Gå til innhold

Kort sammenfattet historie for USA på 1900-tallet

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider med en særoppgave, og trenger i den anledning et kort sammendrag av hva som skjedde i USA på 1900-tallet.

Med kort mener jeg ikke 4 tettpakkede leksikonsider, men gjerne 1-2 sider. Jeg trenger et grunnmateriell når jeg arbeider, og i mitt leksikon står det alt for mye.

Så jeg ville bli veldig glad dersom noen kunne gi meg lenker til (helst norske) nettsider hvor man kan finne slik informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nei, dette er ikke snakk om politikk, men snarere et sammendrag over USAs historie.

Litt om hva jeg hadde tenkt:

1902 USA kjøper Panamakanalforetagendet. Sikrer seg Kanalsonen 1903; kanalen ferdig 1914.

1917 USA trer inn i den første verdenskrig

1920-årene Isolasjonisme. Bilalderen begynner for alvor. Det moderne forbrukersamfunn tar form

1929-39 Økonomisk depresjon

1941-45 Japansk angrep på flåtebasen Pearl Harbour trekker USA inn i krigen. Alvorlige tilbakeslag i begynnelsen, men fullstendig seier over Japan i 1945. Atombomber over Hiroshima og Nagasaki.

1946 Spent forhold til Sovjetunionen begynner (såkalt kald krig)

1949 Atlanterhavspakten (NATO)

1950-54 Koreakrigen

1962 Cubakrisen

1963 J. F. Kennedy myrdet

1968 M. L. King myrdes. Hippie-bevegelsen

1969 Første månelanding

1972 Avtale om stans i kjernefysisk rustningskappløp undertegnet

1973 Fredsavtale for Vietnam. USA trekker seg ut

1974 Watergateskandalen

1985 Forhandlinger med Sovjetunionen om reduksjon av kjernefysiske våpen

1986 Challengerulykken

1991 Gulfkrigen

1992 Orkanen Andrew dreper 23 og gjør skader for $26,5 milliarder i Florida og Louisiana

1993 En eksplosjon i WTC dreper 6 og skader minst 1040

Dette er oversikten jeg har over viktige hendelser på 1900-tallet.

Som du ser, er det ikka bare politikk, men militært, økonomisk o.l. også.

Lenke til kommentar

Du burde ta med noen punkter til, som:

Den Spansk-Amerikanske krig 1898, siden det er et viktig skille og innleder på mange måter det tyvende århundre for USA.

Teddy Roosevelt - han var aktiv under invasjonen av Cuba under Den spansk-amerikanske krig. Som president senere slåss han hardt mot de såkalte kartellene, mot korupsjon og for nasjonalparker. USA vokser og blir mer moden som nasjon under ham.

Forbudstiden - med forbud mot omsetning av alkohol, organisert kriminalitet, et sterkere FBI et.c.

Franklin D Roosevelt - den amerikanske presidenten som har sittet lengst, kamp mot arbeidsløshet og nød, kamp mot Japan og Tyskland. USA fortsetter å vokse som nasjon, mer offentlig byråkrati, mer aksept for sterk statsmakt.

50-tallet - velstandsvekst og rotløs ungdom, rock n' roll.

60-tallet like mye som hippie-bevegelsen bør du ta med borgerrettighetesbevegelsen, kampen mot segresjon.

Generelt for 50-70-tallet - USA går i bresjen for en "revolusjon" i måten å se mennesket på. Vi blir friere. Kvinner, svarte, homofile aksepteres som likeverdige med hvite, heteroseksuelle menn. Vi begynner å gå i oss selv. Terapi. Grupper. Bevegelser. Individualisme. Opprør mot autoriteter. Miljøvern.

Resten av verden ser til USA. USA som kulturell stormakt.

60-70-tallet - enorm selvkritikk. Gjennom amerikansk mediamakt projiseres et amerikansk bilde av USA som ondt ut over resten av verden. Et interessant paradoks, men jeg vet jo ikke hvor dypt du skal gå i dette.

Ronald Reagen - økonomisk liberalisme, moralsk konservatisme, USA kanskje mest populære og folkekjære president.

80-tallet - begynnende, ny selvtillit, som slår ut i full blomst på 90-tallet.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...