crownjewel Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Må rambrikkene være like store for å kunne kjøre i dualchannelmode? Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Ja ram brikkene må være like store og helst av samme type/merke/spesifikasjon Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Ikke nødvendigvis!! nVidia brikkesett krever kun at det er like mye RAM i channel A som i channel B (ikke forveksle med slot 1,2,3 osv), dvs at du kan f.eks ha 2x256MB i channel A (vanligvis slot 1 og 2) og 1x512MB i channel B (vanligvis slot 3). Brikkene trenger heller ikke være prikk like, men må tåle like timings og lik hastighet. Lenke til kommentar
crownjewel Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Er det stor ytelsesforskjell hvis jeg har et par i dual pluss en brikke eller om jeg har to par? Endret 14. juni 2004 av crownjewel Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Er det stor ytelsesforskjell hvis jeg har et par i dual pluss en brikke eller om jeg har to par? Så nå i profilen din at at du har et Intel system, og når det er sagt så krever Intel parvis installasjon av RAM for at dual-channel skal fungere, dvs at du ikke vil få dual channel hvis du har f.eks 1 eller 3 brikker (3 brikker var et av forslagene dine). Og nå er det slik at det er ganske stor ytelssesforskjell mellom single- og dual-channel på intel, defor kan du regne med et ytelsestap ja ved et par + én brikke. Dessuten blir jo ofte 4 brikker mer RAM enn 3 brikker Endret 14. juni 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
crownjewel Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) så du får ikke kjørt det ene parret i dual? trodde dualchannel MB´s hadde 2 minnekontrollere. eller er det bare dobbelt opp med ledere til 1 minnekontroller. nåja. sitter nå hvertfall med 2x256 og 1x512 nå. kjøpe en brikke til siden. ytelsesforskjellen på 512 og 1024mb ram var hvertfall betydelig Endret 15. juni 2004 av crownjewel Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Du kan kjøre dual-channel med forskjellige brikker, men de bør helst ha noenlunde like spesifikasjoner! Dvs. jo større forskjell det er på brikkene, jo større mulighet for at det ikke funker i det hele tatt! De må imidlertid (som nevnt før) være like store! Dual channel gir 5-20% ytelsesforbedring ifht. single channel. 2 brikker yter noen få (3-4?) prosent bedre enn 4 brikker i dual channel. Jeg antar at fordelen med å ha mer RAM overstiger dette lille ytelsestapet. timtowtdi Lenke til kommentar
igy Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Jeg har et Intel 865PE brikkesett og driver og tenker på å kjøpe den 1024 pakka med twinmos ram som er på tilbud på komplett. Jeg har en twinmos 512 brikke fra før og lurer på om det ville gå å kjøre brikkene i Dual channel mens de har en 512 brikke ved siden av seg? Hvis jeg har den ene i slot 1 og de andre i to og fire? Endret 15. juni 2004 av igy Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg har et Intel 865PE brikkesett og driver og tenker på å kjøpe den 1024 pakka med twinmos ram som er på tilbud på komplett. Jeg har en twinmos 512 brikke fra før og lurer på om det ville gå å kjøre brikkene i Dual channel mens de har en 512 brikke ved siden av seg? Hvis jeg har den ene i slot 1 og de andre i to og fire? Nix... må ha brikkene parvis! timtowtdi Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg har et Intel 865PE brikkesett og driver og tenker på å kjøpe den 1024 pakka med twinmos ram som er på tilbud på komplett. Jeg har en twinmos 512 brikke fra før og lurer på om det ville gå å kjøre brikkene i Dual channel mens de har en 512 brikke ved siden av seg? Hvis jeg har den ene i slot 1 og de andre i to og fire? Nix... må ha brikkene parvis! timtowtdi Yupp!! Må enten ha 2 eller 4 brikker (ALWAYS) for kjøre dual på Intel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå