freddern Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Hallo. Først må jeg bare si at det var en lettelse å finne dette forumet på nettet da jeg fikk plutselig vite at jeg skulle få ca. 5000 kr til og bruke på videokamera . Jeg har ikke mye peiling på videokameraer, men igjennom denne tråden håper jeg og bli guidet til mitt valg. 5000 kr er jo mye penger. Kriteriene mine så langt er: - Det må være et Sony videokamera. (Moren min får 20% avslag igjennom jobben på Sony) - Jeg skal bruke ca. 5000kr på videokameraet, men kan gå opp litt i pris pga. avslaget og at jeg vil ha et godt kamera. - Jeg har jo lyst til og prøve og lage litt stilige filmer på pc'en etter hvert da, men det skal jeg først konsentrere meg om etter at jeg har kjøpt videokamera. Igjennom denne tråden vil jeg spørre om forskjellige detaljer jeg har lest om på forumet: - Lagringsformat. Digital, dvd, minne, osv... Hvilket burde jeg velge? Forklar gjerne hvordan de forskjellige metodene fungerer og de negative og positive sidene ved dem. - CCD-sensorer. Hva er det? - Optisk zoom. Hvor bra er nødvendig? - Sensor, størrelse. Hva er det? - Korteste vidvinkel. Hvor bra er nødvendig? - Største blender, vidvinkel. Hvor bra er nødvendig? - Optisk bildestabilisator. Hva er det og er det nødvendig? - Ekte 16:9-format. Er vel wide screen regner jeg med. Hadde jo hvert tøft, men hever det prisen kraftig? - LCD-skjerm - størrelse. hvor bra- og er det nødvendig? - Inn- og utganger, dv og analog, osv... Hva burde videokameraet ha? Annet som er relevant? Takk hvis du tar deg tid til og gi meg gode svar på et eller flere av punktene og jeg klapper for dette fine forumet . Håper dette var utfyllende nok, men ikke for slitsomt og lese igjennom. Lenke til kommentar
Blondie Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg har bestemt meg for Sony DCR-H20E. digital inngang var viktig for meg. Ellers vet jeg om to som er veldig fornøyd med Sonyen i 40-utgaven. Lite og greit og ellers andre finesser.. Lenke til kommentar
freddern Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Noe jeg kanskje lurer mest på er alle de forskjellige lagringsformatene. Har ikke funnet en tråd her som forklarer disse. Ville satt pris på om noen forklarte de forskjellige og sa ulempene og fordelene. Lenke til kommentar
perbl Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Lagringsformat og videokamera er egentlig ikke så voldsomt komplekst. De aller fleste videokamera som er praktisk anvendelige som videokamera, lagrer pr. i dag på tape (dv etc) eller dvd. I tillegg har mange kamera mulighet til stillbilde, og en god del kamera har da mulighet til å lagre på minnekort i et eller annet format. Skal du ha et kamera du vil bruke til redigering osv, vil jeg tro det er mest hensiktsmessig å kjøpe et kamera som bruker DV. Alle Sony sine kamera i den priskategorien du nevner lagrer på DV. Lenke til kommentar
freddern Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Gikk jo for 85'ern men den var så mye dyrere i butikken. Nå har jeg kommet fram til Sony DCR-TRV33 eller Sony DCR-HC40 (hvis dere ikke har noen gode andre forslag da.) Når jeg sammenlikner dem så er jo ikke Sony DCR-HC40 så mye dårligere enn Sony DCR-TRV33 da når man også tenker på prisen. Det virker som 33'er er bedre på stillbilder mens 40'n har bedre videobilde(rett meg hvis jeg tar feil). 33'ern har større filterdiameter, men det vet ikke jeg hva er. Luer på om jeg går for DCR-HC40 siden de nesten er like men den er billigere. Hva synes dere? Endret 17. juni 2004 av freddern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå