Gå til innhold

Responstid på CRT skjermer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det ligger rundt 2 ms, men dette vil vel være noe knyttet til oppderteringsfrekvensen. responstider under 10ms er som regel helt umerkbart. Til sammenligning har de beste LCD skjermene nå ca 16ms om jeg husker riktig.

-Stigma

Slått på målstreken av Øyvind hehe. Jaja, da vet jeg at jeg hadde rett ihvertfall =)

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja, LCD teknologien utvikler seg fort. var ikke klar over at 12ms var på markedet. Håper det snart kommer 19" LCD med ~12-16ms for en ok pris. Da blir det på tide å skifte. Intill da får den gamle (enorme) 21" CRT'en holde.

-Stigma

Lenke til kommentar
Tror det ligger rundt 2 ms, men dette vil vel være noe knyttet til oppderteringsfrekvensen. responstider under 10ms er som regel helt umerkbart. Til sammenligning har de beste LCD skjermene nå ca 16ms om jeg husker riktig.

-Stigma

Slått på målstreken av Øyvind hehe. Jaja, da vet jeg at jeg hadde rett ihvertfall =)

Tror de beste liger rundt 12ms... ;)

Edit: slått av ovind_dahle too ;)

Utrengning for CRT (correct me if I'm, wrong):

1 Hz er et "bilde" (egentlig svingning" i sekundet.

1 sek er 100 ms

1 sek / 100Hz = 1 ms per bilde og det trengs to bilder for å gå fra svart til hvitt, altså 1 ms * 2 bilder = 2 ms ;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

-Stigma

Tror de beste liger rundt 12ms... ;)

Edit: slått av ovind_dahle too ;)

Utrengning for CRT (correct me if I'm, wrong):

1 Hz er et "bilde" (egentlig svingning" i sekundet.

1 sek er 100 ms

1 sek / 100Hz = 1 ms per bilde og det trengs to bilder for å gå fra svart til hvitt, altså 1 ms * 2 bilder = 2 ms ;)

De beste ligger ikke på 12ms, men skjermene med 12ms oppgitt responstid gjør det :)

Quote THG

Like always, it's a shame that with the fastest response time on paper, the FP783 has a higher latency than monitors built around 20 ms Hydis panels. Let's insist on this once more: response time measures these days are nearly worthless. They are only hints.
Lenke til kommentar
ca 2 ms

Synes det var et svært dårlig svar! Forventet kanskje litt mer professonelt fra en skjermtester! Kan vi stole på deg helt? :wee:

CRT skjerm er ikke basert på responstid, men oppdatering!

Forskjellen mellom LCD og CRT, er at LCD har en fast et skjermbildet, mens CRT må oppdatere heletiden.

Responstid er tiden der en pixel bruker å snu opp og ned (bytte til en annen farge) for LCD

Oppdateringstid er tiden antall bilder (linjer) i skjermen blir oppdatert for CRT

Prinsipp:

100Hz betyr 100oppdatering per sekund, per linje (skjermbilde linje).

Dvs hvis det er 4 linjer i skjermen din, da får du ca. 25 oppdatering på bildet ditt per sekund.

Du må også forstå at en kald katode bak skjermen din kan oppdatere flere enn en linje. De kan oppdatere et sett med linjer.

Frekvensen bilr redusert når oppløsning går opp. Fordi da må skjermen oppdatere flere linjer. KAPISH?

Det var en greit barnevennlig versjon av forklaringen min... :thumbup:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...