ves80 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Jeg skal bygge ny PC. Hva tror du om dette? Formål En hurtig maskin som skal brukes noe til videoredigering, redigering av bilder i Photoshop, se på TV, redigere og brenne lydfiler. Maskinen skal stå i stua (1-roms) og må derfor være stillegående. Pris: Maks 18 000,- Mitt første oppsett Her er de komponentene som jeg synes virker aktuelle. Tipsene er hentet fra Hardware.no. Hovedkort: Asus P4P800-E Deluxe På hovedkortet så er det integrert lydkort. Jeg tror ikke jeg skal satse så sterkt på lyd ennå, så jeg tror det holder i denne omgang. Plass til totalt 4 GB RAM, noe som gjør at jeg kan utvikle hovedkortet mer. Nettverkskort er også integrert. To kontakter for S-ATA (vil bli brukt opp av de to harddiskene). Prosessor: Intel Pentium 4 2,80C Ghtz 800FSB 2,8 Ghtz tror jeg er en grei start. Mange sier at man ikke får utnyttet vesentlig mer når man kjører winXP. Jeg er ikke helt klok på dette med prosessorvifte, men om man kjøper "boxed" versjon så følger den med. Og det skal være samme pris. Noen grunn til å ikke kjøpe det? Grafikkkort: Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro All in Wonder Litt "overkill" skjermkort, men inneholder såpass mye at jeg aksepterer prisen... Innholder bl.a. DVI overføring til skjermen som gir bedre bilde enn det gamle VGA overføringen. Positivt også at den innholder TV-tuner så jeg kan få inn TV på PCen, og ta opp og redigere det etterpå. Mulighet også får å få digitalisert min analoge samling av videofilmer (C-VHS). Ellers så har kortet 128 MB internRAM og TV ut. RAM: TwinMOS Dual Pack PC3200 1024MB/2x512MB 1 GB med RAM skulle holde en stund? Hardisk 1: Western Digital Raptor 73,4 GB (WD740GD) Hardisk 2: Maxtor MaXLine Plus II 250 GB SATA 74GB disken blir til å ha programmene på, mens den andre disken skal jeg ha til lagring av bilder, video, musikkfiler etc. 74GB disken roterer også ganske raskt, så jeg tror ikke den skal bli noe stor sinke. Litt spent på hvor mye bråk diskene lager, men såvidt jeg har forstått så skal denne være av bra kvalitet og støye lite. DVD brenner: Plextor PX-708A/T3 En bra kvalitetsbrenner tror jeg. Maks hastighet av hva man greier å brenne DVDer på i dag (8x). Det finnes brennere som brenner i 12x og i to lag, men disse er ikke fult ut utviklet ennå, og jeg er derfor usikker på hvor stor nytte jeg får av de nå. I og med at jeg bare kjøper en "CD/DVD spiller" så vil det ikke være for voldsomt å kjøpe en til senere (som er bedre/ med nyere teknologi). Positivt at brennerprogrammet Nero følger med. Kabinett: Antec Sonata Kabinettet har jeg vært veldig usikker på. Det kan virke som om man må gå etter utseende - og jeg liker ikke de fleste kabinettene som produseres. Hos "musikeren" hos hardware.no så hadde de valgt et kabinett, av typen A800, med stille stømforsyning og mye plass (MaxiTower). Jeg synes designet er litt platt og at det er en for stor kasse å ha i stuen min. Denne (Antec) skal være spesielt støyisolert og tar seg greit ut. Er 1140,- kr alt for dyrt for et kabinett? Skjerm: Eizo FlexScan L557 Denne ble kåret til best for å se film på PCen ("Den store LCD-testen"). 17'' holder vel også? Tastatur/ Mus: Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical Usikker på hva man skal velge her. Bør man ha en modell dyrere som også lader batteriene? Eller er det unødvendig at tastaturet er trådløst? Frakt Jeg regner med å kjøpe fra 2 forskjellige butikker. Pr. dags dato tror jeg det blir: Techline.no og Databutikken.com. Totalt så blir prisen pr. 26.06.04 kr 18 400,- Noen formeninger? Alt mottaes med takk! Endret 13. august 2004 av ves80 Lenke til kommentar
Edru Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 500.- for frakt .... er en stund siden jeg kjøpte kabinett mitt nå men jeg synes å huske at frakten øker med kiloene... du skal ha kabinett og skjerm ... 2 ting som veier rimelig mye. Og du har bestilt fra 4 nettbutikker. Hvis det sendes som oppkrav i alle fall så tror jeg det blirr mer enn 500.- uten å si det sikkert. Ikke det at jeg tror det er så stor punkt for deg men bare for å gjøre deg oppmerksom .. =) Lenke til kommentar
ves80 Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Takk for tilbakemelding om frakten. Tror ikke det blir veldig mye overskridelser, men det er hele tiden forandringer i hva de forskjellige butikkene leverer. Det største problemet blir å begrense antall butikker sånn at det ikke bilr en 100-lapp både her og der. Jeg hadde forøvrig "prøvebestilt" varene på forhånd, så hvis det jeg fikk oppgitt i frakt var riktig så burde jeg treffe brukbart. Ingen krise om jeg går et par hundrelapper i minus... Jeg tenker å bestille med VISA så slipper jeg oppkravsgebyr. Noen som ikke har god erfaring med det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå