Gå til innhold

PC til bærbart studio...

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å finne fram til en Bærbar PC som hadde passet til et bærbart studio...

Har fått et oppdrag, og jeg hadde da håpet at alle mine venner på hardware.no kunne dele noen kloke ord... :w00t:

Maskinen skal brukes til lydinnspilling samt lydredigering... studioustyr (eksternt lydkort, mixer og den slags) har personen selv...

Budsjettet er på ca. 15.000 kr.

- Pentium 4 eller Pentium M?

- 512 MB minne? (1024 MB blir kanskje litt i dyreste laget her.)

- Grafikken er ikke nødvendig å tenke på tror jeg... onboard funker sikkert glimrende..

- minimum 40 GB harddisk... disken bør vel spinne på 5400 RPM? 7200 RPM kan vel skape mye varme?

- DVD-brenner bør være med...

- maskinen trenger ikke å ha en 17" skjerm... passer muligens bedre med 15" .. blir jo ikke så stort.. men tar gjerne i mot anbefalinger med 17" også..

da har vel jeg vært innom det som skulle nevnes..

da er det bare å fyre løs med forslag!

Takker på forhånd! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei....!

Jeg tror det noe viktigste å tenke på i denne sammenhengen er kabinettet. Jeg har selv erfaring med PC-basert studio, og det finnes ikke noe mer irriterende en et kabinett som slipper ut for mye støy når man prøver å lytte nøye til ting.. Velg derfor også en litt dyrere og mer stillegående prosessorvifte.

Grafikkort er som du nevner ikke noe problem. Men; jeg ville helt klart valgt 1024 RAM dersom totalt antall lydfiler som avspilles samtidig blir en del.. Prioriter RAM når du bygger studio-PC. :yes:

Skal selv snart bygge en maskin til samme bruk, og kommer til å gå for Pentium 4. Dette fordi det rett og slett er det som hovedsakelig brukes til lydproduksjon med PC. Mac er kanskje et enda bedre alternativ, men; det blir jo fort noen kroner dyrere.

Men som sagt; bruk penger på et godt kabinett..! Det vil spare deg eller vennen din for mye trøbbel når dere skal lytte til det dere har spilt inn.

mvh Braanis

Lenke til kommentar
Hei....!

Jeg tror det noe viktigste å tenke på i denne sammenhengen er kabinettet. Jeg har selv erfaring med PC-basert studio, og det finnes ikke noe mer irriterende en et kabinett som slipper ut for mye støy når man prøver å lytte nøye til ting.. Velg derfor også en litt dyrere og mer stillegående prosessorvifte.

Grafikkort er som du nevner ikke noe problem. Men; jeg ville helt klart valgt 1024 RAM dersom totalt antall lydfiler som avspilles samtidig blir en del.. Prioriter RAM når du bygger studio-PC.  :yes:

Skal selv snart bygge en maskin til samme bruk, og kommer til å gå for Pentium 4. Dette fordi det rett og slett er det som hovedsakelig brukes til lydproduksjon med PC. Mac er kanskje et enda bedre alternativ, men; det blir jo fort noen kroner dyrere.

Men som sagt; bruk penger på et godt kabinett..! Det vil spare deg eller vennen din for mye trøbbel når dere skal lytte til det dere har spilt inn.

mvh Braanis

Du er klar over at det er snakk om tips til en BÆRBAR pc nå?

Greit nok at man til en viss grad KAN velge kabinett på disse, men da velger man jo også modell.

Og de fleste bærbare maskiner med P4 støyer ganske så mye.

Velg fortinnsvis en maskin med en prosessor i Pentium-M-leieren om støy er en faktor. De maskinene bruker stort sett være stillegående.

Tidlig her oppe spurte noen om en PB 15" er aktuell... men les første innlegget litt mer nøye og tenk etter da, en 15" PB overskrider 15000 ganske så kraftig.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Takker for hjelp og sånt! La det renne inn :cool:

Angående Mac så blir det litt vanskelig å få det til 15.000... ytelsen nlir isåfall dårligere enn hos en PC til samme pris...

Pentium M er altså batterisparende?

Hvilken Pentium 4 vil dere sammenligne Pentium M 1,5 GHz og Pentium M 1,7 GHz med når det kommer til ytelse?

Lenke til kommentar

Angående Mac så blir det litt vanskelig å få det til 15.000... ytelsen nlir isåfall dårligere enn hos en PC til samme pris...

Hvilken Pentium 4 vil dere sammenligne Pentium M 1,5 GHz og Pentium M 1,7 GHz med når det kommer til ytelse?

Det står det i minst 100 tråder her om...! Hva med å lese prosessorguiden?

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

1,5 = ca2,66.

1,7 = ca3,0.

Lenke til kommentar

Til musikkbruk vil jeg anbefale deg forholdsvis romslig lagringsplass (60GB eller større) skjerm med god oppløsning (SXGA+ eller høyere), 3 eller flere USB2 porter, firewire, minimum en pcmcia slot og 512 MB eller mer er også nødvendig. Prosessorkraft klarer du deg i massevis med en hvilken som helst Pentium -M prosessor.

Du bør også se etter en maskin med dedikert skjermkort. Det har tidligere vært endel kluss med lydprogrammer og skjermkort som deler rammen med resten av systemet, dette er nok bedre nå enn tidligere.

Dessverre finner jeg ingen maskin under 15 000, men en som ligger litt over som bør passe deg meget bra!

http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=18098

Lenke til kommentar

takker!

hva med denne?

http://www.whitebox.no/default.asp?Action=...ify&nComputer=9

**Edit:

ECS G551 som filla linket til tidligere i tråden virker jo litt bedre da. Bedre prosessor og større harddisk. Det står ikke noe om RPM til harddisken der men får håpe at den ikke er nede på 4200 RPM. Det blir for slækt.

Tror altså jeg går for den hvis det ikke er mange som har noen kraftige argumenter i mot her?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

video og musikk /multimedia er mac det beste

en grunn til at alle proffer/firma som driver med det har mac.

harddisken burde minst kjøre 7200rmin..ikke 5000rmin

10000rmin hadde gjort susen

musikk krever masse ram 1Gb minimum

trykkleif

Endret av 1G FSB
Lenke til kommentar

harddisken burde minst kjøre 7200rmin..ikke 5000rmin

10000rmin hadde gjort susen

musikk krever masse ram 1Gb minimum

trykkleif

Hvis du leser min første post så er budsjettet på 15.000 kr, men det går jo ann å drømme... og det skal faktisk være en laptop hvis du heller ikke fikk med det...

tror det må forbli 512 MB minne..

Er det ikke sånn at bærbare har mindre harddisker enn Stasjonære.. 2,5" mot 3,5"..

5400 RPM på en 2,5" harddisk bør vel være omtrent som 7200 RPM på 3,5 harddisker?

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle bruker jeg Tracktion, mange VST effekter/instrumenter og ulike SoundFonts.

Du som har greie på det, kan du forklare hva som er forskjellen med en PC og Mac når det gjelder musikk/lyd produksjon? Hvor henter Mac inn det ekstra som gjør at "ting" fungerer mye bedre?

(Jeg er bare en amatør som har PC så jeg ønsker å vite hvordan jeg skal bli proff)

Lenke til kommentar

jeg vet ikke annet enn at alle de 7 studioene jeg har vert i

bruker ALLE mac

(kanskje for de den er mer stabil og ikke kresjer)

og når jeg spør om hva det er inni pcne (for de det intriserer meg)

sier ALLE 1Gb ram ,og 256mb skjermkort om de driver med videored.

og ALLE sier 7200 r min harddisk ,legger vekt på at den må være kjapp

for å få med seg alt under lagring av film og lyd.

og de 4 reklame firmane vi besøkte

hadde ALLE som jobbet der mac..

kanskje bare en tilfeldig het at alle har kjøpt mac . . .

::::::::::::::::

Endret av 1G FSB
Lenke til kommentar
(kanskje for de den er mer stabil og ikke kresjer)

Selv om jeg kun er en amatør med PC så bruker jeg musikkprogrammet mitt hver eneste dag. Jeg bruker også datamaskinen min til mye annet rart også (som å legge inn spill og programmer jeg finner på internett ) (Det er så mange artige rare programmer på Shareware.com som er flotte å ha)

Det merkelige er at maskinen ikke har kræsjet for meg en eneste gang.

(dvs, jeg kan få den til å kræsje hvis jeg starter 20 filmer samtidig (flere instanser av Winamp) og prøver å tegne bilde av en elefant i Photoshop samtidig som filmene spiller.

Lenke til kommentar

ja men se hva jeg skriver her da!

Budsjettet er på 15.000 kr.

personen som skal ha maskin har IKKE råd til Mac og vil heller ikke ha det... got it...

ikke for å virke utakknemmelig altså... men ikke Mac... personen vil helst ha PC med Windows... og personen vil ikke overstige 15.000 kr.

sagt det nok?

Bærbar-PC til studiobruk til 15.000 kr.... noen fler som har noen tips?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...