Gå til innhold

R707 vs. DSC-W1 vs. Ixus 500 + noen andre

Anbefalte innlegg

Må bestemme meg rimelig kjapt, og sliter vanvittig med å velge :-) Har lest gjennom forumet og i hvertfall klart å plukke ut noen kameraer og hva jeg ikke behøver av features.

Hva som ikke betyr så mye:

- Videofunksjon

- Type minnekort og pris på dette

- Fjernutløser

- Softwarepakke

- Video utgang for TV

Hva som betyr mye

- Bra bildekvalitet

- Hastighet, spesielt fra halvtrykket knapp -> bildetakning

- Tildels størrelse, siden jeg planlegger å supplere med D-SLR senere

- Bør ha minimum 4MP

Jeg skal bruke det til typisk familebruk, derfor er det fint om det er kjapt samt fokuserer og justerer eksponeringen så godt som mulig på første forsøk.

Har blinket meg ut følgende kandidater, uavhengig rekkefølge:

Canon PowerShot A80 (mye pga. vridbar LCD)

Sony DSC-W1

HP Photosmart R707

Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom (usikker på hvor stort dette er fysisk)

Canon Digital IXUS 500 (men er i definitvt øvre prisgrense)

Og ett tilleggspm, hvordan plasserer Canon Powershot S50 seg sammen med de kameraene som er nevnt?

Andre modeller kan også være aktuelle, men bildekvaliteten står i sentrum. Har dessverre ikke mulighet til å titte på mange av disse modellene i lokale butikker, så jeg må velge ut i fra reviews og anbefallinger.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har selv Canon A80 og kan bekrefte at vridbar LCD er et stort pluss bl.a ved fotografering av barn da det er en fordel å komme ned på samme "bakkenivå" som ungene.

Har noe treg autofokus. Seriebildefunksjonen(e) er imidlertid gode, og kan være praktisk for å treffe riktig øyeblikk av unger i lek (forutsatt at de holder seg innenfor samme fokusområde).

HH

Lenke til kommentar

Takk for respons!

Har etter at jeg postet den opprinnelige meldingen søkt nettet rundt etter tester. Sony DSC-W1 kameraet har jeg så og si valgt å legge bort, dette siden det er litt for hissig på støy fjerning noe som jeg synes gir ett litt uskarpt/sløret preg på bildene.

A80 sin styrke er LCD skjermen, samt at det virker til å ha generelt bra kvalitet på bildene. Har ikke funnet noe negativt om det. Bildesammenligning med DSC-W1 viste litt økt overgangsstøy i høye kontraster (men støyfjerning er der hvor W1 ser ut til å være bra, for bra...)

R707 har ikke så mange tester, og har ikke funnet noen gode full-size bilder tatt med det. Virker så langt til å være vinneren, mye pga. bra pris og brukervennlig kamera med gode sjanser for bra bilder ved kjapt point->click. Ulempen jeg ser med dette er treg lading av batteri. SD kort er ett pluss, siden laptop'en min har dette integrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...