Gå til innhold

Wine - hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Fikk opp mange sånne meldinger:

err:module:import_dll No implementation for ntdll.dll.RtlIpv4AddressToStringW imported from L"C:\\windows\\system32\\iphlpapi.dll", setting to 0xdeadbeef

Forresten kommer jeg ikke inn på mapper med mellomrom. Noen som vet hvordan jeg kan få konsollen til å skjønne at det er et mellomrom?

Lenke til kommentar
Hmm. Fikk opp mange sånne meldinger:

err:module:import_dll No implementation for ntdll.dll.RtlIpv4AddressToStringW imported from L"C:\\windows\\system32\\iphlpapi.dll", setting to 0xdeadbeef

Forresten kommer jeg ikke inn på mapper med mellomrom. Noen som vet hvordan jeg kan få konsollen til å skjønne at det er et mellomrom?

cd katlog\ med/ mellomrom\

Lenke til kommentar

Det finnes ingen Linux-applikasjoner som erstatter iTunes ;)

Men det får være en annen sak, det er tross alt ikke iTunes jeg har mest behov for. Program som Photoshop kunne jeg godt tenkt meg å bruke, og Adobe Premiere og Age of Empires hadde også vært flott å få startet.

Lenke til kommentar
Wine suger, kan bare kjøre et fåtall applikasjoner. iTunes kan du sikkert bare glemme. Kjør Linux-applikasjoner istedet.

Det er vel å ta hardt i. Wine kan vel "emulere" de fleste windows-kallene nå. Men at iTunes er så populært stiller jeg meg uforstående til. Smekk inn XMMS, og nyt et vell av plug-ins samt et program som ikke moser halvparten av RAM for å spille av en låt. Det er bedre å bruke tid på å lage et oversiktlig system av kataloger og navn på sanger.

Men over til feilmeldingen, Stroyer: Det syes som at WINE misser på et kall til en dll-fil. Hva slags dll-fil dette er vet jeg ikke. Kanskje er det relatert til Quicktime.. Uansett så ville jeg prøvd å fått tak i den aktuelle dll-filen og lagt den inn i den "kunstige" c-stasjonen som Wine bruker (altså at filen får samme plassering som i en windows-installasjon).

For å få Wine til å bruke en "nativ" dll-fil til et spesifikt program kan du legge til følgende i konfigurasjonsfilen til wine ($HOME/.wine/wine.conf eller noe sånt):

[AppDefaults\\itunes.exe\\DllOverrides]
"ntdll.dll" = "native"
"iphlpap.dll" = "native"

Nå fulgte kanskje en av disse dll-filene med iTunes når du installerte det i Wine?

En erstatning til iTunes er Rythmbox. Jeg har ikke prøvd programmet selv, men det sies å være bra.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen Linux-applikasjoner som erstatter iTunes ;)

Men det får være en annen sak, det er tross alt ikke iTunes jeg har mest behov for. Program som Photoshop kunne jeg godt tenkt meg å bruke, og Adobe Premiere og Age of Empires hadde også vært flott å få startet.

Jeg tror at både Photoshop og Age of Empires vil fungere i Wine. Sistnevnte kan du også prøve å kjøre i WineX (du kan laste ned cvs-versjonen - den er gratis, men uten støtte for installshield og kopibeskyttelse=crack). Hva det angår Photshop så er det et typisk "kontorprogram". Dette Codeweavers Crossover Office er spesialisert på.

Lenke til kommentar
Jeg klarer meg fint med XMMS :)

Jeg har prøvd iTunes, Internet Explorer og Photoshop, men ingen vil virke. Du nevner noe om installering, må man installere et program i WINE før man kan bruke det?

Man skal helst installere programmene først, ja :-) Husk at Wine "oppretter" en c-stasjon slik at det diller windows-programmer til å "tro" at de kjører i et windows-miljø. Du installerer programmene på samme måte som du starter alt annet i Wine:

Smekk inn setup-filen(e) i Wine sin c-stasjon, og start installasjonen.

dll-filer til Windows kan du finne her (ikke engang prøv å bruke dll-filer fra Windows XP. Det vil ikke virke)

Lenke til kommentar
Ok, da begynner jeg å forstå litt mer :D

Hvor legger denne "liksom C-en" seg da?

sjekk config-filen til wine. Det skal være ganske lett å forstå når du leser den. Du vil da også se at WINE etterlikner cdrom-stasjonen i Windows - lager et abstrakt "lag" slik at filsystemet i Windows blir forenelig med posix.

Filen ligger i $HOME/.wine

$HOME er en variabel som inneholder banen til hjemmekatalogen din (du kan sjekke variabler med env-kommandoen eller "echo $HOME"

Lenke til kommentar
Wine suger, kan bare kjøre et fåtall applikasjoner. iTunes kan du sikkert bare glemme. Kjør Linux-applikasjoner istedet.

Det var da en jævla negativ holdning til et såpass ålreit prosjekt - uten wine hadde vi vel ikke hatt så mage linux-brukere som nå? (Men vi hadde vel kanskje bare kvittet oss med CS-fjortissene.. tankekors det der :/)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...