Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to hus, burde jeg dele internet?

Anbefalte innlegg

### Topic redigert av moderator ###

Eg sitter her med adsl og har nettverk med eit anna hus. Eg er 15år og han er 16år vi er sann passe gode venner. Burde eg då gi han fast adsl eller ikkje?

Kom med argument mot og for.

Ole-Johan

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig emnetittel.

Er det lovstridig? Sjekk ut før du gjør noe (lover og ISP's regler) for å være på den sikre siden. Dersom det ikke er noe hinder for at dere skal ha lov til å gjøre det, kan dere jo dele utgiftene. Men jeg vil slett ikke oppfordre til noe dersom det ikke er lovlig. Men ellers er det, dersom jeg har forstått det riktig, et ganske genialt påfunn. Tråd eller trådløst nettverk forresten?

Lenke til kommentar
Er det lovstridig? Sjekk ut før du gjør noe (lover og ISP's regler) for å være på den sikre siden. Dersom det ikke er noe hinder for at dere skal ha lov til å gjøre det, kan dere jo dele utgiftene. Men jeg vil slett ikke oppfordre til noe dersom det ikke er lovlig. Men ellers er det, dersom jeg har forstått det riktig, et ganske genialt påfunn. Tråd eller trådløst nettverk forresten?

Så når jeg deler internet med pappa nede, er det et lovstridig?

Nei det kan jeg ikke forestille meg.

ISP levere et produkt og så lenge det blir brukt innenfor norsk lov så skal ikke ISP ha noe å si vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Det er som regel ikke lov fra ISP's side å dele internett-tilgangen med andre utenfor din husstand.

Det sagt, så er det selvfølgelig ingen som faktisk kan oppdage om du gjør dette, og personlig synes jeg ikke det er noe forkastelig om du vil dele linjen du betaler for med noen annen. ISPene har selvfølgelig slike regler hovedsakelig fordi de heller vil selge to linjer enn én. Vær ihvertfall obs på at det kan være regelbrudd (men neppe noe lovbrudd). Om ISP'en din fant ut (nmoe de garantert ikke vil gjøre) så hadde du sansynligvis bare fått en advarsel. Tviler på de hadde stengt linjen din engang.

Om vennen din vil ha del i linjen, så la ham betale halvparten da. Eller, om du har mer ekspertise, sett opp en løsning som gir ham maksimum X% av linjen, og la ham betale deretter. Spørs jo litt hva han bruker nett til selvfølgelig. Om han er den typen som hovedsakelig bare surfer på nettet, så blir jo ikke dette noe problem å dvele over.

-Stigma

Lenke til kommentar

hallo...

eg er i samme nettverk som olejohan...personen som vil ha adsl nekta å betale for adsl.. :thumbdown: å han er mitt mellom meg å olejohan so vis olejohan ikkje gir han adsl so kobla han ut mej å olejohan å då ekje det nettverk meir..:thumbdown::thumbdown:...kva burde vi gjere??

Lenke til kommentar
hallo...

eg er i samme nettverk som olejohan...personen som vil ha adsl nekta å betale for adsl.. :thumbdown: å han er mitt mellom meg å olejohan so vis olejohan ikkje gir han adsl so kobla han ut mej å olejohan å då ekje det nettverk meir..:thumbdown::thumbdown:...kva burde vi gjere??

be han reise til Hælvete :devil:

Lenke til kommentar
### Topic redigert av moderator ###

Eg sitter her med adsl og har nettverk med eit anna hus. Eg er 15år og han er 16år vi er sann passe gode venner. Burde eg då gi han fast adsl eller ikkje?

Kom med argument mot og for.

Ole-Johan

Synes ikke det er riktig at du skal betale hele summen for bredbåndet i tilfelle...

Lenke til kommentar

Så når jeg deler internet med pappa nede, er det et lovstridig?

Nei det kan jeg ikke forestille meg.

ISP levere et produkt og så lenge det blir brukt innenfor norsk lov så skal ikke ISP ha noe å si vil jeg tro.

Det er selvfølgelig lov å dele internetten innenfor husstanden, men å dele med naboen tror jeg ikke er lov. Det må du ihvertfall sjekke.

Lenke til kommentar

Mykkje liv ja. Bra!

Som sagt so har vi nettverkskabel mellon 3 hus. Det som er problemet er att knytepunktet er ein grisk og gjerrig fyr. Det er for lang kabel og signala blir for svake til å take vann det knytepunktet. Vi har Ole-Johan-Vegard-Kristian_e . Detter er kva rekkefølge kabelen går i. Ole-Johan og kristian_e har adsl og ein zyxel zywall 2 som brannmur. Vi to er GODE venner! Vegard som er i midten er ikkje so god vann, han kobler ut ledningane vora viss han ikkje fæ adsl. Vi gir han adsl ein gong iblant, men han er like gjerrig.

So eg trur løysninga må vere att han fe 1-3% av linja. Korleis kan vi få til ditte?

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Du må nok desverre ha en router som støtter traffik-shaping. Dette koster jo severre litt. Alternativt går det jo selvfølgelig å sitte grenser på maskinen hans direkte, via for eksempel netlimiter, men da må dere jo stole på at han ikke tukler med instillingene og stjeler mer bådbredde (og det høres ikke ut som dere er så gode venner med ham).

Jeg forstår ikke helt hvordan nettverket deres er. står det en hub/router hos denne midterste personen, eller bruker dere et gammelt type koaksial-nettverk?

-Stigma

Lenke til kommentar
Så problemet er altså at han ikke lar dere kjøre nett gjennom huset så lenge han ikke får tilgang til inett? Og han er ikke villig til å betale for internett? What a dick...

Fullstendig enig. Følg min løsning. Kjøp trådløs eller bare legg et par meter kabel ekstra ;)

Lenke til kommentar

Fysjamegen, her skal man jaggu ha ting gratis! Tenker på Vegard i midten jeg.... Tulling sier nå jeg. ;)

Sier meg enig med de fleste her. Dropp ham og legg nett "rundt" ham. TP cat5 10/100MBPS støtter opp til 100M i spesifikasjonene, vet flere som kjører lengre uten problem, men må testes. Evt så kan dere kanskje få satt inn en switch eller hub med repeater funksjon. Eller bare en enkel repeater imellom dere. En repeater forsterker signalet pånytt slik at man kan kjøre f.eks 200 meter kabel.

Eller kanskje trådløst. Fåes også greie løsninger som går på andre trådløse teknikker, som f.eks lys (retnings stabilt og kan bli påvirket av tåke eller andre hindringer etc). Disse vet jeg desverre ikke prisen på.

Hmmm, hva med nett basert på Coax kabel. Nå har jeg jernteppe og det er evigheter siden jeg jobbet med det, så husker ikke range limit på den type. Noen som husker? Skal sjekke litt på rundt omkring og om jeg husker/får tid så skal jeg legge ut info her.

Men anbefaler at man dropper den typen helt, for slik oppførsel mot sine venner/bekjente bør ikke aksepteres. Er jo trusler personen driver med, gi med det eller så lager jeg livet surt for dere......... etc.

Lenke til kommentar

Det er oxo viktig å huske på at den som eier linjen er juridisk ansvarlig for hva brukerene surfer på. Hvis han i miden surfer på noe ulovlig, er det eieren av linjen som blir hentet av purken og får utstyret sitt konfiskert. Selv om en ikke blir tiltalt (purken finner jo ikke noe ulovlig på den PC'en), er det kiipt å oppleve dette. I neste runde blir de andre PC'ene konfiskert, og da har de allerede fått tid til å fjerne harddiskene for å slette sine spor.

Altså, hvis han i midten vil fucke opp litt, kan han surfe på noe ulovlig.

I deres tilfelle kan det mest riktige være at han i midten får litt penger for leie av plass til hub/switch/strøm. Eller bli VELDIG god venn med han :-)

Forresten, hvis dere vil gi han noen % i båndbredde, finst det et gratis alternativ : www.clarkconnect.org. Det er router-software som du installerer på en gammel PC (Pentium 200MHz eller høyere) som har 2 nettverkskort. I samme slengen får du da en god brannmur oxo. Må ha litt over middels data-kunnskap for å kunne sette opp dette.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...