Gå til innhold

EM 2004: Den offisielle EM2004-tråden


dimiles

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er skuffet over at SÅ få her i verden har oppdaget geniale Nederland. Finnes ikke bedre lag når de fungerer, men så er det det at det ikke fungerer for dem 90% av gangene :roll:

Jeg kan forstå at du ikke gidder å lese gjennom 21 sider, men det ER faktisk flere i denne tråden som har gitt uttrykk for akkurat dette, så den kommentaren der er i beste fall en vag smule malplassert.

Lenke til kommentar
Jeg er skuffet over at SÅ få her i verden har oppdaget geniale Nederland. Finnes ikke bedre lag når de fungerer, men så er det det at det ikke fungerer for dem 90% av gangene  :roll:

Jeg kan forstå at du ikke gidder å lese gjennom 21 sider, men det ER faktisk flere i denne tråden som har gitt uttrykk for akkurat dette, så den kommentaren der er i beste fall en vag smule malplassert.

Mulig det....snakket ikke nødvendigvis om personene som har skrevet her, men generelt sett er det mange som "bare" nevner Tsjekkia og Portugal når de snakker om favorittlagene sine...hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
kan noen fortelle meg hvorfor bohinen og han andre komentatoren på tv2 lovpriser den fotballen hellas spiller og snakker så dritt om sånn norge spelte?

helt lik spillestil sier da jeg..

Jeg vil påstå at Hellas var mye bedre enn det Norge noengang har vært. Kanskje med unntak av Brasil - Norge i VM98.

 

Det norske landslaget har alltid vært preget av feilpasninger og inneffektivitet. Hellas hadde et solid angrep når de først gikk frem på banen. 1-0 målet mot Frankriket var en nytelse å se på.

 

De har vært særdeles effektive på de få sjangsene de skapte, og derfor vant de EM.

Etter min mening, så må du lenger tilbake enn til 98 for å finne norges storhetstid. I kvalifiseringen til VM i USA i 1994, så vi etter min mening det sterkeste norske landslaget noen sinne. Vi må heller ikke glemme at da FIFA-rankingen ble opprettet, så lå Norge på 2.-plass bak Brasil! Etter VM i 98 lå vi på 6. (eller var det 5.?) Nå er det slik at FIFA-rankingen etter manges mening lyver veldig. Frankrike lå f. eks. fortsatt på 2.-plass på rankingen bak Brasil etter VM i 98, til tross for at de knuste nettopp Brasil 3-0 (rett meg hvis jeg husker feil) i finalen.

 

Skulle tidenes beste norske lag spilt mot dagens Hellas, så ville vi nok vært vitne til en særdeles kjedelig fotballkamp. Og hvorfor det?

 

Fordi: Hellas og Norge har forholdsvis like spillestiler. Begge lag har også de samme svakhetene. Både Hellas og Norge har problemer med å slå anntatt dårligere lag. Og hvorfor det? Fordi at i slike kamper må Hellas og Norge fram og styre. Og nettopp her ligger den store svakheten i disse landenes spillestil. Den er nemlig ikke laget for å styre kamper. Den er laget for å bli presset tilbake av motstanderlaget, for så å kontre dem i senk. Og til dette formålet fungerer den utmerket. Altså, mot angrepsvillige lag fungerer dette genialt bra, men mot mer defensive lag fungerer det som sagt dårlig. Gode eksempler er Hellas - Russland i 04, Norge - Skottland i 98 og Norge - Irland i 94.

 

Om dagens Hellas er bedre enn Norge noen gang har vært, gidder jeg ikke spekulere i. Hvorfor? Fordi det er komplett umulig å vite. Finnes ikke noe fornuftig svar på det spørsmålet, og fremfor alt så finnes det ikke noen fornuftige grunner eller beviser for at de er det (hvis noen har noen grunner eller beviser så kom med dem). Jeg sier ikke med dette at Norge hadde et bedre lag enn Hellas har nå, men at det ikke finnes noe fornuftig svar på dette spørsmålet. Bare husk at Norge engang hadde et fantastisk godt lag helt i verdenstoppen ;)

 

Eventuelle skrivefeil skyldes ekstrem trøtthet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...