TorS Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Jeg har et bilde jeg vil skal ha gjennomsiktig bakgrunn. Det er en underskrift jeg vil ha på en hjemmeside. Det er opprinnelig skrevet på hvitt papir og scannet inn, og jeg vil ha vekk det hvite til fordel for en gjennomsiktig bakgrunn... Jeg har prøvd dette i PhotoShop, og hvis jeg lagrer bildet som .png fungerer det fint i både Firefox og Opera, men desverre ikke i IE. Er det IE som ikke støtter gjennomsiktig bakgrunn på png-filer? Er det noe annet jeg har gjort feil? Jeg legger med bildene jeg har problemer med her... Jeg har funnet ut at det virker delvis med .gif-bildet, men det kommer en hvit ramme rundt bildet. Dette skjer selv om jeg lagrer .png-bildet som .gif, og det virker helt fint som .png. Har noen en løsning på problemet mitt, eller er den eneste muligheten jeg har å sitte å manuelt ta vekk hvert eneste hvite pixel fra .gif-bildet? Det er ganske viktig at Internet Explorer viser bildet rett, siden det er den browseren de fleste bruker. Endret 14. juni 2004 av TorS Lenke til kommentar
LoS Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Bruk GIF, IE har dårlig støtte for gjennomsiktig PNG bilder Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Bruk GIF, IE har dårlig støtte for gjennomsiktig PNG bilder det er sant, men PNG er den nye standaren (W3C) Avataren min er PNG Endret 14. juni 2004 av EspenDL Lenke til kommentar
Lars :) Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Ville gått for PNG, selv om IE ikke støtter det så bra! Avataren min er også en transforblandt (forbehold om skriveleif). Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Mener å ha lest at IE ikke støtter PNG, slik som de andre sider. Men du kan visstnok lure IE ved å kjøre det som bakgrunn i en tabell-celle eller noe sånn. Skal se om jeg finner linken til den artikkelen senere. Kirikiri Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Mener å ha lest at IE ikke støtter PNG, slik som de andre sider. Men du kan visstnok lure IE ved å kjøre det som bakgrunn i en tabell-celle eller noe sånn. Skal se om jeg finner linken til den artikkelen senere. Kirikiri http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/ Lenke til kommentar
LoS Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Bruk GIF, IE har dårlig støtte for gjennomsiktig PNG bilder det er sant, men PNG er den nye standaren (W3C) Avataren min er PNG Ja, men som vi alle veit så er ikke IE så opptatt av standarer Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Bruk GIF, IE har dårlig støtte for gjennomsiktig PNG bilder det er sant, men PNG er den nye standaren (W3C) Avataren min er PNG Ja, men som vi alle veit så er ikke IE så opptatt av standarer Joda, dems egne Men til trådstarter: jeg anbefaler deg å bruke .gif så slipper du alle unødvendige hacks for å få det til å funke under IE. Lenke til kommentar
epsil Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Det Internet Explorer ikke støtter er alfakanaler, altså delvis gjennomsiktighet. Såkalt tRNS-transparens, som tilsvarer GIF-formatets binære gjennomsiktighet (hvor et piksel enten er gjennomsiktig eller ugjennomsiktig), fungerer utmerket i de fleste nettlesere – også IE. Bildet under er laget ved å lagre GIF-fila som PNG i Photoshop 7.0: Det må imidlertid nevnes at PNG-komprimeringen i (min versjon av) Photoshop er, mildt sagt, elendig. Programtillegget SuperPNG gjør situasjonen noe bedre, men muligheten til å senke fargedybden til 4 bit mangler fortsatt. Men til trådstarter: jeg anbefaler deg å bruke .gif så slipper du alle unødvendige hacks for å få det til å funke under IE. PNG er bedre enn GIF på alle mulige måter. Det er ingen grunn til å tviholde på GIF-formatet lenger (med mindre en har et program som ikke lar en lagre som PNG). Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 PNG er kanskje bedre ja, men eg har opplevd at GIF gir en meir korrekt fargegengivelse - sjøl om det ikkje var meir enn et par tre farger på bildet. DVS - det såg fint ut i alle browsere bortsett fra IE, selfølgelig... Så det er jo kjipt å bruke PNG om IE ikkje klarer å tolke farger riktig engang :\ Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 http://www.w3.org/QA/Tips/png-gif Jeg anbefaler deg å bruke PNG, og å legge til på siden din at den vises best i Opera og Mozilla, og at det kan lastes ned gratis de forskjellige stedene. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Bruk PNG og send en klage til Microsoft over at IE ikke støtter PNG ordentlig. Når nok folk klager så vil de reparere problemet. ...eller vent, var det Microsoft?? Glem det jeg skrev. Lenke til kommentar
TorS Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg har løst problemet ved å lese linken jeg legger ved under. Jeg vil takke alle som har bidratt til at jeg fikk det til. En særlig takk til PiRANhA som gav meg denne linken For alle som er interesserte i det samme er det en del om emnet her: http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå