Gå til innhold

En Compaq EVO som slukna.. for godt?

Anbefalte innlegg

:cry: Jeg trodde ikke det skulle være mulig at en laptop kokte seg selv til døde? Compaq EVO-800 2.0GHzen min (en relativt ny maskin) ble stående oppe i bæreveska si påslått. Og siden den var kobla til AC så skrudde den seg ikke automatisk av. Når jeg kom hjem var maskina veldig varm så jeg dro ut det som var av ledninger og lot den stå å kjøle seg litt ned. Men da jeg prøvde å starte den igjen lyste bare POWER lampa og ikke en dritt mere skjedde. Skjermen var svart, harddisken summa ikke og ikke noe vifte. Merkelig, merkelig.. Prøvde å koble bort harddisk, cd-brenner osv uten at det hjalp noe.

Så det det hele koker ned til er HVA er det som kan være galt? Har ikke noe garanti på maskina og ordner reservedeler billigere enn compaq, så jeg gidder ikke levere den inn. Har noen noe teorier om hva som kan ha gått galt?

Kan en CPU "koke over"?

Kan vifta ha "brent opp" og siden denne ikke vil starte starter ikke CPUen?

Er det noen andre komponenter på hoverkortet som ikke liker varme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde akkurat kommet til en kompis og maskina var tom for strøm, så jeg kobla den opp mot strømmen. Så trykka jeg power knappen for å få ut en cd hele tida mens laptopen lå oppi veska. Men så glemte jeg / tenkte jeg ikke på å skru den av. Og den var konfigurert til ikke å skru seg av når den er kobla på strømmen :( Men harddisken er det ikke for den funker. Så det må være noe annet. Kan CPUen rett og slett ha brent av hvis ikke vifta får blåst ut lufta? Utblåsninga var "dekka til".

Lenke til kommentar

Sto maskina på som vanlig, eller satte du den i ventemodus? Satte du den i ventemodus skal den ikke produsere noe særlig med varme.

Dersom det er en Intel-prosessor skal den dessuten klokke seg ned ved for høye temperaturer for å unngå skader. Hvor langt den skrur seg ned, og om den skrur seg helt av er jeg usikker på. Er alltids en mulighet for at den har gått for varm og tatt kvelden.

Kan jo alltids sende den inn til InfoCare for et prisoverslag, men da må du uansett betale for undersøkelsen.

Lenke til kommentar

er det en 800c, eller en 800n eller hva den het?

800c har 3 års garanti, og uansett om du har modellen med bare 1 år, så er det store muligheter for å bare reklamere på den, en bærbar burde man kunne reklamere på i hvertfall 3år

Lenke til kommentar

Ja, det er fullt mulig at cpu'en kan ha blitt for varm, og "fried".

Du beskrev ikke helt problemet, du sier at harddisken funker? Har du prøvd den i en annen laptop? Får du opp BIOS logoen? Hvis du får power lyset på, er det mest sannsynelig at CPU'en er gåen, ellers ville jeg si hovedkortet).

Har en Evo (annen model), og kjører linux på den. Installerte 2.6 kjernen, (APM var ikke definert, og ACPI funker dårlig med denne og linux). Lot den stå, og vifta kom aldri på uten at jeg merket det. Alt gikk svart, så jeg la den ute for å kjøle seg litt. Regnet med at cpu'en var gått (maskinen var glodvarm under), men heldigvis bootet den etter en stund).

Er jo dessverre så trangt i slike laptops, at det er vanskelig å demotere alt, og finne akkurat feil (må nesten prøve seg frem med nye deler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...