Gå til innhold

Prescott skalerer bedre enn NW, en myte?

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som har fått med seg dette, men fant ingen post om det på forumet:

http://www.tomshardware.com/cpu/20040517/n...rescott-15.html

Var selv en av mange som trodde Prescott skalerte en anelse bedre enn NW på høyere frekvens. I følge testen til Tom's virker det som om de skalerer omtrent helt likt. Hvis noen har andre tester som viser det motsatte hadde det vært interessant å fått linken til disse...

-T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dere snakker om scalering av cpu'r hva mener dere da? Har dette med klokking å gjøre?

Jeg har selv hatt/har både Prescott og Northwood og førstnevnte er merkbart bedre i tyngre applikasjoner og spill. Ihvertfall etter at jeg fikk bukt med varmeproblemene... :p

des,OUT!

Lenke til kommentar

Skalering kan bety flere ting... I denne sammenheng vil det si hvor mye bedre ytelsen blir når man øker klokkehastigheten. Hver type prosessorkjerne skalerer på en viss måte ved økning i frekvens. En AMD64 skalerer f.eks. bedre enn en P4 for samme økning i frekvens. En annen sammenheng skalering blir brukt er når det gjelder hvor høyt opp i frekvens en prosessorkjerne har mulighet til å komme.

Det var en del reviews og teorier som tydet på at Prescott ville gå forbi NW i ytelse ved 3,6 til 3,8 GHz. Det virker utfra testen til Tom's at dette ikke stemmer. Har ingen personlig erfaring med Prescott, bare NW, så utsagnet ditt om at Prescott virker bedre i tunge applikasjoner vet jeg lite om, men utfra det jeg har sett i tester virker det som om Prescott har blitt bedre i det NW allerede var bra til (forutsigbare applikasjoner som videoencoding), men dårligere i det NW var "dårlig" til (apps med mindre grad av forutsigbarhet f.eks. spill)

-T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...