Gå til innhold

ECS 556E vs Tundra 1557 - Erfaringer?

mbst

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en bærbar PC. Ideelt sett skulle jeg kanskje ventet til Intels Dothan-prosessor og ATIs X600-skjermkort slippes, men det fins jo alltid noe rundt neste sving.. Riktignok ville det vært kjekt med utskiftbart skjermkort.

De to maskinene jeg vurderer er ECS 556E og Tundra 1557 fra hhv. Multicom og PS-Data. Begge skal ha temmelig identisk innmat; ATI 9700 128 MB kort, Centrino-teknologi og Pentium M 1.7 GHz CPU for å nevne noe.

Jeg håper noen her har erfaring med PCene og kan komme med innspill.

I utgangspunktet er jeg mest positiv til 556E, da denne har metall-lokk (en kamerat mistet en høyttaler oppå sin bærbare PC en gang og knuste dermed skjermen - jeg ønsker selvsagt ikke å gjenta hans bedrift..)

Nå skal det allikevel sies at jeg har merket meg et par ulemper med 556E'en;

• Tastaturet på 556E skal visstnok være litt løst (?)
    (gjelder dette også på "versjon 2", eller var det bare første utgave som hadde dette problemet?)
  • 556E har kun 2 USB-kontakter mot 1557s 3.
    (En USB-hub skulle kunne fikse dette ved behov)
  • 556E skal visstnok være en smule tyngre enn 1557 (ca 200g), men vekten er ingen _voldsomt_ stor faktor for meg.
  • 556E har nettverksuttak på venstre side i stedet for bak, dette kan jo også i visse situasjoner være en fordel, men jeg ser for meg at det oftere vil bli en ulempe.

Til tross for denne lista heller jeg altså i retning av 556E'en.

Ønsker som sagt innspill vedrørende de to maskinene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det samme gjelder for 556E. (PC2700 Kingston-minne)

Ikke så sikker på om det er av betydning, med samme CPU bør de vel uansett kjøre på samme FSB. Men raskere RAM vil aldri være noen ulempe.

Noen andre med innspill?

Endret av mbst
Lenke til kommentar

- G556 bråkte mer og hadde et "løst" tastatur, det skriver psdata faktisk selv på sine sider. De har imidlertid fikset dette, som dinside.no selv skriver på sin test av maskinen.

- Ser ikke helt poenget av at en laptop skal leveres med RAM som KAN kjøre på høyere hastighet enn det resten av systemet gjør, med mindre du skal overklokke CPU/RAM, og det skal jammen meg bli en utfordring med den BIOS'n disse maskinene leveres med.

- 2 USB porter er lite, det er jeg helt enig med.

- 200 grams forskjell høres lite ut, men jeg tror det er merkbart.

- Hvor nettverketsuttaket bør være blir vel en smakssak, hos meg passer det godt med venstre side, hos andre blir det lite praktisk.

- lykke til med valget, tror ingen av disse 2 vil skufffe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...