Gå til innhold

fra 51,2 grader til 57 grader!


Svulst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jada.. brukt kjølepasta.. :( :(

 

Azaz: Hvordan får du til det? hva slags kjøling bruker du?

Hei. Har denne CPU-kjøleren: Thermaltake Venus Silent Boost K8 A1838 Socket 754/940 Opteron/Athlon64

 

Ellers så har jeg kun en Papst 80 mm vifte som suger varm luft ut av kabinettet. Kabinettet er Aopen H600B med Fortron/Source 350W PSU med 120mm vifte.

 

Ellers så brukte jeg Arctic silver 5 kjølepasta istedet for den som fulgte med. Det er viktig å legge et jevnt og tynt lag over hele prosessoren. Ikke for mye og ikke for lite.

 

Følg gjerne denne guiden: Goop Guide

Lenke til kommentar
Den i døra settes til å suge frisk luft INN i kabinettet , disse er vanligvis plassert der for å tilføre frisk luft direkte rettet mot CPU (&GPU ).

Har latt den blåse inn i kabinette selv. Men rammlet over dette på en side hos Chieftech:

 

The advantage of having a fan in the side panel, is that the warm air inside the case is pushed out. The fans are always meant to take the warm air out of the case. If the fans blow air into the case, this can cause a disturbance in the air flow, which would have a big impact on the cooling performance of the case.

 

:hmm: får prøve å snu viften i døren, og sjekke om det skjer endringer i temp. Men det blir ikke i dag.... God Natt.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Vifte i front skal blåse frisk/"kald" luft inn.

Vifte bak skal blåse luft ut, slik at du ikke bruker "varm" luft til å kjøle CPU med.

 

Når det gjelder den i døra, så ville jeg hatt den til å blåse inn, fordi du da skaper et overtrykk i kassa, som er bedre mht støv og slikt.

 

Har du et undertrykk (dvs mere luft som blåses ut, enn det som suges inn med vifter) vil luft og støv suges inn gjennom sprekker og slikt.

Da får du etterhver hybelkaniner med bra stamtavle som bosetter seg i bla kjøleribben til CPU.

 

Når det gjelder temp økning, så er det nok mest sannsynlig at du har fått støv på kjøleribben pluss at det er blitt varmere i været.

 

Jeg har 3-5 grader varmere CPU ved 100% load nå enn for 1 mnd siden.

På kvelden kan jeg åpne verandadøren, og senke tempen betraktelig, selv om rommet ikke blir nevneverdig kaldere.

 

Beste er å teste retningen på viftene.

Fant ut at det var 8-9 grader forskjell på CPU temp på hvilken retning CPU viften blåser.

I mitt kabinett, med 1 stk 80x80 Papst bak, ble det best å dra luften vekk fra kjøleribbe.

Snudde jeg vifta, ble det plutselig 8-9 grader varmere.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...