Stroyer Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Har fått installert Wine, men lurer fælt på hvordan det virker. Noen som kunne forklart "step by step" hva som skal til for å kjøre f.eks. iTunes i Wine? Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Hmm. Fikk opp mange sånne meldinger: err:module:import_dll No implementation for ntdll.dll.RtlIpv4AddressToStringW imported from L"C:\\windows\\system32\\iphlpapi.dll", setting to 0xdeadbeef Forresten kommer jeg ikke inn på mapper med mellomrom. Noen som vet hvordan jeg kan få konsollen til å skjønne at det er et mellomrom? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Hmm. Fikk opp mange sånne meldinger: err:module:import_dll No implementation for ntdll.dll.RtlIpv4AddressToStringW imported from L"C:\\windows\\system32\\iphlpapi.dll", setting to 0xdeadbeef Forresten kommer jeg ikke inn på mapper med mellomrom. Noen som vet hvordan jeg kan få konsollen til å skjønne at det er et mellomrom? cd katlog\ med/ mellomrom\ Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Flott! Det gikk, men jeg strever fortsatt med disse feilmeldingene. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Wine suger, kan bare kjøre et fåtall applikasjoner. iTunes kan du sikkert bare glemme. Kjør Linux-applikasjoner istedet. Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Det finnes ingen Linux-applikasjoner som erstatter iTunes Men det får være en annen sak, det er tross alt ikke iTunes jeg har mest behov for. Program som Photoshop kunne jeg godt tenkt meg å bruke, og Adobe Premiere og Age of Empires hadde også vært flott å få startet. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Wine suger, kan bare kjøre et fåtall applikasjoner. iTunes kan du sikkert bare glemme. Kjør Linux-applikasjoner istedet. Det er vel å ta hardt i. Wine kan vel "emulere" de fleste windows-kallene nå. Men at iTunes er så populært stiller jeg meg uforstående til. Smekk inn XMMS, og nyt et vell av plug-ins samt et program som ikke moser halvparten av RAM for å spille av en låt. Det er bedre å bruke tid på å lage et oversiktlig system av kataloger og navn på sanger. Men over til feilmeldingen, Stroyer: Det syes som at WINE misser på et kall til en dll-fil. Hva slags dll-fil dette er vet jeg ikke. Kanskje er det relatert til Quicktime.. Uansett så ville jeg prøvd å fått tak i den aktuelle dll-filen og lagt den inn i den "kunstige" c-stasjonen som Wine bruker (altså at filen får samme plassering som i en windows-installasjon). For å få Wine til å bruke en "nativ" dll-fil til et spesifikt program kan du legge til følgende i konfigurasjonsfilen til wine ($HOME/.wine/wine.conf eller noe sånt): [AppDefaults\\itunes.exe\\DllOverrides] "ntdll.dll" = "native" "iphlpap.dll" = "native" Nå fulgte kanskje en av disse dll-filene med iTunes når du installerte det i Wine? En erstatning til iTunes er Rythmbox. Jeg har ikke prøvd programmet selv, men det sies å være bra. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Det finnes ingen Linux-applikasjoner som erstatter iTunes Men det får være en annen sak, det er tross alt ikke iTunes jeg har mest behov for. Program som Photoshop kunne jeg godt tenkt meg å bruke, og Adobe Premiere og Age of Empires hadde også vært flott å få startet. Jeg tror at både Photoshop og Age of Empires vil fungere i Wine. Sistnevnte kan du også prøve å kjøre i WineX (du kan laste ned cvs-versjonen - den er gratis, men uten støtte for installshield og kopibeskyttelse=crack). Hva det angår Photshop så er det et typisk "kontorprogram". Dette Codeweavers Crossover Office er spesialisert på. Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg klarer meg fint med XMMS Jeg har prøvd iTunes, Internet Explorer og Photoshop, men ingen vil virke. Du nevner noe om installering, må man installere et program i WINE før man kan bruke det? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg klarer meg fint med XMMS Jeg har prøvd iTunes, Internet Explorer og Photoshop, men ingen vil virke. Du nevner noe om installering, må man installere et program i WINE før man kan bruke det? Man skal helst installere programmene først, ja :-) Husk at Wine "oppretter" en c-stasjon slik at det diller windows-programmer til å "tro" at de kjører i et windows-miljø. Du installerer programmene på samme måte som du starter alt annet i Wine: Smekk inn setup-filen(e) i Wine sin c-stasjon, og start installasjonen. dll-filer til Windows kan du finne her (ikke engang prøv å bruke dll-filer fra Windows XP. Det vil ikke virke) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 rythmbox er 1 stk nydelig program Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Ok, da begynner jeg å forstå litt mer Hvor legger denne "liksom C-en" seg da? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Ok, da begynner jeg å forstå litt mer Hvor legger denne "liksom C-en" seg da? sjekk config-filen til wine. Det skal være ganske lett å forstå når du leser den. Du vil da også se at WINE etterlikner cdrom-stasjonen i Windows - lager et abstrakt "lag" slik at filsystemet i Windows blir forenelig med posix. Filen ligger i $HOME/.wine $HOME er en variabel som inneholder banen til hjemmekatalogen din (du kan sjekke variabler med env-kommandoen eller "echo $HOME" Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) ofte så ligger det på ~/.wine/c EDIT: ~ == $HOME Endret 15. juni 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Wine suger, kan bare kjøre et fåtall applikasjoner. iTunes kan du sikkert bare glemme. Kjør Linux-applikasjoner istedet. Det var da en jævla negativ holdning til et såpass ålreit prosjekt - uten wine hadde vi vel ikke hatt så mage linux-brukere som nå? (Men vi hadde vel kanskje bare kvittet oss med CS-fjortissene.. tankekors det der :/) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå