Tor Rasmussen Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Problemstillingen er: Har NGT Charlie som i disse dager skulle vært 1700 kbit/s. Måler 789 kbit/s hos Itavisen. Greit nok at linjen er litt over 3 km osv, men det jeg reagerer på er at i Netopia-ruteren står det i quickview 928 kbit/s. Det vil si jeg kan jo ikke få mer enn 928 kbit/s siden den er begrenset i ruteren, men skulle ikke ruteren ha stått på 1700 kbit/s? (Da linjen var "ny" fikk jeg 1 mnd med 4mbit, og da stod det også 4096 kbit/s i ruteren.) Etter å ha sendt mail til NGT om den lave verdien i selve ruteren får jeg til svar at de har kjørt en linjetest opp mot min ruter, og alt virker som det skal. Jeg lurer på om de rett og slett fysisk må punche en høyere verdi til min ruter. Har restartet ruteren flere ganger, noen ganger kommer den på med lavere verdi, men aldri med høyere verdi enn de gitte 928 kbit/s. Så etter mye rundt grøten her spør jeg; Hvis jeg betaler for en 1700 kbit/s linje, skal det da stå 1700 kbit/s i ruterens quick view, eller viser kun ruteren den hastigheten den klarer å presse ut av kobberet ? (Jeg klarte jo å presse over 3mbit ut av kobberet da jeg hadde 4mbit linje første måned) Lenke til kommentar
Blib Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Routeren din skal stå på ca 1900 for å dekke tap på linjen. Jeg ville snakket med NGT igjen Seff, det kan jo være slik du foreslår da, men det hørtes bare merkelig ut i mine ører Endret 14. juni 2004 av Blib Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Da, sitter jeg i telefonkø. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) hvis jeg leser riktig sted står min på 2112/352 på itavisen får jeeg 177x edit: hvor får man sjekket upload speed? hvis routeren står på 352 og charlie abo. er jo på 512? burde det ikke stått 512 her da? Endret 14. juni 2004 av Goodall Lenke til kommentar
Asak Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Min ruter står på 2112/512, men bare 1 gang har jeg kommet over 1000 på nedlasting. Jeg har også skrudd ruter av og på som beskrevet i mail fra NextGenTel. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Merkelig. Etter 25 minutter i telefonkø fikk jeg support. "Ja, se der ja. Den var lav. Skal prøve å få den opp" Gikk litt opp, fra 928 til 1300. Så prøvde han å definere meg til delta-abb. likevel ikke høyere enn 1300. Så sa jeg at jeg hadde fått 4mbit på ruteren før, og målt over 3mbit i reell hastighet. Det kunne han ikke skjønne hvordan hadde gått. Må sette tekniker på saken sa han. Du hører fra oss. Hva går det ut på da? Fysiske målinger i ledningsnettet? Dette vil jo si at jeg aldri kan slå til på Quatro-helg eller lignende. Jeg kan rett og slett nedgradere abonnementet mitt til bravo siden jeg i dag har under bravofart, og betaler for charliefart. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 off topic: funker nextgentel mail'en til dere andre her? her helt død hos meg ****@broadpark.no altså sår ikke sjekka den mailen Lenke til kommentar
svarteF Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 off topic: funker nextgentel mail'en til dere andre her? her helt død hos meg ****@broadpark.no altså sår ikke sjekka den mailen Har problemer jeg også det er godt å høre at jeg ikke er allene Mvh svarteF Lenke til kommentar
svarteF Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 off topic: funker nextgentel mail'en til dere andre her? her helt død hos meg ****@broadpark.no altså sår ikke sjekka den mailen Sakset fra NGT`s hjemmeside : Problemer med mailserveren Det for tiden forsinkelser på epost som sendes gjennom mail.broadpark.no. Det jobbes med å løse problemet. 14.06.2004 Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Ruteren skal vise 2112/512 på charlie abonnement... Gjør den ikke det er det noe feil.... Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Min viser nå 1384/512. Fikk svar fra teknisk i dag. De kan ikke presse noe mer fysisk ut av linjen. Jeg kan heller ikke få avslag på faktura, så nå vurderer jeg rett og slett å nedgradere til bravo. Merkelig at de ikke kan presse mer enn 1384 på en linje jeg hadde 4096 på for 4 måneder siden. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Ring dem og konfronter dem med akkurat det argumentet da vel. De kan jo ikke si det til deg hvis du faktisk hadde den hastigheten en stund. That is, hvis du faktisk fikk den hastigheten da. Uansett er saken merkelig :/ Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 kanskje det gikk med 4mbit for 4mnd siden fordi at da hadde de mindre kunder på uplink/dslam mens de nå har så mange at de ikke har kapsitet til å gi deg mer enn du har idag.. ?? Lenke til kommentar
Irons Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hastigheten på modemet/ruterne er fra sentralen til deg. Om den viser for lav hastighet eller noe så har ikke det noe med kapasitet bakover i nettet. Det som isper kan gjøre er å overbooke nettet inover med en viss %, og bruke ett køsystem på trafikken, men det gjelder ikke det som skal stå på routern. Be de foreta en linjemåling, evt melde til telenor og få de til å gjøre det, da kan de se om det er noe dårlig kobber eller lignede (kan jo ha skjedd noe ett sted, ofte på koblingspunktene).. lykke til, heldige bredbåndseiere (jeg har bare _isdn_ ) Lenke til kommentar
_Mist_ Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Nextgentel kjører fiber mellom sine sentraler (mesteparten leid inn fra Banetele, ikke at det betyr noe). Dette fører til at de i de aller fleste tilfeller har mer enn nok båndbredde mellom sentralene og Nextgentel sentralt, noe som gir meget bra ytelse internt i NGTs nett. Flaskehalsene kommer dermed kun når en skal ut av NGTs nett - det er kun her det kjøres såkalt overbooking. Hvis dere er intresserte i flere detaljer om NGT sitt nettverksoppsett, kan dere lese denne artikkelen i IDGs Nettverk og Kommunikasjon: Pionér på mørk fiber -- Morten Reiersen [email protected] Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Routern min Viser 2112/512 Hørtes ut som at det var noe rart med linja di ja Tor Fåreslår du snakker med de jeg btw. www.dinside.no der kan du måle inn/ut hastighet Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg har nå konfrontert dem med det per telefon, men de sier at "sånn er det bare dessverre". En tekniker har målt linjen (sikkert bare via pc vil jeg tro) og klarer ikke presse mer ut av linjen. Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 er ikke noe poeng i å betale for noe du ikke kan få..... like greit å gå ned til bravo..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå