Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to hus, burde jeg dele internet?


Anbefalte innlegg

Fiber er jo en mulighet da. det koster ca 6-15 kr metern alt etter kordan type og hvor mye isolasjon det er på dem, men er også fiberkabler som koster mer da :p

du kan ikke kjøpe fra komplett eller noe sånt siden de har helt syke priser på fiber kabler. ta kontakt med for eks bravida eller noen andre som driver med sånt de kan skaffe fiber billig.

 

og 2 stk switcher som støtter fiber koster ca 1500 vær, så med fiber vil du komme på ca 4500-5000kr noe som ikke er så dyrt men nå vet jeg ikke om dere syns det da for deres bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fiber er jo en mulighet da. det koster ca 6-15 kr metern alt etter kordan type og hvor mye isolasjon det er på dem, men er også fiberkabler som koster mer da :p

du kan ikke kjøpe fra komplett eller noe sånt siden de har helt syke priser på fiber kabler. ta kontakt med for eks bravida eller noen andre som driver med sånt de kan skaffe fiber billig.

 

og 2 stk switcher som støtter fiber koster ca 1500 vær, så med fiber vil du komme på ca 4500-5000kr noe som ikke er så dyrt men nå vet jeg ikke om dere syns det da for deres bruk.

Syns det ble litt dyrt jeg... :roll::wow:

Lenke til kommentar

300 meter * 8 kr = 2400 kr

KLIPP

300 meter * 8 kr = 2400 kr

KLIPP

300 meter * 8 kr = 2400 kr

KLIPP

300 meter * 8 kr = 2400 kr

KLIPP

300 meter * 8 kr = 2400 kr

KLIPP

 

Kan fort bli dyrt med fiber!

Nei jeg hadde klart satset på trådløst.....

 

Uansett, trist med dårlige naboer!

 

 

Kent

Lenke til kommentar

Det er jo ikke helt uforståelig at de ikke vil ha en kabel gjennom huset da. Så om det gjør dem griske er jeg ikke helt sikre på, men det kommer jo litt an på hva denne Vegard forer sine foreldre med av info, vi har tross alt bare hørt ene siden av historien. Sier ikke at noen lyver, men en historie har som regel to forskjellige verjsoner som blir oppfattet som like sanne av de forskjellige partene. Uansett er trådløst den beste løsningen, 1500k for en billig løsning med kort og alt(sjekk bruktmarkedet også, kanskje noen selger enda billigere der), dvs 750 pr snute, bruk sommerpengene :)

 

Edit: sjekket bruktmarkedet, her er hva jeg fant ganske kjapt, du kan sikkert finne bedre dersom du leter litt selv:

 

Router

kort

 

demosak fra komplett, ikke mer enn 11Mbit da, men...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Vegard har switchen so den ikkje synest so det er ikkje noke problem. Vi har spurt både Vegard og foreldra og dei er ikkje villige til å betale i adsl linja. Hadde dei vilda d so kunna vi kjøpt ei feit linje, men det går ikkje. Vegard spiller også mykkje nettverks-spel med oss. Men han har funne ut att han berre gir strøm til switchen når han spiller LAN. So når han ikkje bruker det, får ingen bruke ledningane og nettverket.

Lenke til kommentar
Fysjamegen, her skal man jaggu ha ting gratis! Tenker på Vegard i midten jeg.... Tulling sier nå jeg. ;)

 

Sier meg enig med de fleste her. Dropp ham og legg nett "rundt" ham. TP cat5 10/100MBPS støtter opp til 100M i spesifikasjonene, vet flere som kjører lengre uten problem, men må testes. Evt så kan dere kanskje få satt inn en switch eller hub med repeater funksjon. Eller bare en enkel repeater imellom dere. En repeater forsterker signalet pånytt slik at man kan kjøre f.eks 200 meter kabel.

 

Eller kanskje trådløst. Fåes også greie løsninger som går på andre trådløse teknikker, som f.eks lys (retnings stabilt og kan bli påvirket av tåke eller andre hindringer etc). Disse vet jeg desverre ikke prisen på.

 

Hmmm, hva med nett basert på Coax kabel. Nå har jeg jernteppe og det er evigheter siden jeg jobbet med det, så husker ikke range limit på den type. Noen som husker? Skal sjekke litt på rundt omkring og om jeg husker/får tid så skal jeg legge ut info her.

 

Men anbefaler at man dropper den typen helt, for slik oppførsel mot sine venner/bekjente bør ikke aksepteres. Er jo trusler personen driver med, gi med det eller så lager jeg livet surt for dere......... etc.

hva vil slike avstander gjøre med responstid? tenker på spill og sånn

Lenke til kommentar

herregud. denne vegard høres jo totalt hjerneskada ut.

 

du sier at kabelen mellom deg og vegard er 50% din og 50% vegard sin?

jeg foreslår at du klipper ledninge på midten, og bare glemmer dette rasshølet for godt. bruk heller litt penger på deg og han andre karen. så kan vegard sitte der uten hverken internet eller nettverk med dere når han vil.

 

man kan jo legge strømledning sammen med TP kabel, for å ha en forsterker i midten, men husk at da trengs det en grov kabel. TP kabel sier du at dere har nok av. jeg regner med at 100meter med 25mm^2 er nok. så kanskje en liten isopor boks eller noe som forsterkeren settes i, så man får litt isolasjon der. husk hageslange rundt TP kabel allikevel da, så ikke kabelen kan bli skadet direkte av f.eks. frost.

stikk på europris elns og se etter den billigste hageslangen du finner. strømkabelen trenger ikke slange rundt seg.

Lenke til kommentar
..........................

 

man kan jo legge strømledning sammen med TP kabel, for å ha en forsterker i midten, men husk at da trengs det en grov kabel. TP kabel sier du at dere har nok av. jeg regner med at 100meter med 25mm^2 er nok. så kanskje en liten isopor boks eller noe som forsterkeren settes i, så man får litt isolasjon der. husk hageslange rundt TP kabel allikevel da, så ikke kabelen kan bli skadet direkte av f.eks. frost.

stikk på europris elns og se etter den billigste hageslangen du finner. strømkabelen trenger ikke slange rundt seg.

Det var jo det jeg sa litt tidligere inni denne posten.. gjør ikke noe, bare gøy med ekko.... :p

Høres ut som han Vegard er en dust..

 

Jeg ville ha gjort som Dimensionx sa og gi blaffen i han idioten.. Vil foreldrene hller ikke være med å betale skjønner jeg ikke at du deler internett, men som kindings sa: "Det er jo ikke helt uforståelig at de ikke vil ha en kabel gjennom huset da. Så om det gjør dem griske er jeg ikke helt sikre på, men det kommer jo litt an på hva denne Vegard forer sine foreldre med av info, vi har tross alt bare hørt ene siden av historien. Sier ikke at noen lyver, men en historie har som regel to forskjellige verjsoner som blir oppfattet som like sanne av de forskjellige partene."

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mye tvil om hva du bør gjøre her. Gå isammen med de som er reale og kjøp trådløst. Det koster ikke allverden og er en bra investering i forhold til å irritere seg over vegard, mål opp det du eier av kabelen og klipp den av slik at du får fram poenget ditt. Ikke gidd å forhandle noe mer med Vegard, selv ikke når han ber på sine knær. Han kommer antaklig til å få seg en bedre internett-linje en din etterhvert, for å irritere deg, men drit i det. Man sover som man reder, så kutt vegard ut av nettet. Og gjør det nå. Ta opp lån av foreldra dine for å kjøpe trådløst, si du skal klippe plenen i hele sommer, og vaske stua en gang i måneden eller noe. Alt for å komme unna utpressere.

Lenke til kommentar

Hadde det vært meg hadde jeg tatt frem spaden en mørk natt og gravd ned kabenen rett over plenen hans rett utafor vinduet hans ( helst så nært vinduet hans som mulig ) og bare latt kabelen ligge under jorda. ( hvis det er mer enn 10 meter, grav ned en strøm kabel og en switch også )

 

men jeg vil ikke oppfordre noen andre til slik oppførsel.

Han i midten virker som en stor drittsekk, kjøp trådløst og hold han ute av alt som har med nettverk og gjøre.

 

Men en ting ingen her har tenkt på, trådløst utstyr er veldig dyrt, hvofor ikke bare da gi en litt adsl. spørs om han bare surfer eller er en storbruker da.

 

 

 

og en ting til, se de fra den andre siden, tenk om dere hadde sittet med 56k eller IDSN og noen med ADSL spurte om de kunne få legge en nettverkskabel over eiendomen din. har ikke du ville hatt noe for det? spessielt litt båndbredde fra hans internett..

 

Finnes mange muligheter her, men prøv og lage et kart over hvordan husene er plasert og hvor langt det er mellom de da.

 

så kan vi se om hva som er best, ( tjuv grave ned en leding midt på plenen hans eller trådløst )

 

Mvh Tozer

Lenke til kommentar
Hadde det vært meg hadde jeg tatt frem spaden en mørk natt og gravd ned kabenen rett over plenen hans rett utafor vinduet hans ( helst så nært vinduet hans som mulig ) og bare latt kabelen ligge under jorda.  ( hvis det er mer enn 10 meter, grav ned en strøm kabel og en switch også )

Du fikk med deg at det var 300 meter(sikkert ikke utelukkende i den hagen da, men øh)? Det blir en lang grøft, dessuten nytter det ikke å stikke den 10cm ned i jorden. Frost/tele vil gjøre sitt til at den vil bevege seg oppover, så det må faktisk være en litt dyp grøft utenom. her i Stavanger tror jeg man vanligvis nøyer seg med en halv meter for å unngå skade pga tele, men så har vi ett relativt mildt klima i forhold til mesteparten av landet(mht kuldegrader). Naboen vår gikk over plenen og laget en "kløft" i plenen ved å stikke en spade 10-5cm ned i plenen som han stakk kabelen ned i, tok mindre enn ett år før kabelen var av for de som leier huset hans nå :roll: Trenger vel ikke å si noe mer om hvordan det skjedde... Poenget er han de ikke kan grave en halvmeter dyp grøft igjennom hagen til noen som allerede har sagt nei nei nei :) Og jeg tipper at å gå rundt eiendommen deres vil bare gjøre strekket enda lengre? dvs dersom jeg tipper riktig(vet sef ikke hvordan nabolaget ser ut).

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Vegard har switchen so den ikkje synest so det er ikkje noke problem. Vi har spurt både Vegard og foreldra og dei er ikkje villige til å betale i adsl linja. Hadde dei vilda d so kunna vi kjøpt ei feit linje, men det går ikkje. Vegard spiller også  mykkje nettverks-spel med oss. Men han har funne ut att han berre gir strøm til switchen når han spiller LAN. So når han ikkje bruker det, får ingen bruke ledningane og nettverket.

Denne karen må være psykopat!

Lenke til kommentar

Som sagt vi har brannmur og vi sperra internetten has ein dag. Dagen etter hadde han teke min sin ip-adresse so han fikk internett. Han gjer alt for internett. Er det noken måte som vi kan sperre han ute fra adsl på andre måta eller å sette opp ip-adresse. MAC adresse eller noke sant.

 

Ole-Johan

Lenke til kommentar
Som sagt vi har brannmur og vi sperra internetten has ein dag. Dagen etter hadde han teke min sin ip-adresse so han fikk internett. Han gjer alt for internett. Er det noken måte som vi kan sperre han ute fra adsl på andre måta eller å sette opp ip-adresse. MAC adresse eller noke sant.

 

Ole-Johan

Når han gjør slik ser jeg all grunn til å sperre han ute av nettet totalt og for alltid, klipp over kabelen så langt din eiendel av kabelen rekker, og ikke hør på han, selv om han ber om nåde.. Han har gått for langt.

 

(Få foreldrene dine til å snakke med foraldrene hans og si at det er galt)

 

Det hadde vært fint om du kunne tegne opp et lite kart over husene bla. husene til dere 3.. Da er det lettere for oss å finne den enkleste løsningen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...