sim Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 GNUFan, hva med båndbreddebruken ? Egentlig, hva med en egen tråd om emnet ? Kyrsjo, ta initiativ. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Fortsetter cluster-greia her Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Kyrsjo: Jeg skal skrive en guide om root-over-nfs og clustering. Kan kanskje bli interessant for sysadmins. Installer en ting på serveren, så har alle maskinene det. Oppdater hele distribusjonen, så er alle oppdatert. Diskløse, lite støy, clustering for litt høyere ytelse og selfølgelig veldig morro å administrere. Som sysadmin trenger du bare å holde styr på en pc. Kommer det en pc til på nettet, er det bare å plugge den i, legge til en IP og voila. Skriver den etter at jeg har vert på ferie. En ting jeg altid har lurt på: Er det praktisk mulig å kjøre en tynnklientserver som et cluster, og samtidig la nodene være X-terminaler? På denne måten benytte seg av en pc bruker mesteparten av tiden til å vente på brukeren... Er dette overhodet praktisk mulig? Regner med at du greier å se fordelene selv... Kople opp en 10-20 (des flere, des bedre... Skalerbarehet == infinite) gamle pc'r, sett dem opp som et cluster (en som master-node eller hva det nå heter, med disk til å laste programvaren fra.. Hmm.. Problem for skalerbarehet - med mindre man han få /usr, /bin, etc til å ligge RAM spredd ut blandt de tynne...), og vips så har du en haug med überraske pc'r... Det er vel noe sånt jeg delvis har tenkt på å teste ut litt. Skal dille litt med både root-over-nfs og xdmcp og clustering når jeg kommer hjem fra ferie. Skal kjøpe stor disk og switch og leke meg litt. /me digger ikke-nødt-til-å-funke-maskiner Det opplegget du snakket om her er ikke verre en å kompilere OpenMosix inn i alle kjernene og legge inn omdiscd (automatisk openmosixnodeting som fungerer via broadcast) og stresse litt rundt, kan bli artig! Jeg skal poste "resultater" så snart jeg har noen. diggedigg :gledeseg: Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Hovedskillet er vel at linux er laget av så kalt open sourcecode (åpen kildekode). Dette gjør at alle kan redigere koden etter behov og dermed lage en skreddersydd løsning. Linux er også generelt mere stabilt og bruker mindre systemressurser. Linux brukes ofte til servere pga dens stabilitet. Lyst til å prøve linux? Hvis det er aller første gangen med linux, anbefales det å "prøve" linux først. Dette gjør man med distroer som kjøres direkte fra cd, slik at du ikke ødelegger noen filer på harddisken. Knoppix er en slik distro. Hvis du da vil bruke linux, anbefales mandrake eller fedora hvis du er nybegynner, og debian hvis du vil få enda mer ut av linux opplevelsen. Du finner alle distroene på LinuxISO Jeg tror jeg prøver det... Hvilken av de versjonen skal jeg velge? det er ikke "bare" å prøve linux. hvis du skal få til å bruke det så må man sette seg in i det. og det tar en stund....... har holdt på med fedora core 2 i 3 dager nå..... hittil har jeg fått til xmms-mp3 (winamp), mplayer(filmspiller) og amsn(MSN). det meste går kun på koder i konsoll...... selv bruker jeg Fedora core 2 som er en modifikasjon av Redhat. jeg trives veldig godt med denne. men les FAQ tråden der finner du nok dit svar... LYKKE TIL Endret 16. juni 2004 av Henrik2k Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hei, jeg er selv helt ny med Linux, driver å laster ned Fedora nå og har noen spørsmål. Finnes det programmer tilsvarende disse til Linux? Photoshop Winamp Msn Messenger Zonealarm Cubase Alcohol 120% Direct Connect Kazaa Lite evt 3d-grafikk? (3dsmax, Maya, XSI osv) takk Alcohol 120% kan gjoeres med mount, da mount stoetter mesteparten du trenger. Mount foeleger med linux. Direct Connect er det vel dc-gui som er best, dette er gui til en client jeg ikke husker navnet paa. Denne har stoettet mulitsource downloading lenge. Soek paa Sourceforge.net for programmer. Tror ogsaa Maya og 3dsMax stoetter linux, men er ikke 100% paa dette Lenke til kommentar
pr0nin Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 En liten sammenlikning: I fjor var det en lærling som var ganske smart på windows på skolen vår. Han skrev et program som installerte word: Han måtte hardkode musebevegelsene til å klikke på de riktige knappene, og så deretter gå rundt å kjøre det på alle pc'ne... Stakkars fyr. Bare sånn at folk er klar over det, så er det ikke noe problem med masse installasjon av fx word i windows nettverk. De fleste program produsenter har bruksanvisninger på hvilke switcher man legger inn til i install fila fx word.exe /p /q /f som gjør at programmet blir installert med norsk språk og at brukeren ikke svarer på noen spørsmål som normalt kommer opp i install, mao helautomatisk installasjon. Nå må det sies at eksemplet mitt er tatt rett ut av luften, dvs jeg har bare hevet noen vilkårlige bokstaver bak filen. Det er egentlig ikke likt måten man gjør det på i det hele tatt Poenget er at man ikke trenger å hardkode musbevegelser osv for å installere programmer på mange maskiner i windows. Obs jeg er linux fan, men driver å sertifiserer meg i MCSE og det ga meg endel overaskelser for å si det mildt... Windows er faktisk ganske brukervennlig i server sammenheng, men sinnsykt dyrt, det er det Active Directory Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Muligens... Men det var mer enn word som skulle inn... (og dette var word 97... ALDRI forsøk å kjøre det i et muliuserenviroment...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå