Gå til innhold

fra 51,2 grader til 57 grader!


Svulst

Anbefalte innlegg

Vifte i front skal blåse frisk/"kald" luft inn.

Vifte bak skal blåse luft ut, slik at du ikke bruker "varm" luft til å kjøle CPU med.

Det er da ingen regler som sier at luft inn foran er sånn det _skal_ være.

det er da helt etter eget ønske.

 

Og du prater jo imot deg sjøl,

"Vifte bak skal blåse luft ut, slik at du ikke bruker "varm" luft til å kjøle CPU med."

Vel, det er akkurat det du gjør når du lar det suge inn foran, og ut bak, lufta foran blåser over disker og andre komponenter før det treffer cpu.

Om du lar det komme inn bak, så går det jo rett til CPU.

 

Grunnen til at inn foran, ut bak er "hovedregel", er pga strømforsyninger som er ofte konstruert til å funke på den måten, i tillegg til at folk helst vil kjøle disker effektivt, og setter derfor viftene til å blåse over diskene, som vanligvis står i front av kabinettet..

 

Det er kontstruksjon, strømforsyning osvosv, som bestemmer hvordan du skal la viftene blåse.

 

Ellers så er overtrykk veldig greit, så du slipper mye hybelkaniner ;)

 

Neptyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vifte i front skal blåse frisk/"kald" luft inn.

Vifte bak skal blåse luft ut, slik at du ikke bruker "varm" luft til å kjøle CPU med.

Det er da ingen regler som sier at luft inn foran er sånn det _skal_ være.

det er da helt etter eget ønske.

Bare husk på at varm luft stiger, så inn nede/ut oppe er vel det som virker best i et tower.

Lenke til kommentar
Vifte i front skal blåse frisk/"kald" luft inn.

Vifte bak skal blåse luft ut, slik at du ikke bruker "varm" luft til å kjøle CPU med.

Det er da ingen regler som sier at luft inn foran er sånn det _skal_ være.

det er da helt etter eget ønske.

 

Og du prater jo imot deg sjøl,

"Vifte bak skal blåse luft ut, slik at du ikke bruker "varm" luft til å kjøle CPU med."

Vel, det er akkurat det du gjør når du lar det suge inn foran, og ut bak, lufta foran blåser over disker og andre komponenter før det treffer cpu.

Om du lar det komme inn bak, så går det jo rett til CPU.

 

Grunnen til at inn foran, ut bak er "hovedregel", er pga strømforsyninger som er ofte konstruert til å funke på den måten, i tillegg til at folk helst vil kjøle disker effektivt, og setter derfor viftene til å blåse over diskene, som vanligvis står i front av kabinettet..

 

Det er kontstruksjon, strømforsyning osvosv, som bestemmer hvordan du skal la viftene blåse.

 

Ellers så er overtrykk veldig greit, så du slipper mye hybelkaniner ;)

 

Neptyr.

Neptyr:

Hvis du lesert innlegget mitt har jeg " rundt det jeg skriver kald og varm.

 

Luften bak PC'en er varmere enn luften foran.

Dette pga PSU'ens utblåsning + det faktum at den kaldeste lufta i rommet er oftest nede ved gulvet.

Varmekabler er vel unntaket.

 

I mitt kabinett hjelper det mye at jeg blåser luften ut bak (ekstra vifte rett ved CPU, i tillegg til PSU'ens utblåsning.) siden den luften CPU-vifta har dratt gjennom kjøleribben blir nesten momentant dratt ut der, og havner utenfor PC'en.

Dette ga et resultat nesten 10 grader lavere enn hvis jeg lot CPU-viften blåse luft ned på kjøleribben, med ellers samme oppsett.

 

Den luften som kommer inn i front er fremdeles relativt kald, selv om den har passert diskene.

 

Som noen andre poengterte, er det mest varme i toppen av kabinettet, siden varm luft stiger.

Ergo er CPU i en varmesone. Det beste etter mine erfaringer er da å få denne varme luften ut, istedenfor å bruke den til å kjøle CPU med.

 

Selvfølgelig har du rett i at kabinettets konstruksjon har mye å si, men en grei tommelfingerregel er det jeg prøver å legge frem.

Som regel må man eksperimentere litt, hvilket jeg har gjort til de grader.

Ikke alle ting jeg har prøvd har funket, men man lærer underveis.

(Huske tilbake til mitt Direct Exhaust forsøk med CPU-viften.)

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...