Gå til innhold

EM 2004: Den offisielle EM2004-tråden


dimiles

Anbefalte innlegg

Nope, det er ikke bare å "se det og dømme selv", som alle sier. Det ER en ulovlig hands av Trezeguet. Han bryter en regel. Han oppnår en fordel ved hjelp av å handse. På samme måte som at en spiller står i offside, og at en lagkamerat prøver å skyte, men ballen treffer en motstander, og skifter retning utrolig, og den dukker opp i beina til spilleren som står i offside, så er det offside. Mange som misforstår det. Så lenge man oppnår en FORDEL av å bryte en regel, er det ulovlig, og man skal straffe spilleren. Altså frispark mot vedkommende. Er akkurat ferdig med dommerkurs, så jeg vet hva jeg snakker om.

Helt riktig. At Trezeguet handset met vilje er langt fra sikkert, men dette er uansett irrelevant. Så lenge armen ikke ligger langs kroppen, så er det hands hvis ballen treffer. Uansett om forseelsen er bevisst eller ikke.

 

Er akkurat ferdig med dommerkurs, så jeg vet hva jeg snakker om.

 

Velkommen i gjengen ;)

Endret av TJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nope, det er ikke bare å "se det og dømme selv", som alle sier. Det ER en ulovlig hands av Trezeguet. Han bryter en regel. Han oppnår en fordel ved hjelp av å handse. På samme måte som at en spiller står i offside, og at en lagkamerat prøver å skyte, men ballen treffer en motstander, og skifter retning utrolig, og den dukker opp i beina til spilleren som står i offside, så er det offside. Mange som misforstår det. Så lenge man oppnår en FORDEL av å bryte en regel, er det ulovlig, og man skal straffe spilleren. Altså frispark mot vedkommende. Er akkurat ferdig med dommerkurs, så jeg vet hva jeg snakker om.

 

Poenger er vel OM han bryter en regel eller ikke. Jeg mener han ikke gjør det, da ballen søker hånda, og ikke omvendt. Og et eller annet sted må han jo ha hendene sine.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Italia fremstod som veldig tafatte i kampen mot Danmark, hvor sistnevnte lag dominerte så og si hele kampen. Nå som Totti i tillegg er utenstengt i 3 kamper, blir det nok ikke enklere for de blåkledde fra Middelhavet. Om Italia trenger slik en lavmåls idiot, er en annen diskusjon.

Jeg er veldig enig i det du sier. Jeg vil imidlertid høyne innsatsen litt etter å ha sett de mot Sverige i dag. Jeg vil ta det store skrittet, ytre min personlige mening og kalle hele det italienske landslaget for en samling med krondrittsekker. Med forbehold om unntak, men de er jaggu få.

 

Begrepet "destruktiv fotball" fikk en ny betydning for meg idag. Jeg anser Urs Meier for en av de bedre dommerne i Europa, og en mann med hans autoritet burde klare å luke vekk slike småguttefakter som Italia får holde på med i en god halvannen time. Etterslenger, stemplinger, trøyetrekk og småpuffer så fort de får en sjans - og mye av det av SÆRS stygg karakter. Ille nok at spillere vil markere seg på denne måten, men at de får holde på med det gjennom hele kampen er for meg helt ubegripelig. Tror Italia skal takke andre enn seg selv for at de faktisk stod igjen med 11 mann på banen etter kampen idag.

 

En annen ting får så være at Italia spiller Europas kjedeligste fotball, og at de har en stygg tendens til å bli liggende for ingenting når de leder, drøye litt ekstra på alle dødballer (flere enn meg som ble litt irritert da Trappatoni stod og triksa med ballen?) og syte litt ekstra for alle puffene de får.

 

Målet de får er for øvrig en stygg glipp av forsvaret til Sverige, sånt må lukes bort om man skal nå langt i turneringa. Har sett dommere dømme offside der, men man kan ikke reddes av dommeren hver eneste kamp (host host, Frankrike).

 

Og en liten detalj på slutten:

Poenger er vel OM han bryter en regel eller ikke. Jeg mener han ikke gjør det, da ballen søker hånda, og ikke omvendt. Og et eller annet sted må han jo ha hendene sine.

Du leser ikke det folka skriver, gjør du vel?

 

Fordel ved at ballen treffer hånda -> mot reglene.

DET ER IKKE NOE SOM HETER UFRIVILLIG HANDS. (=

 

Strøkent mål av Zlatan, forresten. Sverige har nå årets mål #1 og #2. (Setter Henke først.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
*Aktiv skulder. (Det finnes ingenting i verden som heter det - så lenge den bare treffer skulderen din, kan du score så mange mål du bare vil)

Takk for at du presiserer dette, da det er veldig mange som mener at aktiv skulder er hands. Regelen ble avskaffet i -98, så det så.

Lenke til kommentar
Fordel ved at ballen treffer hånda -> mot reglene.

DET ER IKKE NOE SOM HETER UFRIVILLIG HANDS. (=

 

Vel, fant dette på Fifa's egne web-sider, under 'Law of the game":

 

A direct free kick is also awarded to the opposing team, if a

player commits any of the following four offences:

 

-tackles an opponent to gain possesion of the ball, making contact

with the opponent before touching the ball.

-holds an opponent

-spits at an opponent

-handles the ball deliberatley (except for the goalkeeper within

his own penalty area)

 

'Handles the ball deliberatley' - Men hensikt, berører ballen med hendene, også kalt vilje-hands.

 

Og ja...det var et flott mål av Zlatan.

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på folk som synes Italia spiller god fotball. Serien deres har mye god fotball, greit, gå og se på Serie A og la landslaget deres utafor.

 

Det italienske landslaget har de siste ti åra stått for en forferdelig destruktiv måte å spille fotball på, de presser på for et tidlig mål, og så legger de seg bakpå med alle mann. Dagbladet skrev blant annet dette om kampen:

 

Men selv om målet nesten var verdt et poeng i seg selv, så var det vanvittig ufortjent. Svenskene fikk nemlig et brutalt møte med virkeligheten da Italia tok fram det beste i seg selv før pause. De azurblå tok opp kluten, tørket bort de siste flaue restene etter Tottis spyttklyse, og spilte fotball som varmet i den uvanlig kjølige portugisiske sommerkvelden.

 

Sånt provoserer. Veldig mye. Italienerne spilte ikke bare defensivt igår, de spilte kjedelig, og de spilte til tider (som jeg skrev igår) VELDIG stygt. Flere episoder hvor dommeren burde ha stoppet opp spillerne, gitt dem en skikkelig lekse og en advarsel om at de ryker neste gang. Masse knotter, og noen etterslenger som en ikke engang finner igjen i norsk 7. divisjon. Dette kaller altså Dagbladet for "fotball som varmer". Hm, varmer definitivt i toppen, men ikke noe annet sted.

 

Når jeg leser gjennom denne artikkelen om kampen så kan jeg ikke skjønne annet enn at denne journalisten skrev alt annet enn nøytralt her. Les selv og bedøm:

Hælaften med Zlatan

Lenke til kommentar

Er det andre enn meg som synes at det burde blitt blåst frispark når Fredrik Ljungberg rydder opp i feltet med et volleyforsøk i hodehøyde sekundet før Zlatan setter ballen i mål? Jeg mener det er et soleklart frispark og at målet aldri burde vært godkjent. Desto mer overraskende er det at ingen av de største avisene eller TV-kanalene i Norge stiller det samme spørsmålet.

Lenke til kommentar
Er det andre enn meg som synes at det burde blitt blåst frispark når Fredrik Ljungberg rydder opp i feltet med et volleyforsøk i hodehøyde sekundet før Zlatan setter ballen i mål? Jeg mener det er et soleklart frispark og at målet aldri burde vært godkjent. Desto mer overraskende er det at ingen av de største avisene eller TV-kanalene i Norge stiller det samme spørsmålet.

Har sett dommere blåse på det, ja. Men han prøver jo å treffe ballen (husker ikke om han faktisk gjorde det), og skal en utføre et ordentlig saksespark så kan en jo ikke satse på å treffe ballen under knehøyde heller. Synes egentlig det er bra noen dommere lar spillere få gjøre litt show, så lenge det ikke er for å skade andre med overlegg.

Lenke til kommentar

Så igjen situasjonen istad og det var hverken farlig spill eller spesielt høyt spark. Så den situasjonen var helt grei. Og Italia kan spille så mye "fin" fotball de bare vil, det er ikke det jeg vil ha vekk. Alle stemplingene, taklinger som ikke er i nærheten av ballen MED påfølgende etterslenger (i form av harde spark etter legger og ankler), all trøyetrekkinga og at de etter hvert blir liggende forferdelig lenge for tilsynelatende ingenting - det er DET jeg vil ha vekk!

 

Så en italiener bli takla på ankelen igår, han lå og vred seg i 10-15 sekunder - mens han holdt seg for LÅRET. Mister liksom tiltroa til sånne spillere.

Lenke til kommentar
Er det andre enn meg som synes at det burde blitt blåst frispark når Fredrik Ljungberg rydder opp i feltet med et volleyforsøk i hodehøyde sekundet før Zlatan setter ballen i mål? Jeg mener det er et soleklart frispark og at målet aldri burde vært godkjent. Desto mer overraskende er det at ingen av de største avisene eller TV-kanalene i Norge stiller det samme spørsmålet.

 

Så også nettopp situasjonen om igjen, og det er ikke engang i nærheten av frispark mot Sverige. Faktisk så er det italienern som drar ned Ljungberg i forkant av situasjonen. Og volley i hodehøyde er jo umulig siden Ljunberg nesten ligger på bakken. Og foten hans er omtrent en halvmeter i fra italienern. Bra av dommern og ikke dømme frispark der.

 

Synes forøvrig at det dømmes alt for strengt mot det angripende lag i situasjoner inne i "boksen". Et eksempel i går, i en duell mellom Buffon og Zlatan. Zlatan går opp for å heade, og Buffon går inn i kroppen på han bakfra, og det dømmes frispark mot Zlatan.....helt håpløst.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...