unikin Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 noen som vet hva en relokerbar objektfil er, samt hvordan navnet på en slik fil slutter ? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) gcc prog.c -fPIC -c Gir deg en relokerbar objektfil med navn prog.o. Veldig kort handler det om at absolutte adresser skal kunne justeres i objektfilene f.eks. ved oppstart av programmet, eller når man linker. Altså ting foregår i forhold til et referansepunkt (adresse) i stedet for et "fast punkt" (adresse). Slik kan koden kjøres uavhengig av hvor den er plassert. -fPIC fra dokumentasjonen til GCC: http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-3.4.0/gc...20Gen%20Options Edit: "position independent code" @ Google gir deg sansynligvis bedre svar enn det jeg makter å forklare. :] Endret 14. juni 2004 av søppel Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg tror vi må skille mellom relokerbar ved linking og runtime; sånn jeg forstår spørsmålet dreier det seg om vanlige objektfiler som linkes sammen, med endingen .o på UNIX (og .obj i Windows?). En relokerbar objektfil er et stykke med kompilert kode med relative adresser, disse oppdateres (gjøres absolutte) av linkeren hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå