ParanoidCat Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg har sett rundt om kring for en peltier kjøleblokk. Jeg har sett på 3dfxcool, Microplex, på nettconnection. Jeg skal lage meg peltierkjøling med 226W Peltier. Jeg har en Thunderbird 1400@1753,5(luftkjøling!), jeg ønsker å komme høyere. Jeg bryr meg ikke over faren ved peltier. Vannkjølingssytemet består av varmeregister fra bil, et norgesglass og en vannblokk. Men hvilken vannblokk skal jeg skaffe? Har sett på CU-blokken som er i AMD Pro kitet på 3dfxcool. Den er gullbelagt og har også gullbelagt coldplate. Men passer denne til et 50x50mm Peltier element? Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 inovatec <-- eier =) denger jo alle andre vannblock Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Quote: On 2002-04-16 09:53, simiden skrev:Den er gullbelagt og har også gullbelagt coldplate. Men passer denne til et 50x50mm Peltier element? ER du sikker på at den er gullbelagt? ikke bare anodisert? For gull leder ikke varme bedre enn f.eks sølv og kopper. Jeg vil tror at denne vil passe til ett pelitier element siden den er laget for det. Husk godt med isolasjon for å unngå kondens. Lykke til Lenke til kommentar
Xell Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Quote: SirHartge skrev (2002-04-16 10:53):ER du sikker på at den er gullbelagt? ikke bare anodisert? For gull leder ikke varme bedre enn f.eks sølv og kopper. sakset fra 3dfxcool: Quote: Copper Coldplate 50x50x5 mm, med ekstrem finish. Gullbelagt mulig det ikke leder særlig bedre, men de påstår i hvert fall at den er det. Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Sikkert rett og slett elektrolyse... Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 vel du kunne jo bruke swiftechen, som følger med peltier og alting. Til og med sockel planer. Den er extremt god, og du behøver ikke tenke på om det er noe du trenger men ikke har for alt følger med.(uten om radiator, slanger, pumpe og tank, men etter hva jeg har skjønt så har du det allerede. det eneste som er et minus er at den koster 1375 nok Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Nei. Jeg skal dessverre finne en blokk selv. Et alternativt ferdiglagt peltierblokk er Danger Dens MAZE 2-2 på Oik. Oik har satt sammen Maze 2-2 med coldplate og isolasjon, du får den skrudd sammen og isolert. Koster 1100 med 172W peltier og kjøleblokk ferdigmontert. Jeg skal lage den selv. Jeg skal ha en Maze som er designet for 2 Peltiers(finnes). Eneste er kanskje at PSU'en blir for liten. Det problemet løser jeg ved å Seriekoble min 340W med en 420W PSU. Da vil jeg få 640W. På 12 V vil maks ligge 312W noe som holder til 2* Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Hvis du skulle ha 226W peltier så passer den ikke på Maze 2-1, da må du bruke Maze3-1. Ikke at den er stygg akkuratt :smile: Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-04-17 20:29, simiden skrev:Nei. Jeg skal dessverre finne en blokk selv. Et alternativt ferdiglagt peltierblokk er Danger Dens MAZE 2-2 på Oik. Oik har satt sammen Maze 2-2 med coldplate og isolasjon, du får den skrudd sammen og isolert. Koster 1100 med 172W peltier og kjøleblokk ferdigmontert.Jeg skal lage den selv. Jeg skal ha en Maze som er designet for 2 Peltiers(finnes). Eneste er kanskje at PSU'en blir for liten. Det problemet løser jeg ved å Seriekoble min 340W med en 420W PSU. Da vil jeg få 640W. På 12 V vil maks ligge 312W noe som holder til 2* Hva mener du med seriekobling av 2 FSU-er? (24v? :smile: ) Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: ER du sikker på at den er gullbelagt? ikke bare anodisert? For gull leder ikke varme bedre enn f.eks sølv og kopper.Jeg vil tror at denne vil passe til ett pelitier element siden den er laget for det.Husk godt med isolasjon for å unngå kondens.Lykke til Vel jeg tror at de har valgt å gjøre det er å unngå oksidasjon på overflaten til kobber-blokken. et svært tynt lag med gull demper ikke så mye varmeoverføring. (kobber 400: gull 320 hvis jeg ikke husker feil). Gull som kjent oksisederer ikke, så du vil alltid få et blankt og fint finish... Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: Hva mener du med seriekobling av 2 FSU-er? (24v? :smile: ) Hei dd Med seriekopling av PSU'er mener han nok seriekopling av PSU'er :smile: Neida.. For å være litt mer spesifik: Det går an å kople sammen to eller flere PSU og enten øke strømstyrke eller spenning totalt. Hvis du seriekopler to PSU'er får du dobbel spenning, 24Volt (som noen peltier elementer går på), og hvis du paralellkopler to PSU'er får du doblet strømstyrken (ampen), hvis PSUene er like vel å merke. Paralellkopling er kanskje mest brukt da folk som regel har utstyr som går på 12 Volt.. Du kan paralellkopl så mange PSU'er du vil og kan da få MYE strøm etterhvert. To PSU'er på ca. 15 ampere hver vil gi ca. 30 når du kopler dem sammen i paralell. Du kan får dem til å starte samtidig osv.. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 kan du paralellkoble to aashima strømforsyninger og få nok strøm til å kjøre 226w peltier? Lenke til kommentar
Anborn Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Jeg har lagd meg en peltier blokk hvor vannet går direkte ned på peltier-elementet. Leste om det på nettet og kikka på det. Har ikke testet vanlig blokk for sammenligning, men det skal være en del berdre. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Quote: On 2002-04-17 20:29, simiden skrev:Jeg skal lage den selv. Jeg skal ha en Maze som er designet for 2 Peltiers(finnes). Du må lage en såkalt wetstack. For en peltier er ikke nok til å kjøle en annen peltier, hvis du skjønner. Du må regne litt på det, så finner du ut hvor mye du må ha på den andre siden. Les mer om dette her http://www.overklokking.no/prosjekter/wets...tack/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå