Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to hus, burde jeg dele internet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mykkje liv ja. Bra!

 

Som sagt so har vi nettverkskabel mellon 3 hus. Det som er problemet er att knytepunktet er ein grisk og gjerrig fyr. Det er for lang kabel og signala blir for svake til å take vann det knytepunktet. Vi har Ole-Johan-Vegard-Kristian_e . Detter er kva rekkefølge kabelen går i. Ole-Johan og kristian_e har adsl og ein zyxel zywall 2 som brannmur. Vi to er GODE venner! Vegard som er i midten er ikkje so god vann, han kobler ut ledningane vora viss han ikkje fæ adsl. Vi gir han adsl ein gong iblant, men han er like gjerrig.

 

So eg trur løysninga må vere att han fe 1-3% av linja. Korleis kan vi få til ditte?

 

Ole-Johan

Faen for en tulling han i midten er da.. Jeg hadde nok latt han faa dele linjen min visst han hadde spurt fint men ikke faen om han hadde faatt lov aa gaa gjennom min linje naar han truer paa den maaten han gjoer..

 

Fysj..

 

Jeg hadde gjort alt i min makt for aa gaa utenom han bygdetullingen som nekter aa betale (Les: traadloest) saa kunne han kost seg med sjegget i postkassa og dialup.

 

Men over til spoersmaalet ditt ..

 

Visst du har en gammel maskin ( Trenger ikke veaare mer enn 150 mhz eller.no) saa kan du sette opp linux paa burken og shape trafikken gjennom den..

 

Masse informasjon om hvordan dette gjoeres paa nettet (google for linux traffic shaping)

Lenke til kommentar

HVor store avstander snakker vi om? Som andre her nevner kan dere trekke Cat5/6 kabler minst 100 meter uten at det går nevneverdig utover båndbredde. Dog er 100 meter kabel så dyrt at jeg ville heller vurdert en trådløs mulighet, hvertfall ikke gi etter for han i midten. Det er utpressing og urimelig, en ADSL linje delt på 3(kanskje noe rabatt til han siden han er knutepunktet) burde ikke være så mye. Han høres også ut som en person som kan lage kvalm i fremtiden, så jo fortere dere blir kvitt han, jo bedre.

 

Edit: kabel har dere jo sikkert... Fant ikke priser på den type forsterkere, den vil jo uansett sikkert strøm, så... Husker det var noen som fant pris på slike en annen gang, men dersom jeg ikke husker feil er de ganske dyre. Ser at trådløst kan funke opptil 500 meter i åpent terreng, det er en løsning som neppe koster dere samlet mer enn 2k, men da har dere noe permanent som ikke kan saboteres med kabelklipping :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Mitt tips er som så mange andre, sett opp trådløst (å håpe at han i midten ikke klarer å lure seg inn i det nettet).

 

Det å dele internett med andre er en ting, men å ta betalt for det blir det samme som å selge det videre. Trur nok ISP vil slå hardt ned på det.

Å som sagt tidliger, det er dere som vil være juridisk ansvarlig for hva han måtte gjøre på internett. Den personen virker ikke som det store "englebarnet" akkurat, så ikke godt å si hva han kan finne på å gjøre på internett.

Du kan garantere deg at han vil sette opp Kazaa/imesh/dc++ eller noe annet p2p program. Så vil dere være ansvarlig for det.

Lenke til kommentar
Det å dele internett med andre er en ting, men å ta betalt for det blir det samme som å selge det videre. Trur nok ISP vil slå hardt ned på det.

Å som sagt tidliger, det er dere som vil være juridisk ansvarlig for hva han måtte gjøre på internett.

Det er vel snakk om å dele regningen for adsl(dvs ikke salg), noe som ikke akkurat er urimelig dersom de skal dele. Uansett er nok ikke deling noe ISP vil sette pris på, men har ikke problemer med å forstå at 2 16 åringer gjør det for å spare penger.

 

Problemet er som nevnt at dere vil trenge strøm også til en slik forsterker dersom dere kunne rigget opp noe på midtveien. Sikkert ikke noe et bilbatteri ikke kunne drive ganske lenge, men.... Mulig dere kunne kommet lengre med en CAT6 kabel, men mest sannsynligvis ikke. 300 meter er ganske mange meter :) Rådet er å spare penger. Som en midlertidig løsning kan dere sikkert sette opp ADSL slik at han ikke får tilgang som han over sier.

Lenke til kommentar

om dere skal legge kabel, må dere vel da legge kabel rundt huset/hagen til denne personen?

 

det dere kan gjøre er å snakke med foreldrene hans om dere kan låne litt plass og strøm til en switch og 2 kabler, og da eventuelt la dem koble seg på eller ikke. da er det 1/2 voksne som faktisk har kontrollen over dette, og ikke en grisk 16 åring. de forstår nok at du/dere ikke kan la dem bruke internetten deres.

 

mitt råd er å snakke med foreldrene hans. eller enda bedre, om alle foreldrene deres er gode venner, kan vel dem snakke sammen. da pleier ting å løse seg.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele posten, men jeg har en bekjent av meg som delte internettet sitt med en nabo. Han fikk en bot, og linjen hans ble stengt ned.

 

Men derigjen er sjansene for å bli tatt minimale hvis du ikke sier det alle og en hver da..

 

Om dette er kun den ene ISPen eller om det er en generrelt forbud er ikke jeg sikker på. Men jeg vil tro at de fleste ISPene ikke tillater at man deler internettet sitt til naboer.

Lenke til kommentar

Det skal veldig mykkje til for att ingen fe vete om det. Vegard sei det til alle og er på msn heile tida. Men som sagt er trådløst litt i dyrast laget. Og strøm til switch får vi ivertfall ikkje med dinna familia. Kabelen mellom olejohan og vegard eig vegard 50% av og han er ikje villige til å selge og gjer slik att vi kan ha ein switch der. Det er er "grisk" famili.

 

Kva var den bota på å dele ISP? Og vil han få tilbake adsl en?

 

 

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Hvis dere blir tatt og får stengt ned linja, kan du jo bare få kameraten din i andre enden (Vegard var det?) til å bestille en linje :)

 

Så til deg som emnte han i midten kunne ødelegge alt med å gjøre ulovelige ting; Hvor mange i Norges land har du hørt om som har blitt tatt for det? ISP'ne har ikke lov til å levere ut informasjon om hva du surfer på og de bryr seg veldig lite om hva du surfer på (og evt. laster ned).

Lenke til kommentar

Hvis han i midten er et kjemper*vhål, og han på enden av linjen (Vegard) vil leeche ADSL fra deg, men ikke er villig til å dele avsvaret, så synes jeg du kan droppe hele prosjektet. Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å bruke tid og penger for å dele linjen min med slike usympatiske mennesker. Litt av noen "venner" du har man... Kankje du bør se deg om etter noen nye? :wee:

 

Hva det anngår sjansen for å bli tatt for å dele linjen... den er minimal, eller nesten ikke-eksisterende. Din ISP har nemmelig absolutt ingen måte til å oppdage det på, ved midnre du selv mailer dem og sier det, eller viser det til montør som fikser noe for deg... Om de oppdaget det så hadde du sansynligvis bare fått en advarsel om du sa at du ikke kjennte til reglene. Tviler på at de hadde stengt linjen, og jeg tviler enda mer på at de i det hele tatt har rett til å gi ut noen slags bot.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

får dere gravd ned denne kabelen?

hvis dere skal kjøre uten en forsterker, så må dere ta veldig godt vare på kabelen. helst legge den inn i en hageslange eller noe. husk og aldri bøye på den mye. ha den så rett som mulig.

 

men siden dere snakker om 300 meter fra hus til hus, er det litt i meste laget.

 

det er ikke en annen nabo i mellom dere som dere kan leie litt strøm til en switch av da?

Lenke til kommentar
Vennane mine er gode dei. nesten also. Vi har nettopp kjøpr fleire hundre meter med Cat.5 kabel og det blir no veldi skuffande viss vi må avlyse prosjekte.

Ja, gjør som de andre sier. Legg nettverks kabelen i en hageslange og deretter i et rør... Gå utenom huset til han dærre griske vegard. Kan dere ikke låne strøm fra ett av de andre husene, eller så kan dere legge 230v ledning i et nytt rør ved siden av nettverksrøret og bort til forsterkeren. Men pass på å ikke ha de fornærme hverandre for da kan magnetfeltet forstyrre nettverks kabelen...

 

(Siden han er så grisk, gjerrig og idiot som du påstår så lurer jeg egentlig på hvorfor du låner han internett. Hvis han truer med å ta dere av internett, kan jo du true ham med at han ikke får internett på LENGE :devil: )

 

EDIT: skriveleif :p

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...