Gå til innhold

Dualchannelmode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis!! ;)

nVidia brikkesett krever kun at det er like mye RAM i channel A som i channel B (ikke forveksle med slot 1,2,3 osv), dvs at du kan f.eks ha 2x256MB i channel A (vanligvis slot 1 og 2) og 1x512MB i channel B (vanligvis slot 3).

Brikkene trenger heller ikke være prikk like, men må tåle like timings og lik hastighet.

Lenke til kommentar
Er det stor ytelsesforskjell hvis jeg har et par i dual pluss en brikke eller om jeg har to par?

Så nå i profilen din at at du har et Intel system, og når det er sagt så krever Intel parvis installasjon av RAM for at dual-channel skal fungere, dvs at du ikke vil få dual channel hvis du har f.eks 1 eller 3 brikker (3 brikker var et av forslagene dine). Og nå er det slik at det er ganske stor ytelssesforskjell mellom single- og dual-channel på intel, defor kan du regne med et ytelsestap ja ved et par + én brikke.

Dessuten blir jo ofte 4 brikker mer RAM enn 3 brikker :devil:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

så du får ikke kjørt det ene parret i dual? trodde dualchannel MB´s hadde 2 minnekontrollere. eller er det bare dobbelt opp med ledere til 1 minnekontroller. nåja. sitter nå hvertfall med 2x256 og 1x512 nå. kjøpe en brikke til siden. ytelsesforskjellen på 512 og 1024mb ram var hvertfall betydelig :p

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Du kan kjøre dual-channel med forskjellige brikker, men de bør helst ha noenlunde like spesifikasjoner! Dvs. jo større forskjell det er på brikkene, jo større mulighet for at det ikke funker i det hele tatt! De må imidlertid (som nevnt før) være like store!

Dual channel gir 5-20% ytelsesforbedring ifht. single channel.

2 brikker yter noen få (3-4?) prosent bedre enn 4 brikker i dual channel. Jeg antar at fordelen med å ha mer RAM overstiger dette lille ytelsestapet.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Jeg har et Intel 865PE brikkesett og driver og tenker på å kjøpe den 1024 pakka med twinmos ram som er på tilbud på komplett. Jeg har en twinmos 512 brikke fra før og lurer på om det ville gå å kjøre brikkene i Dual channel mens de har en 512 brikke ved siden av seg? Hvis jeg har den ene i slot 1 og de andre i to og fire?

Endret av igy
Lenke til kommentar
Jeg har et Intel 865PE brikkesett og driver og tenker på å kjøpe den 1024 pakka med twinmos ram som er på tilbud på komplett. Jeg har en twinmos 512 brikke fra før og lurer på om det ville gå å kjøre brikkene i Dual channel mens de har en 512 brikke ved siden av seg? Hvis jeg har den ene i slot 1 og de andre i to og fire?

Nix... må ha brikkene parvis!

timtowtdi

Lenke til kommentar

Nix... må ha brikkene parvis!

timtowtdi

Yupp!!

Må enten ha 2 eller 4 brikker (ALWAYS) for kjøre dual på Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...