Gå til innhold

DFI NFII ULTRA Infinity eller Abit NF7?

Goophy

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått inn en god del penger og har tenkt til å sløse bort alt på hardware.

Har en del sokkel A cpu'er som har lyst til å bli klokket vettet ut av liggende her og har bestilt en XP-M 2400 35W.

Vannkjøling ble kjøpt inn forrige uke, en DD RBX cpublokk mm.

Men så var det hovedkort da, mitt nåværende MSI K7N2 Delta duger svært så dårlig til overklokking, selv med en liten voltmod på både vcore og vdimm.

Jeg vet at veldig mange her sverger til NF7 og har veldig gode resultater med det, men det er også mange som har uhørvelige overklokkinger med DFI kortet.

Så jeg lurte på om noen har lyst til å overbevise meg om det ene eller andre er best, gjerne med en god begrunnelse. Og pris er ikke vits å snakke om, selv om DFI kortet koster ~300kr mer.

Det finnes et utall modifiserte bios og voltmodguider etc. til begge kortene også.

Skal ikke være lett å velge. :hmm:

På forhånd, takk for alle svar!

Edit: Mener å ha lest at DFI kortene klarer en høyere FSB enn Abit sine? Noen som vil bekrefte/avkrefte dette?

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har NF7-S v2.0 og DFI NFII Lanparty selv. Kortene er ganske så ulike, og har begge sterke og svake sider:

DFI

+ Vdimm opp til 3.3v og VDD opp til 1.9v

+ Automatisk vref

+ Henter vdimm fra 5v-railen - muligheter for HØY vdimm

+ Klarer somregel 250MHz+ FSB uten mods

+ Mange tweakingmuligheter i moddede BIOS'er inkl. CPC av/på

- Maks vcore på 2v

- Flukterende vcore, krever mods for å få stabil

- Har endel "issues" rundt BIOS med mye rare feil.

NF7

+ Maks vcore 2.3v

+ Enkelt å modde

- Maks vdimm 2,9

- Henter vdimm fra 3,3v-railen slik at en ikke kommer over 3,2v vdimm uten å også ta 3.3v-rail mod.

- Maks VDD 1.7

Personlig liker jeg DFI best da det når høy FSB uten mods, så NF7'en står derfor i reserveburken min. Er du klar for en reall arbeidsøkt med loddebolten, gå for DFI. Hvis ikke, gå for NF7, da moddene til dette er meget enkle å utføre. I snitt når DFI-korta høyere FSB enn NF7. Det er helt enkelt en smakssak

Lenke til kommentar

Ah, tusen takk for forklaringer.

Det er en selvfølge å modde kortet når man skal overklokke litt høyere enn vanlig.

Ser nok ut som om det blir et DFI-kort på meg gitt.

Tror nok jeg kommer til å snekre en liten custom-bios, sjekke hva man gjør med småfeilene der.

Takk nok en gang, kort blir bestilt imorgen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Kunne jo nesten ikke sagt det bedre selv Tommy. :green:

Det er ikke nok med at DFI bare har vcore opptil 2v, man må ta flere mods og de gir ikke særlig høy uttelling (maks ~2,1v stabilt). For mange prosessorer vil dette være ganske begensende. Men, de færreste mobile CPU-er kommer noe særlig høyere med over 2v, så med mobile ville jeg gått for DFI. :) Likevel vil nok ganske sikket klokkefrekvensen en oppnår være høyere med et NF7, men høyere FSB vil som oftest resultere i høyere ytelse.

Endret av Endre
Lenke til kommentar
Likevel vil nok ganske sikket klokkefrekvensen en oppnår være høyere med et NF7, men høyere FSB vil som oftest resultere i høyere ytelse.

Høy FSB liker man godt :)

Men denne gangen skal jeg ikke være som alle andre, så det blir nok et "folk med plexivindu i kabinettet sin drøm" aka lanparty.

Angående mods, så er ikke det noe problem. Litt av moroa er jo å fikle og tukle med komponenten, så du vet det ikke er som "out of the box" når du fyrer opp de riktig høye oc'ene etter hvert.

Lenke til kommentar

sorry at jeg avbryter litt her goophy, men har tenkt til å kjøpe det dfi kortet selv tror jeg... men trenger 512 av noe seriøst hissig ram.... har en amd 2500 ikke mobil som skal klokkes... har vannkjøling...

noen som kan anbefale meg noe bra minne som de vet duger til dette oppsettet?

-klikko

Lenke til kommentar
sorry at jeg avbryter litt her goophy, men har tenkt til å kjøpe det dfi kortet selv tror jeg... men trenger 512 av noe seriøst hissig ram.... har en amd 2500 ikke mobil som skal klokkes... har vannkjøling...

noen som kan anbefale meg noe bra minne som de vet duger til dette oppsettet?

-klikko

Skal du gi DFI-kortet noe å bryne seg på, bør du nok være på utkikk etter noe brukt BH-5 ram. ;) Er "relativt" greit å få tak i for tiden, men du må somregel punge ut for å få det. Et alternativ er EB-brikkene til OCZ.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig Kingston KHX3000 BH-5 på Databutikken.

Jeg tror ikke de får inn de igjen.

Ser ut som om Kingston har kuttet ut de brikkene og databutikken utsetter datoen når de skal komme hele tiden. De skulle ha kommet idag faktisk :hmm:

Jeg så en del BH-5 brikker på bruktmarkedet på hw.no nå. Sjekk der.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Er enig med Goophy her. Spørs om Databutikken får flere inn. Brikkene har gått ut av produksjon for en stund siden, og det er nok bare siste rest det Databutikken har hatt frem til nå nylig. KHX3000 kan også komme med CH-5, selv om det er sjelden. Skal du ha BH-5, er nok bruktmarkedet det sikreste.

Lenke til kommentar

For å være 100% sikker på om de er BH-5/BH-6/CH-5 osv... er du nødt til å ta av heatspreaderen og se på nummeret på chip'ene.

Minne som er garantert BH-5 er bla:

• Corsair 3200LL v1.1
  • Kingston KHX3000
  • Kingston KHX3200 (ikke A)
  • Mushkin 3200/3500 lvl 2

Det finnes også noe Twinmos minne med BH-5, men ikke som er å få kjøpt nye i butikk lengre.

De du linket til har ikke winbond brikker (uten å være 100% sikker)...

Lenke til kommentar
For å være 100% sikker på om de er BH-5/BH-6/CH-5 osv... er du nødt til å ta av heatspreaderen og se på nummeret på chip'ene.

Minne som er garantert BH-5 er bla:

•  

• Corsair 3200LL v1.1

• Kingston KHX3000

• Kingston KHX3200 (ikke A)

• Mushkin 3200/3500 lvl 2

Det finnes også noe Twinmos minne med BH-5, men ikke som er å få kjøpt nye i butikk lengre.

De du linket til har ikke winbond brikker (uten å være 100% sikker)...

ok... men hva er winbound?

er noob på ram skjønner du :blush: alt jeg vet er at jeg trenger den beste rammen man får tak i for 1500-1600 spenn...512 mb i første omgang...

hva ville du kjøpt?

edit: og noen som vet om de dfi kortene(ultra infinty og lanparty) er helt like? tenker spess på klokke egenskapene her... utseende er jo forskjellig..

Endret av klikko
Lenke til kommentar
edit: og noen som vet om de dfi kortene(ultra infinty og lanparty) er helt like? tenker spess på klokke egenskapene her... utseende er jo forskjellig..

Layouten samt komponentene er identiske på disse kortene. Infinity mangler GBLan, men bortsett fra det (og fargene) skal de være helt like (kan benytte samme bios). Er noen som mener at Lanparty bruker komponenter med høyere kvalitet, men stiller meg selv tvilende til det. Er vel så mange som har gode resultater med Infinity som med Lanparty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...