Gå til innhold

Bruk av ekstra RAID kontroller på Asus A7N8X-E

Zhaar

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en ny fil-server og har bestilt et Asus A7N8X-E Deluxe kort. Skal bruke 2 S-ATA Raptor disker til OS (RAID 0), samt en ekstra RAID 5 kontroller til 8 datadisker.

Dette var planen til jeg leste i "SATA Guide" tråden at det ikke fungerte så bra med ekstra RAID kontroller på dette hovedkortet.

Hva er problemet/begrensningen?

Mulig løsning? (helst uten å bytte HK....)

Takk for svar,

~Zhaar~

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det problemet som ofte oppstår er at det blir konflikter mellom de to RAID kontrollerene. Jeg slet selv med dette for en knapp uke siden (dog ikke samme hovedkortet), hvor jeg kjører RAID-0 på onboard kontroller og har en pci RAID 5 kontroller i tillegg. Det var hakk umulig å få satt onboard RAID som første kontroller i boot rekkefølgen, så det hele endte med at jeg måtte legge MBR på pci kontrolleren sin partisjon, for i det hele tatt å få det til å fungere. Jeg benytter et Asus A7V133 hovedkort til dette, men prøvde også med et nyere Asus A7V600-X kort (der benyttet jeg S-ATA onboard, men kom ingen vei i det hele tatt).

Lenke til kommentar
Det problemet som ofte oppstår er at det blir konflikter mellom de to RAID kontrollerene. Jeg slet selv med dette for en knapp uke siden (dog ikke samme hovedkortet), hvor jeg kjører RAID-0 på onboard kontroller og har en pci RAID 5 kontroller i tillegg. Det var hakk umulig å få satt onboard RAID som første kontroller i boot rekkefølgen, så det hele endte med at jeg måtte legge MBR på pci kontrolleren sin partisjon, for i det hele tatt å få det til å fungere. Jeg benytter et Asus A7V133 hovedkort til dette, men prøvde også med et nyere Asus A7V600-X kort (der benyttet jeg S-ATA onboard, men kom ingen vei i det hele tatt).

Er en RAID0 / 1, S-ATA kontroller på kortet, vil det løse problemet å disable RAID funksjonen (hvis dette går?). For å få utnytte RAID5 best, har jeg ikke tenkt å bruke onboard-kontrollerne til annet enn en (Raptor?) OS disk, og kjøre all data på RAID5 kontrolleren. (For å kun "miste" 1 /8 av kapasitet)

~Zhaar~

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...