Gå til innhold

EM 2004: Den offisielle EM2004-tråden


dimiles

Anbefalte innlegg

Kan bli en spennende siste runde i den gruppa, spesielt hvis Hellas slår Russland. Da er enten Spania eller Portugal ute.

Spania eller Portugal er ute selv om Hellas spiller uavgjort eller taper med ett mål. Den eneste måten begge kan komme seg videre på er at Portugal vinner over Spania med la oss si 1-0 og Hellas taper med ett mål mer, det vil i dette tilfellet si 2-0. Sistnevnte tror jeg ikke skjer og derfor går en av favorittene ut når gruppespillet avsluttes.

 

Synes for øvrig synd på Russland i dag. Alt har gått mot dem fra dag en. De har etter all sannsynlighet lagt opp feil treningsopplegg før turneringen (jeg har ingen grunn til å tro at Mostovoi lyver), de har hatt mange skader, de har fått to tvilsomme røde kort (det første en utrolig dommertabbe, det andre var en utrolig streng avgjørelse, kanskje feilaktig), kapteinen får tidlig sitt andre gule i turneringen og må stå over siste kamp og de har måttet sende hjem sin beste spiller (nevnte Mostovoi). De holdt hodet opp i andre omgang selv om de var temmelig nærme bunnen psykisk etter alle motbakkene og det synes jeg de fortjener applaus for.

 

Portugal på sin side er en uendelig skuffelse. Sjelden har man sett et lag med så mye talent i hver lagdel og sjelden har man sett at disse talentene har blitt brakt sammen på en mer håpløs måte. Det finnes ikke noe lagspill i det hele tatt og alle løper rundt som noen hjelpeløse kyllinger. De viste igjen i dag en astronomisk fantasiløshet i angrepsspillet tross de nevnte og ubestridte kvalitetene enkeltspillerne innehar. Portugal vinner ikke EM hvis de ikke skjerper seg betraktelig og det spørs om de går videre i det hele tatt.

 

Til slutt mener jeg at dommeravgjørelsen til vår venn Terje Hauge er feil. Hvis keeperen er borti ballen i det hele tatt, har det jo ingen betydning for angrepet. Ballen skifter ikke retning, den stoppes ikke og keeperen hadde overhodet ingen fordel av å berøre den. Dette er jo selvsagt sett med skjønn. Reglene deriomot er beinharde, men det er fortsatt et spørsmål om han faktisk var borti ballen.

 

Mine spådommer:

 

1. Terje Hauge får ikke dømt så mange flere kamper (sannsynligvis ingen)

2. Portugal ryker på grunn av elendig angrepsspill

3. Hellas vinner gruppa (!) etter seier mot Russland

4. Ingen av lagene i gruppe A går til semifinale

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til slutt mener jeg at dommeravgjørelsen til vår venn Terje Hauge er feil. Hvis keeperen er borti ballen i det hele tatt, har det jo ingen betydning for angrepet. Ballen skifter ikke retning, den stoppes ikke og keeperen hadde overhodet ingen fordel av å berøre den. Dette er jo selvsagt sett med skjønn. Reglene deriomot er beinharde, men det er fortsatt et spørsmål om han faktisk var borti ballen.

 

Mine spådommer:

 

1. Terje Hauge får ikke dømt så mange flere kamper (sannsynligvis ingen)

2. Portugal ryker på grunn av elendig angrepsspill

3. Hellas vinner gruppa (!) etter seier mot Russland

4. Ingen av lagene i gruppe A går til semifinale

 

Når jeg så situasjonen på tv, så det ut som om keeperen tok ballen med hendene. Men reprisen viste at han ikke gjorde det. Ergo var det en feil avgjørelse å gi ham rødt kort. På den annen side, så har jo ikke dommern anledning til å se situasjonen i reprise, han må bare dømme ut i fra det han ser der og da. Ellers synes jeg Hauge gjorde en godkjent kamp.

 

Ellers er jeg stort sett enig i spådommene dine. Om Terje Hauge får dømme mer i EM, veit vi ingenting om. Han har jo ikke akkurat dømt seg helt bort.

Trur også Portugal ryker. Spania og Hellas går videre, men begge ryker i kvartfinalen. Spania, som ligger an til en 2. plass i pulja, møter sannsynligvis Frankrike. Og de blir for sterke for Spania. Hellas møter sannsynligvis England, og er ikke gode nok. England og Frankrike går videre til semifinalene.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Nå viser det seg allerede at spådom nummer en var fryktelig gal. VG skriver at Völker Roth, sjefen for UEFAs dommerkommité, også er skråsikker på at keeperen var borti ballen med den ene armen. Terje Hauge har også fått tildelt en kamp til i gruppespillet, sannsynligvis Italia - Bulgaria. Må si han slapp billig fra denne.

Lenke til kommentar

Jeg føler så dypt og oppriktig med alle fotballinteresserte kroater idag. Det er veldig synd at en sånn dommer-ape-trio skal få ødelegge en festkveld for dere, og samtidig antakelig sende et av VM's kjedeligste lag videre. (Det eneste som underholder med å se på Frankrike er Zizou, det er jaggu ikke mye mer enn det.)

 

Det er forbi meg hvordan ingen av dommerne reagerte på den plutselige baneendringa på den ballen, og det er veldig kjedelig at et morsomt lag som Kroatia skal miste to poeng på en sånn avgjørelse. Sånn er nå en gang fotballen, men hadde nå håpet at en SÅ grov feil kunne vært unngått.

 

Nå får vi bare håpe på et gresk mirakel i at Sveits klarer å senke Frankrike.

Lenke til kommentar
Det er forbi meg hvordan ingen av dommerne reagerte på den plutselige baneendringa på den ballen, og det er veldig kjedelig at et morsomt lag som Kroatia skal miste to poeng på en sånn avgjørelse. Sånn er nå en gang fotballen, men hadde nå håpet at en SÅ grov feil kunne vært unngått.

 

Hvis det er den omtalte "hands'en" til Trezeguet, du mener, så er jeg ikke enig. Greit nok, ballen er borti hånda, men det er ikke viljehands, ergo skal det ikke dømmes hands. Hele situasjonen skapes av et håpløst tilbakespill fra Tudor (som ikke hadde en spesielt god dag), og perfekt utnyttet av Trezeguet. Et flott spillemål.

 

På den annen side, så skuffa Frankrike stort i dag. Og de hadde flaks som ikke tapte kampen helt på slutten.

 

England skuffer også, på tross av 3 mål. Alle målene er gedigne forsvarsfeil av Sveits. Men det er vel kanskje forskjelle på lagene. Trur ikke England kommer langt.

 

Men det blir ihvertfall spennende å se Italia-Sverige og Danmark-Bulgaria. Tror både svenskene og danskene kan gå videre.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Det er faktisk to regler mange hele tiden misforstår. Aller først, den første er:

 

*Aktiv skulder. (Det finnes ingenting i verden som heter det - så lenge den bare treffer skulderen din, kan du score så mange mål du bare vil)

 

*Ufrivillig hands. (Det er INGENTING som heter ufrivillig hands. Treffer den ballen i en unaturlig posisjon, er det hands. Derfor var det hands på Trezeguet. Armen sto flere grader ut enn "normalt")

Lenke til kommentar
hendene skal være inntill kroppen

en kan da ikke ha hendene inntil kroppen når en spiller fotball..Har du prøvd å spille fotball med hende inntil kroppen, dempe ballen, eller skyte med hendene helt inntil..? går ikke det... :wow:

 

mulig jeg kverrulerer litt, men når en løper så har en jo armene/henda litt "utenfor" kroppen...

Lenke til kommentar

Greit nok når baller treffer overarmer kombinert med bryst og sånne ting, da kan det diskuteres, men når armen er heeeelt utstrakt, og ballen treffer heeelt ute på hånda, og det skjer SÅ tydelig så skjønner jeg ikke hvordan folk kan la den gå.

 

En annen ting er at jeg som spiller definitivt ville stoppa opp i den situasjonen. Jeg har ingen foraning om hvordan det er å spille foran 50.000 aktive tilskuere, det kan godt være en pressende faktor - men jeg vet jeg ville stoppa opp ellers, av den enkle grunn at jeg gjør det.

 

Hvis Kroatia ryker ut på dette (slett ikke umulig de gjør det) så synes jeg fryktelig synd på dem. Jeg har ikke hatt spesielt sansen for Frankrike siden Nederland/Belgia, i går stoppa det helt opp. Har sett både Zlatan og Rooney (!) gjøre mye av det Zidane har gjort i EM til nå, og deres respektive lag har mange ganger sjarmen til Les Bleus.

 

en kan da ikke ha hendene inntil kroppen når en spiller fotball..Har du prøvd å spille fotball med hende inntil kroppen, dempe ballen, eller skyte med hendene helt inntil..? går ikke det...

Sant nok, greia som skjer er at keeper prøver å klarere, Trezeguet presser ham, armene er ganske høyt oppe og strakt ut (i hodehøyde), keeper spiller dermed ballen høyt, Trezeguet treffer ballen med handa (eller ballen treffer handa hans, to sider av samme sak), Trezeguet slår ballen inn i et tomt felt og putter ballen i mål. Må nesten se det og dømme selv, som andre sier.

Lenke til kommentar
Sant nok, greia som skjer er at keeper prøver å klarere, Trezeguet presser ham, armene er ganske høyt oppe og strakt ut (i hodehøyde), keeper spiller dermed ballen høyt, Trezeguet treffer ballen med handa (eller ballen treffer handa hans, to sider av samme sak), Trezeguet slår ballen inn i et tomt felt og putter ballen i mål. Må nesten se det og dømme selv, som andre sier.

Nope, det er ikke bare å "se det og dømme selv", som alle sier. Det ER en ulovlig hands av Trezeguet. Han bryter en regel. Han oppnår en fordel ved hjelp av å handse. På samme måte som at en spiller står i offside, og at en lagkamerat prøver å skyte, men ballen treffer en motstander, og skifter retning utrolig, og den dukker opp i beina til spilleren som står i offside, så er det offside. Mange som misforstår det. Så lenge man oppnår en FORDEL av å bryte en regel, er det ulovlig, og man skal straffe spilleren. Altså frispark mot vedkommende. Er akkurat ferdig med dommerkurs, så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Dette EMet må kunne sies å være et av de mest åpne EM noensinne. Selv jeg har tro på at Tsjekkia kan overraske. Frankrike har ikke overbevist i de to første kampene hvor de har karet til seg 4 poeng med nesten ren flaks.

 

Jeg hadde på forhånd trodd at Nederland skulle bli med å kjempe om seieren. Men etter den stakkarslige oppvisningen mot Tyskland, så er jeg i tvil om de er gode nok til dette. Nå skal det nevnes at Kroatia hentet seg veldig godt opp mot Frankrike, etter den særdeles labre forestillingen mot Sveits, så hvorfor skal ikke Nederland klare det samme?

 

Når det gjelder de nordiske landene, så tror jeg de kan nå langt. Etter min mening, så er kanskje Henke og Zlatan muliggens Europas beste spisspar. Danmark har også et sterkt lag, noe Norge fikk erfare i kvalifiseringen. Til tross for Danmarks eminente keeper, Sørensen, så tror jeg Sverige drar seieren i land.

 

Spania er alltid bland favorittene, noe de også er i år. Av en eller annen grunn, så har de en tendens til å mislykkes. Kanskje de lykkes i år?

 

England er, på lik linje med Tsjekkia, en outsider i dette mesterskapet. Wayne Rooney, EMs yngste målscorer noen sinne, blir nok en særdeles viktig spiller i dette mesterskapet. Når England langt, annser jeg Rooney som en mulig toppscorer i dette EMet. Hans til tider ekstrene temperement kan dog bli hans bane.

 

Italia fremstod som veldig tafatte i kampen mot Danmark, hvor sistnevnte lag dominerte så og si hele kampen. Nå som Totti i tillegg er utenstengt i 3 kamper, blir det nok ikke enklere for de blåkledde fra Middelhavet. Om Italia trenger slik en lavmåls idiot, er en annen diskusjon.

 

Her er min rangering:

1. Tsjekkia

2. Nederland

3. England

 

Kanskje litt drøyt å tippe 2 outsidere på pallplass, men etter min mening, så er begge lagene gode nok til å nå så langt.

 

Når det gjelder toppscorer, så er det mange muligheter. Som allerede nevnt, så er Wayne Rooney en het kandidat. Det samme er Henke Larson, Zlatan Ibrahimovic, Ruud van Nistelroy og Zenedine Zidane. Sistnevnte er egentlig mer ballfordeler enn målscorer, men han har i dette EMet nok en gang bevist at han kan mer enn å tilrettelegge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...