Gå til innhold

Garanti på wd harddisk ?

Anbefalte innlegg

For litt siden ( da gf4 ti var nytt) handla onkel seg ferdigmontert PD på komplett.no, som var en helt grei pakke for ganske ok pris. Harddisken som følgte med var en WD 80 Gb som funka greit.. så lenge det varte :( disken har ikke blitt flytta ut ifra kabinettet eller fått noe som helst støt på seg. Det som skjer er at det kommer hakkelyder fra den, som om skiva går i surr. Er det muligheter for å få igjen noe på garantien, på dette? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kontakta komplett via tlf, de gav meg ett nytt nr. Ville bare forsikre meg at det var stor sjans for å få tilbake på garanti, om noen eventuelt hadde samme problemet, før jeg tok til å ringe rundt til folk. Takk for alle svar.. :)

Lenke til kommentar

Kan nevne også at det ikke er noe som heter ett års garanti.

Du har 2 års garanti uansett hva du kjøper.(Hos en yrkesselger og hvis du kjøper privat)

Hvis Komplett eller WD sier 3 års garanti, det er bulltull, da har du 5 års garanti ifølge kjøpsloven.

Ta en titt her, og se om du finner noe.. Lovdata

Lenke til kommentar

Wiggles.

Beklager, men du tar feil.

Lær deg kjøpsloven og gjeldende regler før du uttaler deg. :thumbdown:

Garanti er ikke noe som er lovfestet.

(Kan faktisk ikke huske at ordet "garanti" er nevnt en eneste gang i kjøpsloven du briefer med.)

Det er noe en produsent gir deg utenom reklamasjonsretten din.

De er faktisk ikke pliktig å gi deg garanti i det hele tatt. Det er helt frivillig.

Derfor finnes det både 6 mnd'ers, 1 års, 3 års osv osv garanti.

(F.eks AMD OEM CPU'er har ingen garanti, mens boxed har 3 års.)

Reklamasjonsretten, derimot, er lengre enn 1 år. Men her var det spm om garanti.

I din link, kjøpsloven kan vi lese følgende.

§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven.

§ 1. Alminnelig virkeområde

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Kan ikke se at denne loven gjelder ved kjøp fra private.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...