Gå til innhold

Kjøpe BIOS?

StianGH

Anbefalte innlegg

jaja, nå skal jeg ikke lage en sånn laaaang post som jeg pleier...

Enkelt og greit, jeg har flasha BIOSen OG prøvd i timesvis å fikse den korrupte BIOSen :roll:

Så nå lurer jeg på hvor jeg kan KJØPE ny BIOS... Alt annet har eg prøvd...

Jeg antar at mange kommer til å fortelle meg at jeg bør sende den inn til reperasjon... For å si det sånn, av 100% tålmodighet, så ligger jeg omternt på...9% :D

Takk for alle svar...

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er sleggemekanikk på sitt groveste og jeg har aldri forsøkt det selv (gjett hvorfor).

Leste på en bios-dedikert side engang at det går å hotswappe biosbrikker, dvs nappe de ut etter at maskinen er bootet til en dos-prompt elns.

Mitt tips, som jeg _ikke_ vil oppfordre deg til å forsøke :D er å låne en bios fra en kompis som har samme hovedkort, boote opp, swappe brikker og så flashe.

Går det så er det en billig løsning, går det ikke så kan det bli en svært dyr løsning.. he he.

Lenke til kommentar
Har ikke hørt om dette før.. Hvordan fester man disse til hovedkortet? Er dette vanskelig?

pcgutten

Hvis du ser i nærheten av det batteriet som holder CMOS ved like (og jumperne som resettet) så finner du en brun sokkel av et eller annet slag (ca. 4mm høy, 1,5 cm lang og 1 cm bred) med en litt mørkere brikke oppi. Denne brikken er BIOS brikken og kan taes ut og inn så mye du vil (jeg har ikke prøvd det selv, men jeg ve at det går an).

Lenke til kommentar
Dette er sleggemekanikk på sitt groveste og jeg har aldri forsøkt det selv (gjett hvorfor).

Leste på en bios-dedikert side engang at det går å hotswappe biosbrikker, dvs nappe de ut etter at maskinen er bootet til en dos-prompt elns.

Mitt tips, som jeg _ikke_ vil oppfordre deg til å forsøke  :D er å låne en bios fra en kompis som har samme hovedkort, boote opp, swappe brikker og så flashe.

Går det så er det en billig løsning, går det ikke så kan det bli en svært dyr løsning.. he he.

prøvde dette...faktisk med feil BIOS...skal hilse og si at det luktet brent!

Det dumme er at min PC er bygd, av andre og så solgt på auksjon :(

Og jeg vil helst ikke betale frakt fra USA!

endrebjorsvik89, sier du at jeg kan kontakte komplett.no slik at de send en UTEN at jeg har gjort et kjøp? det er jo konge! :D

Off...sitter på den bærbare, 1.7 CELERON!!!! mens den "store" står der og lukter 3.06 P4 laaang vei :ermm: ....

Forferdelig! takk for alle svar! Noen flere forslag?

Endret av StianGH
Lenke til kommentar

Mitt tips, som jeg _ikke_ vil oppfordre deg til å forsøke  :D er å låne en bios fra en kompis som har samme hovedkort, boote opp, swappe brikker og så flashe.

endrebjorsvik89, sier du at jeg kan kontakte komplett.no slik at de send en UTEN at jeg har gjort et kjøp? det er jo konge! :D

Off...sitter på den bærbare, 1.7 CELERON!!!! mens den "store" står der og lukter 3.06 P4 laaang vei :ermm: ....

Hvis du ikke har kjøpt noe der så er jeg ikke så sikker, men hvis du sender en meil (det skader ikke å spørre ihvertfall) så sender de kanskje en brikke for en billig penge (må ihvertfall betale frakt + porto)... :hmm:

Lenke til kommentar
QUOTE`\

Hva mener du med feil BIOS? Feil BIOS brikken eller? Har gjordt det selv et par ganger uten noe problem. Eneste kravet er samme type BIOS brikken. Etter "hot swap" "force flasher" man riktig BIOS til den korupte BIOS brikken.

Det gikk fint de gangene jeg gjorde det.

Staljin

Lenke til kommentar

endrebjorsvik89, jeg skal prøve komplett.no

Svedge, det virket jo ikke domt...ar alltid tenkt på frakt som en forume når det gjelder distante kand :D

staljin, ja... feil BIOS brike...det lukter ennå svidd!

jeg sier i fra om jeg får noe til... håper dette med komplett.no skal funke

:ermm:

jeg håper!

Lenke til kommentar

Da må du først finne ut hva slags chip som sitter i HK ditt. Som regel står det på selve BIOS chippen din (under et eventuelt klistermerke).

Et eksempel er: Pm49FL004T

Hvis du skriver det som står brikken din så kan jeg prøve å finne ut hvilken som er riktig, eller du kan sammenligne selv med denne tabellen:

http://www.ioss.com.tw/web/English/RD1BIOS...ectionGuide.htm

Da står den koden du finner i venstre kolonne og riktig modell i den kolonnen helt til høyre.

Litt krøkkete forklaring dette her, men hvis du iallefall finner den koden som står på chippen din så er vi godt i gang :)

Lenke til kommentar

sitter og holder brikken i hånden nå... forresten, sorry for seint svar, la meg tidlig i går :D

vel, "navnet" eller det som står på brikken er:

A2 ------ hakkepeiling

PSMX2 ------ ligner på serial nummeret til hovedkortet

1004 ------ versionen

går det ann å gi noe karma eller et slags pluss til et medlem? du fortjener det!

takk for all hjelp, spesielt kavorka!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...