anon12234 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) hei, nå har jeg installert både wine og gaim (ellr.no, linux msn). men hvor finner jeg fila jeg kan starte programmene med?, hvordan kan jeg starte de? Endret 14. juni 2004 av Henrik2k Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 åpne en terminal og skriv f.eks "gaim", evt lag snarveier på skrivebordet som kjører kommandoen gaim. Selve filen ligger i en av bin-mappene på systemet, f.eks /usr/bin eller /usr/local/bin Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 gaim følger med fc2. (de har kalt den "instant messaging" i menyen) Men Gaim suger som MSN klient - bruk AMSN WINE er et program som gjør deg i stand til å kjøre en del windows programmer - en slags "windows-plugin" Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 hvis jeg skriver wine i terminal så kommer det ikke op noe som hellst. men gaim fugerer. og hvordan skal jeg gå fram for å lage en snarvei på skrivebordet? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 hvis jeg skriver wine i terminal så kommer det ikke op noe som hellst. Ingenting? Ingen feilmelding, ingen «no such file or directory» eller noe? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 et godt tips er å bruke "autofullfør-funksjonen" til skallet. Hvis du f.eks lurer på om gaim er installert (og selvfølgelig ligger i PATH) skriver du de første bokstavene, f.eks gai, og trykker tabulator. whereis er også et godt søkeverktøy til å finne programmer som ligger i PATH (altså binærfiler). whereis gaim Det som er så genialt med GNU er den gode dokumentasjonen som følger med programmene: man find Hvordan du oppretter en snarvei er avhengig av hvilken/hvilket vindushåndterer/skrivebordsmiljø du bruker. Det skal iallfall ikke være vanskeligere å finne enn i Windows! Du klarer sikkert å finne frem til det riktige menyvalget :-) I så fall må du skrive navnet på kommandoen som starter programmet. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 et godt tips er å bruke "autofullfør-funksjonen" til skallet. Hvis du f.eks lurer på om gaim er installert (og selvfølgelig ligger i PATH) skriver du de første bokstavene, f.eks gai, og trykker tabulator. ... trykker tabulator to ganger, vel å merke. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 prøv "wine windows-program.exe" Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) når jes gkriver wine i terminal så kommer det opp: [henrik@localhost henrik]$ wineWarning: Language 'no_NO' was not recognized, defaulting to English. Wine 20040408 Usage: wine [options] [--] program_name [arguments] The -- has to be used if you specify arguments (of the program) Options: --debugmsg name No longer supported, use the WINEDEBUG variable instead --help,-h Show this help message --version,-v Display the Wine version [henrik@localhost henrik]$ noen som vet hva som er feil? Endret 15. juni 2004 av Henrik2k Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 når jes gkriver wine i terminal så kommer det opp: [henrik@localhost henrik]$ wineWarning: Language 'no_NO' was not recognized, defaulting to English. Wine 20040408 Usage: wine [options] [--] program_name [arguments] The -- has to be used if you specify arguments (of the program) Options: --debugmsg name No longer supported, use the WINEDEBUG variable instead --help,-h Show this help message --version,-v Display the Wine version [henrik@localhost henrik]$ noen som vet hva som er feil? Den første "feilen" er ikke annet enn en advarsel. Altså ingenting som hindrer deg i å kjøre Wine. Egentlig så er det ingenting som er feil, og hvis du leser meldingen så står det tydelig at kommandoen trenger et argument for å virke. Argumentet er en win32 exe-fil.... Lurer du på mer så får du lese man sidene til Wine man wine Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 ja, men hvorfor startwer ikke programmet når jeg skriver wine i terminal. hvordan skal jeg klare å kjøre programmet? Lenke til kommentar
huf Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hvorfor ikke wine starter? Wine skal ikke starte. Det er bare en emulator. Du må skrive "wine detproggeduskalstarte.exe". Da starter programmet som du valgte opp. Skjønner? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 ahh, takker men hvordan installerer jeg .exe programmer da?, eller skal jeg bare fyre opp "wine installfil.exe"? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 ja. Akkurat. Nettop! Antagelig er wine automatisk blitt knyttet opp mot gnome, så det bare er å dobbeltklikke på exe-fila. wine er et bakgrunnsprogram, akkurat som wish, perl, php, (bash kan brukes på denne måten), BAT i dos, java etc etc (java er trolig det nærmeste) Blir litt feil å si det er en emulator - wine er en "Windows-api og en windows-binary loader" Men generellt sett - det finner stort sett mer enn nok egnede programmer skrevet for Linux... Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 ja. Akkurat. Nettop! Antagelig er wine automatisk blitt knyttet opp mot gnome, så det bare er å dobbeltklikke på exe-fila. wine er et bakgrunnsprogram, akkurat som wish, perl, php, (bash kan brukes på denne måten), BAT i dos, java etc etc (java er trolig det nærmeste) Blir litt feil å si det er en emulator - wine er en "Windows-api og en windows-binary loader" Men generellt sett - det finner stort sett mer enn nok egnede programmer skrevet for Linux... tenker mest på spill o.l til wine jeg nå da..... programmer er det jo plenti av... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå