Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal adslmodemet vise 1700 på charlie-abb?


Anbefalte innlegg

Problemstillingen er:

Har NGT Charlie som i disse dager skulle vært 1700 kbit/s.

 

Måler 789 kbit/s hos Itavisen.

 

Greit nok at linjen er litt over 3 km osv, men det jeg reagerer på er at i Netopia-ruteren står det i quickview 928 kbit/s.

Det vil si jeg kan jo ikke få mer enn 928 kbit/s siden den er begrenset i ruteren, men skulle ikke ruteren ha stått på 1700 kbit/s?

 

(Da linjen var "ny" fikk jeg 1 mnd med 4mbit, og da stod det også 4096 kbit/s i ruteren.)

 

Etter å ha sendt mail til NGT om den lave verdien i selve ruteren får jeg til svar at de har kjørt en linjetest opp mot min ruter, og alt virker som det skal.

Jeg lurer på om de rett og slett fysisk må punche en høyere verdi til min ruter.

 

Har restartet ruteren flere ganger, noen ganger kommer den på med lavere verdi, men aldri med høyere verdi enn de gitte 928 kbit/s.

 

Så etter mye rundt grøten her spør jeg; Hvis jeg betaler for en 1700 kbit/s linje, skal det da stå 1700 kbit/s i ruterens quick view, eller viser kun ruteren den hastigheten den klarer å presse ut av kobberet ?

(Jeg klarte jo å presse over 3mbit ut av kobberet da jeg hadde 4mbit linje første måned)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Routeren din skal stå på ca 1900 for å dekke tap på linjen. Jeg ville snakket med NGT igjen ;)

 

Seff, det kan jo være slik du foreslår da, men det hørtes bare merkelig ut i mine ører

Endret av Blib
Lenke til kommentar

hvis jeg leser riktig sted står min på 2112/352

 

på itavisen får jeeg 177x

 

edit: hvor får man sjekket upload speed? hvis routeren står på 352 og charlie abo. er jo på 512? burde det ikke stått 512 her da?

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Merkelig.

Etter 25 minutter i telefonkø fikk jeg support.

"Ja, se der ja. Den var lav. Skal prøve å få den opp"

Gikk litt opp, fra 928 til 1300.

 

Så prøvde han å definere meg til delta-abb. likevel ikke høyere enn 1300.

 

Så sa jeg at jeg hadde fått 4mbit på ruteren før, og målt over 3mbit i reell hastighet. Det kunne han ikke skjønne hvordan hadde gått.

 

Må sette tekniker på saken sa han. Du hører fra oss.

 

Hva går det ut på da? Fysiske målinger i ledningsnettet?

 

Dette vil jo si at jeg aldri kan slå til på Quatro-helg eller lignende.

Jeg kan rett og slett nedgradere abonnementet mitt til bravo siden jeg i dag har under bravofart, og betaler for charliefart.

Lenke til kommentar
off topic:

 

funker nextgentel mail'en til dere andre her? her helt død hos meg ****@broadpark.no altså sår ikke sjekka den mailen

Sakset fra NGT`s hjemmeside : Problemer med mailserveren

Det for tiden forsinkelser på epost som sendes gjennom mail.broadpark.no. Det jobbes med å løse problemet.

14.06.2004

 

:yes:

Lenke til kommentar

Min viser nå 1384/512.

Fikk svar fra teknisk i dag.

De kan ikke presse noe mer fysisk ut av linjen.

Jeg kan heller ikke få avslag på faktura, så nå vurderer jeg rett og slett å nedgradere til bravo.

 

Merkelig at de ikke kan presse mer enn 1384 på en linje jeg hadde 4096 på for 4 måneder siden.

Lenke til kommentar

Hastigheten på modemet/ruterne er fra sentralen til deg.

Om den viser for lav hastighet eller noe så har ikke det noe med kapasitet bakover i nettet.

 

Det som isper kan gjøre er å overbooke nettet inover med en viss %, og bruke ett køsystem på trafikken, men det gjelder ikke det som skal stå på routern.

 

Be de foreta en linjemåling, evt melde til telenor og få de til å gjøre det, da kan de se om det er noe dårlig kobber eller lignede (kan jo ha skjedd noe ett sted, ofte på koblingspunktene)..

 

lykke til, heldige bredbåndseiere (jeg har bare _isdn_ :cry: )

Lenke til kommentar

Nextgentel kjører fiber mellom sine sentraler (mesteparten leid inn fra Banetele, ikke at det betyr noe).

 

Dette fører til at de i de aller fleste tilfeller har mer enn nok båndbredde mellom sentralene og Nextgentel sentralt, noe som gir meget bra ytelse internt i NGTs nett.

 

Flaskehalsene kommer dermed kun når en skal ut av NGTs nett - det er kun her det kjøres såkalt overbooking.

 

Hvis dere er intresserte i flere detaljer om NGT sitt nettverksoppsett, kan dere lese denne artikkelen i IDGs Nettverk og Kommunikasjon: Pionér på mørk fiber

 

--

Morten Reiersen

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...