer, som ikke har samme problemet. Har ikke hørt om CRT skjermer av nyere slag, som har dette problemet overhodet. Utfra min erfaring (knowledge) så er CRT skjermene fortsatt bedre på dette området. LCD skjermen skårer først og fremst med tanke på vekt/plass, og selvsagt det behagelige skjermbildet. Når det kommer til spilling, må du opp en i ganske stor prisklasse hvis du skal ha en LCD skjerm til dette. Mvh -z00l- Lenke til kommentar
chil Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 CRT har raskere bilde, bedre insynsvikel. LCD har mye klarere finere bilde synes jeg mye bedre å sitte å se på. Gå for en LCD Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Når man kan få en 21" CRT brukt til 1500-2000 synes jeg ikke det er noe å lure på en gang. Jeg kan ikke gå ned til 17" når jeg er vant til 21" Har man plass på pulten synes jeg nå at CRT er mest for penga enn så lenge. Responstid er forøvrig ikke et tema med CRT - de er alle mer enn raske nok til at du noen gang vil kunne se noen forsinkelse Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Hvor stor er forskjellen mellom en bra CRT skjerm og en LCD er? Hvor høy responstid og kontrast kan man få på en CRT skjerm? Alt annet en responstid, så er CRT farlig for øyene, bruker mer strøm, ta mer plass, og stinker dritt etter langtid... Nei bytt gutt, før du havner med briller i tykkelsen med matenmatikk læreren din.. Endret 14. juni 2004 av Vaio Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Alt annet en responstid, så er CRT farlig for øyene, bruker mer strøm, ta mer plass, og stinker dritt etter langtid... Nei bytt gutt før du havner med briller i tykkelsen med matenmatikk læreren din.. jeg har lurt litt på dette med CRT og stråling... Er det virkelig mye farligere for øynene enn LCD? jeg trodde det som slet mest på synet var at øynene må tilpasse seg konstant endring i kontraster... F.eks hvis du sitter å spiller et mørkt spill i noen timer, så går du over til å lese på lyse nettsider. Det må jo slite, man kjenner jo tilogmed at man belaster øynene. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Helt enig... Har 21" Crt på jobb, men jeg synes min 17" lcd skjerm er vel så bra jeg da men smaken er som baken, delt i to.... Lcd er mye bedre for øynene ja, penere å se, bra bilde, tar minimalt med plass Lenke til kommentar
chil Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 du maa hukse på at en 17 tommers LCD er like stor som en 19 CRT. og 19 LCD er som en 21CRT Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Alt annet en responstid, så er CRT farlig for øyene, bruker mer strøm, ta mer plass, og stinker dritt etter langtid... Nei bytt gutt før du havner med briller i tykkelsen med matenmatikk læreren din.. jeg har lurt litt på dette med CRT og stråling... Er det virkelig mye farligere for øynene enn LCD? jeg trodde det som slet mest på synet var at øynene må tilpasse seg konstant endring i kontraster... F.eks hvis du sitter å spiller et mørkt spill i noen timer, så går du over til å lese på lyse nettsider. Det må jo slite, man kjenner jo tilogmed at man belaster øynene. Du har glemt enting.... Når du ser på en CRT skjerm ser du rett i en Kalt Katode som "skyter" på deg. Så øyene dine blir ganske "skutt" løpet av dagen edit: også er det noe UV som kommer ut, hvis jeg ikke ta feil, og derfor finnes det sånn skjermfilter for CRT... Nei enhver argument peker mot å bytte skjerm! Jeg har en 19" tommers LCD samsung hjemme... sammeligne med min gamle CRT er den mye bedre Endret 14. juni 2004 av Vaio Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 CRT har bedre farger enn LCD. Derfor egner CRT skjermer seg bedre til grafiske oppgaver. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 du maa hukse på at en 17 tommers LCD er like stor som en 19 CRT. og 19 LCD er som en 21CRT Ikke helt riktig... En 19" CRT er som regel 18", og en 17" LCD er 17" Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 siden det er mandag: Dette er et bitte lite utdrag av en kommende guide som jeg leker meg litt med: Flere og flere går rundt å leter etter den perfekte skjerm. For mange kan dette være en søken i jungelen. Vi skal hjelpe dere med deres valg slik at dere selv kan finne frem til den skjerm som passer ditt behov. Skjermvalget ditt ved kjøp av PC utstyr er kanskje det viktigste valget du tar. Problemet er at de fleste ikke vet hvilket merke eller modell som egner seg best for ditt bruk. Vi har verdens beste guide her. Hvorfor er det så viktig å velge riktig skjerm? For det første er skjermen noe av det viktigste du har på din pc. Å ha verdens raskeste og beste maskin hjelper lite hvis skjermen er dårlig. Dessuten er en skjerm noe du gjerne har flere år, mens du stadig skifter ut annen hardware. Vi skal sette deg inn i hvilken skjerm som passer for ditt bruk, prøve å forklare litt om hva de ulike spesifikasjonene betyr og hvor viktige disse er for deg som bruker. Lever du i den tro at en skjerm er en skjerm, og du er en av de som bare skal ha en 17" LCD med i en pakkeløsning trenger du ikke lese videre. Dette er en guide for deg som er litt mer bevisst ditt valg, en guide som skal lede deg til nettopp din juvel, slik at du har en viss trygghet når du handler denne over nett. Problemet for mange er jo at man i dag ikke får se hvor bra enkelte skjermer kan være da de store kjedene stort sett tar inn de dårligste merkene, slik at du ikke har noe sammenligningsgrunnlag når du er ute og jakter på skjerm. I dag finnes det to typer skjermer for bruk på PC. Den tradisjonelle CRT skjermen og de nyere LCD skjermene. Begge to har sine fordeler og svakheter, det er derfor viktig at du definerer ditt behov før du velger skjerm. I denne artikkelen vil vi gå i dybden på LCD skjermer. Vi skal belyse en del spørsmål og svar. Vi kommer også til å nevne CRT i de tilfeller der de er sterkere og et bedre valg. Hva er det grunnleggende man skal ha i hode når man velger seg en skjerm? Den desidert viktigste regelen når du skal ut å kjøpe skjerm er ditt bruksområde. Tidligere kunne man kjøpe de tradisjonelle CRT skjermene og de var fine til stort sett alle bruks områder. Slik er det dessverre ikke med LCD. Alle disse skjermene har ulike bruksområder, og de fleste har sine styrker og sine svakheter. Er du medlem av en familie med flere brukere av datamaskinen i huset er det derfor enda mer viktig at du vektlegger hva skjermen skal brukes til. En som driver med billedredigering har helt andre preferanser enn en som skal bruke denne til spilling og surfing på internett. Har du i dag intet spesielle behov vil du allikevel bli meget positivt overrasket når du går over til en LCD skjerm. Så og si alle som kjøper en LCD skjerm blir fornøyd med sitt valg. Undertegnede har testet skjermer som ikke ville egne seg som julegaver til bestemor engang, mens de som skaffer seg denne skjermen er kjempefornøyde. Så har du intet spesielt behov er det hipp som happ hvilken skjerm du skal ha deg. Det viktigste er da kanskje hvor smakfull du syns skjermen ser ut. For deg som har litt mer krav bør lese videre, for skjermene jeg senere anbefaler får du sjelden kjøpt noen andre steder enn på webshop. CRT eller LCD er det første spørsmålet du bør stille deg. Dette er de to standardene vi finner i markedet i dag. Det er ingen hemmelighet at LCD er standarden som satses på av de ulike produsentene. Faktisk har flere av de mest anerkjente produsentene sluttet å produsere CRT, men undertegnede kunne godt tenke meg at disse ikke forsvant fra markedet da disse fortsatt har sine målgrupper. Hvilke fordeler har LCD * Den har bedre design, som tar mindre plass og varieres mye mer enn på CRT * Den har fysiske justeringsmuligheter en CRT bare kan drømme om (eks pivot) * Den er flimmerfri. Dette betyr mindre slitne øyne og mindre hodepine for deg som plages av dette * Den har et krystall klart bilde og skarpheten er mye bedre enn på CRT * Den reagerer ikke på stråling * Den kan kjøres digitalt slik at du slipper å justere den inn * Den er mer miljøvennlig og bruker mye mindre strøm enn CRT skjermene. * Den er bedre i dagslys Hvilke fordeler har CRT * Den har ikke nativ oppløsning, og er derfor like sterk i den oppløsningen du måtte velge * Den er "raskere" enn LCD, noe som betyr at den kan vise fler bilder i sekundet enn en LCD skjerm * Den er langt billigere enn en LCD skjerm * Den er som regel ikke bundet opp mot ett bruksområde, slik en LCD skjerm er * Den har ikke gjennomslag av baklys, slik LCD har. En rekke andre punkter kan kommenteres som kontrast, fargegjengivelse, fargedybde etc. Mye faller faktisk her i fordel CRT, men det finnes LCD skjermer som overgår denne skjermtypen på de ulike områdene. Problemet med disse er at de ofte er meget bra på et område, mens de er meget dårlige på et annet område. Hvis du nå velger en LCD skjerm gjør du ikke et dumt valg. Vi skal derfor ta deg med inn i en fantastisk verden der vi tegner og forklarer hvor fantastisk denne verden kan være. Da begynner vi med den helt grunnleggene kunnskapen. Dette skal være lettlest og enkelt å forstå, slik at vi her ikke går for dypt ned i detaljene. Dette skal være enkelt og underholdene... Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 jeg har lurt litt på dette med CRT og stråling... Er det virkelig mye farligere for øynene enn LCD? jeg trodde det som slet mest på synet var at øynene må tilpasse seg konstant endring i kontraster... F.eks hvis du sitter å spiller et mørkt spill i noen timer, så går du over til å lese på lyse nettsider. Det må jo slite, man kjenner jo tilogmed at man belaster øynene. Har ikke noe tro på at CRT er farlig for øynene.... Sitter foran en ca 15 timer i døgnet (i hvert fall ukedager), og har gjort det de siste 10 årene. Bruker linser, så jeg er og sjekker øynene mine 2 ganger å året. Øyelegen ser i hvert fall ingen forandringer på øynene mine. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 en dårlig CRT er farlig for øynene dine. Spesielt de gamle "runde" CRT modellene som kun greier 60 hertz Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) jeg har lurt litt på dette med CRT og stråling... Er det virkelig mye farligere for øynene enn LCD? jeg trodde det som slet mest på synet var at øynene må tilpasse seg konstant endring i kontraster... F.eks hvis du sitter å spiller et mørkt spill i noen timer, så går du over til å lese på lyse nettsider. Det må jo slite, man kjenner jo tilogmed at man belaster øynene. Har ikke noe tro på at CRT er farlig for øynene.... Sitter foran en ca 15 timer i døgnet (i hvert fall ukedager), og har gjort det de siste 10 årene. Bruker linser, så jeg er og sjekker øynene mine 2 ganger å året. Øyelegen ser i hvert fall ingen forandringer på øynene mine. Tror du må være litt forsiktig med å konkludere... Les her Og her (arbeidtilsynet) Og jeg er en medisinstudent... Endret 14. juni 2004 av Vaio Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Huff, huske de "Epleksi" boksene du fikk med 60hz... Det var direkte farlig for øya.. Men uansett, jeg foretrekker LCD fordi det er mye klarere, stråler ikke, flimrer ikke, og på en møte føles det glattere ut også, muligens pga. ingen flimering. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 morsom sak vaio gud bedre det finnes mange nerds der ute som lager guider om de merkligste ting Lenke til kommentar
havfal Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 kan jo si det sånn att så lenge du må betale 6k for en grei lcd til spill, går jeg for en mye bedre crt til under 2k, men når lcd blir billigere skal jeg kjøpe lcd, så får jeg plass til andre ting på pulten også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå