Gå til innhold

Noen erfaringer med NEC LCD skjermer?

Roella

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nec er ikke et merke jeg forbinder med super kvalitet akkurat. Tenker på Targa i samme slengen, noe som ikke er bra.

Se på dinside.no der de har hatt en stor lcd test. En skjerm til 4000 var et meget godt kjøp.

vil tro at nec sin ikke er noe billigere?

Har eizo selv og er veldig godt fornøyd med den.

Denne koster 6k da så den er sikkert utelukket?

Lenke til kommentar

Disse to skjermen kan jeg velge mellom. Den første er svart ( noe som er stilig fordi tastaturet mitt og toweret er svart ) og den koster 3900 helt ny.

Den andre er en skjerm som er stått som demo i butikk, den er hvit og den får jeg til 3700. Så prøvde jeg finne noe info om NEC 1510+, det som står nederst er det jeg fant. Jeg har ikke nok kunnskap til å se forskjellen på disse skjermene. Men hos andresen data as http://www.ad.no kostet nec-skjermen ny 15.000 !!

Så noe er det som skiller disse.

Vet du kanskje hva?

BLUESOLUTIONS 15'' LCD Monitor TFT Sort farge

Type 15'' viewable diagonal TFT type,

Pixel Pitch 0.297mm(H)?.297mm(V)

Viewing Angle Horizontal : ?5 degrees

Vertical : +30~-55 degrees

Display Area 304.128mm(H)?28.096mm(V)

Display Colors 16.7 mill.

Contrast Ratio 200:1

Brightness 200cd/m2(typical)

Scanning Frequency

Horizontal 31 - 61Khz

Vertical 56 - 75Hz

Recommended Resolution 1024x768 /75Hz

Input Signals

VGA RGB Analog

Compatibility Win95, Win98, Win2000, Mac, Unix, Linux, OS/2 compatibles

User Controls Brightness, Contrast, Auto-Adjustment, Clock, Phase, H/V position ,Color Control, 5 OSD Language

I/O Connectors VGA 15 pin mini D-sub, DC Power in

Power AC 100~240V, 50/60Hz Input 12V, 3.33A Max DC Output

Power Consumption 24watts (typical)

Power Management VESA DPMS Compatible

Plug & Play VESA DDC 1/2B

Temperature

Operation 0 C ~ 40 C(32 F ~ 104 F)

Storage -25 C ~

60 C(-13 F ~ 140 F)

Dimensions 385.0mm(W)?02.8mm(H)?49.1mm(D)

Net 5.5 kg Gross 7.3 kg

Regulations UL, cUL, CE, CSA, FCC-B, VCCI, MPR II, TCO99.

--------------------------------------------------------------------------------

SPECIFICATIONS

Display 15 inch TFT Active Matrix Color LCD (Super Fine)

Active Display Area 304 x 228 mm (15")

Active Dot Number 1024 x 3 (H) x 768 (V)

Pixel Pitch 0.297 mm(H) x 0.297 mm(V)

Dot Pitch 0.099 mm x 0.297 mm

Color Arrangement RGB Vertical Stripe

Display Colors 16,77 million

Viewing Angle up 85°, down 85°, right 85°, left 85°

Brightness 200 cd/m2 (typ.) (Center/All white)

Brightness Control Range 20% - 100%

Contrast 200 : 1 (typ.)

Video Signal Analog RGB 0.7 Vp-p, Impedance 75 ohm

Sync Signal Separate Sync, Composite Sync, Sync on Green

Input Connector 15pin mini-D-sub

Video Frequency 21.1 MHz – 78.8 MHz

Horizontal Frequency 24.8 kHz - 60.0 kHz

Vertical Frequency 56.2 Hz – 85.1 Hz (75 Hz max @ 1024 x 768)

Display Resolutions (FullScan) 1024 x 768 / 832 x 624 / 800 x 600 /640 x 480 / 640 x 400 / 640 x 350 / 720 x 400 / 720 x 350

User Controls Power switch, On Screen Manager (OSM): Contrast, Language Select, OSM lock out,

Others Power Management (VESA DPMS)

Approvals CE, TÜV/GS, TÜV ERGONOMICS, TCO 99

Power Supply AC 100 - 120 V / 220 - 240 V, 50/60 Hz, Monitor input DC 12V

Power Consumption ON 35W (typ), < 5 W in Power Saving Mode

Dimensions (WxHxD) Landscape: 381 x 392 x 217 mm (Height Adjustment: 56 mm)

Portrait: 312 x 427 x 217 mm (Height Adjustment: 56 mm)

Weight 7 kg

Warranty 3 years on site warranty, includes backlight.

Valid in Denmark, Finland, Norway and Sweden

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat sinnsyke spesifikasjoner på de skjermene. Grunnen til at den ene koster 15 000 er at de ikka har justert ned prisene på skjemene enda. LCD har som kjent blitt billigere, men ikke alle produsenter har satt den maks prisen sin enda.

Håper vel at noen mulige "idioter" stikker å kjøper en

skjerm som er dobbelt så dyr og ikke dobbelt så bra som en nyere lcd skjerm. (Grunnen til billigere skjermer er nyere produksjonslinjer som gir mindre bortfall).

Det negative jeg har om de skjermene du har som forslag er:

Ingen DVI inngang (er liksom viten med lcd skjermer det). De fleste nye skjermkort kommer med en slik kontakt og det gir bedre og klarere bilde. JEg så forskjell på min fra analog til dvi.

At skjermen srkyter av å klare mange oppløsninger er ikke så mye å bry seg om. Du kommer ikke til å bruke de uansett. Grunnen til det er at lcd ikke er som crt og bildet blir best i den størrelsen skjermen er laget i. Dv. 1024*768 for en lcd 15"

Her har du data fra eizo sin (L365)

Uppløsning 1024x768

Betraktningsvinklar H160°/ V150°

Kontrastförhållanden/Contrast 450:1

Ljusstyrka/Brightness 300 cd/m2

Dubbla ingångar, analog och digital

som du ser har skjermene dine omtrent halvparten av disse verdiene. Sammen med oppdateringsfrekvens er det disse tallene du bør gå etter når du kjøper skjerm. Betraktningsvinkel verdien forteller noe om hvor mange grader du kan gå til vher side før bildet på skjermen forringes. Det bør være så bredt som mulig.

Jeg anbefaler deg å heller se på denne skjermen:

http://www.dinside.no/page/artf/29947.shtml?

Et kanskje mulig bedre alternativ om du ikke vil gå opp i pris.

Her har du min skjerm (har den i sort (den var billigere en den grå da jeg kjøpte min))

http://www.dinside.no/page/artf/29951.shtml?

Lenke til kommentar

Fant noen tester på skjermen og de var bra i begynnelsen av 2000, men utviklingen har gått videre og nå er den ikke på høyde lengre.

Kan du få prøve skjermen før du kjøper den?

Få den koblet til en maskin og prøv å bruk den på word (sort tekst på helt hvit bakgrunn). Scroll raskt opp og ned.. klarer skjermen å henge med? Om teksten ikke er klar og den er uleselig har skjermen ikke så rask oppdateringsfrekvens (evne til å oppdatere bildet pr sekund).

Prøv den også i spill og se om bildet oppdateres raskt nok. De nyeste skjermene skal klare dette helt fint, men eldre skjermer får problem veldig raskt. De er mest for bruk i kontor og enklere oppgaver en det et spill gir skjermen. At skjermen mangler dvi er ikke positivt heller da dette ikke akkurat er fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Hei!

Ja siden jeg får kjøpt den for 3720 inkl. mva, og den skjermen til 3999 hos mshop.no får man også med tastatur tror jeg. Og med bedre kontrast og med dvi.

Kanskje jeg bør gå for den?

Men du er helt sikker på det?

For jeg har ikke hatt noen problemer med den da jeg testet den NEC'en.

Men anbefaler du meg å bytte?

Kan virkelig den C..osv skjermen til 3999 hamle opp med den NEC'en som tilogmed var best i test?

Lenke til kommentar

Jeg så klar forskjell på min skjerm da jeg gikk fra analog til dvi ledning. Du må også ha skjermkort med dvi kontakt og kabel. Kabelen kosta ca 450 når jeg kjøpte den så får håpe den har dalt litt i pris siden da for din del.

Har ikke funnet noen skjermtestingsprogram.

Tror nok den beste måten å teste skjermen på er å få bruke den til det du kommer til å benytte deg av.

Feks. spill.

Det du kan sjekke er:

Lag deg et bilde som har en farge: feks orange og plasser deg foran skjermen. Er fargen lik over det hele?

Test et bilde som har mange mørke partier og noen veldig lyse gjerne med overganger fra mørkeblått til sort. Klarer skejrmen å vise alle de mørke nyansene og er den hvite virkelig hvit eller er den lysegrå.

Jo færre nyanser jo dårligere farger og dårligere skjerm. Du kan også teste skjermen på fargeskalaer og gråskala for å se hvordan den takler nyanser

Kjør også i gang et spill eller to for å se om skjermen henger med. Feks. colin 2 eller annet spill som går raskt og krever en rask skjerm. Feks. heroes of Might and Magic er ikke akkurat noe å teste med.

Finner ingen grundige spesifikasjoner på ccet L15AS og heller ingen produsent som heter ccet så det virker litt tvilsomt. MEN

De på dinside.no mener den er helt grei. Den henger med i spill, greie farger og fremtidsrettet med dvi kontakten. Den alene er god nok grun for meg å kjøpe den fremfor NEC sin som mangler denne. Surt å må begynne å kjøpe overganger for å få til dette senere.

Med dvi blir det slik:

Digitalt hele veien.

Med analog på dvi skjermkort

dvi-analog-digitalt igjen.

BLir ikke optimalisert bilde og du får ikke utnyttet skjermen din fullt ut etter som en lcd skjerm er digital og ikke analog.

Har sendt mail til nec der jeg spør etter ønsker å få vite er responstiden som sier mye om evnen skjermen takler spill. Denne bør være ned mot 30 ms og ikke mye over det. Min eizo klarer spill og har responstid på 25 ms.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpt en lcd til 4000 som ikke har dvi inngang. Det ER forskjell og dumt å bruke 4k på noe som du kanskje kommer til å bytte ut for du ikke blir fornøyd etter hvert og bruke 6k som jeg gjorde på noe du kommer til å ha til det klikker eller du selger og kjøper bedre.

Men har du du ikke over 4k så kjøp nec skjermen om du synes den er bra nok. Bare forsøk først å få testet og sett på andre i samme prisklasse og gjør deg opp en mening da. Litt dumt om du kommer hjem og den ikke takler dine favorittspill.

Lykke til med et vanskelig valg uansett.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp mail fra nec. Her er det som står:

Responstiden på LCD15010+ er samlet 50 ms. Denne har 25 ms fra svart til

hvit og 25 ms motsatt.

Jeg regner med du vet at LCD15010+ er utgått fra sortimentet og at dette er

et bruktkjøp.

Temmelig bra med andre ord.

Ser ut til at det er en ok skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...