Gå til innhold

Forskjellen på windows og linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel gjerne litt oftere man må kjøre antivirus ... =) Sånn ca. (for meg i alle fall) hver gang jeg laster ned ei fil. Man vet jo aldri hva andre (idioter) har på sin maskin eller som kommer med fila. "Ingenting" er jo sikkert nå lengre ... til og med .jpg kan jo skjule ulumskheter ...

Lenke til kommentar
Du har mulighet for å styre så og si hvilket som helst program, fra kommandolinja.

Nemlig!

Disse kommandoene, det er de jeg er skeptiske for. Det er helt klart en flott funksjon, men hvor avansert er det egentlig? Skriv gjerne noen eksempler på kommandoer, og hva de gjør. :)

Lenke til kommentar
Stabilitet, hastighet, og brukervenlighet..Linux må bare bøye seg i støvet. Har hatt PCen på i 4 dager nå, og merker ingen nedsatt ytelse. Har gjerne på PCen i mange flere dager til, og når jeg så restarter den, er det pga andre ting enn minket stabilitet. Serveren jeg har på loftet kjører Windows 2003 Server..den har nå stått på kontinuerlig i 19 dager og 17 timer, og jeg merker ingen forskjell.

Hmmm.... desktopen på kontoret:

09:24:30 up 223 days, 22:00, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Kjører fremdeles like bra som da jeg boota den i 2003 en gang. Og dette er altså til daglig desktop bruk :thumbup:

Lenke til kommentar
Disse kommandoene, det er de jeg er skeptiske for. Det er helt klart en flott funksjon, men hvor avansert er det egentlig? Skriv gjerne noen eksempler på kommandoer, og hva de gjør. :)

Hvis du tenker på shellene i Linux kan man starte alle programmer fra den. Alle programmer, systemfunksjoner o.l. er ting som kan gjøres i en shell, men som er pakket inn i en GUI. Av andre funskjonaliteter kan man skrive if/else- og for-strukturer. Disse kan man lage et skript for. Mange programmer benytter config-filer og disse kan manipuleres av shell-kommandoer eller redigeres i f.eks. vi.

Å kalle dette en flott funksjon blir vel litt feil. Det er jo det grunnleggende grensesnittet for operativsystemet for brukere. Kjenner man Linux-systemet og vet hvordan man bruker kommandolinjen/shell kan man gjøre _alt_.

Lenke til kommentar

Og her kommer nettopp scripting inn: Hvis du har mer en en maskin å passe på, er det veldig greit å bare sette i gang et script, så er konfigurasjonsendringen gjennomført. Samme med atp/yum - de holder pc'ne du er ansvarlig for oppdatert uten at du behøver å løfte en finger.

Dette er kansje ikke så nyttig for en "gjennomsnittsnerd", men hvis du har mer enn en maskin å passe på (administrerer en skole f.eks.), vil du være SVÆRT glad for denne funksjonen.

Bare for å ta et eksempel:

Jeg administrerer en del maskiner på en skole. Når vi skulle rulle over fra FC1 til FC2 på arbeidsstasjonene, forbredte jeg dette littegrann:

- Jeg la ut iso-filene på NFS, og tok noen RW'er og brant boot-cd'r

- Jeg laget "kickstart-disketter" - disketter som inneholder alle de nødvendige instillingene for å sette opp en arbeidsstasjon

- Skrev "admin-script" (i bash-script), som gjør at jeg kan legge et script et spessielt sted på NFS, og få alle maskinene til å kjøre alle nye script den enkelte arbeidsstasjon ikke har sett før (tilsvarer vel sånn ca. Windows server system, se reklame itavisen)

- Skrev et bittelite script som installerte admin-script, og satt noen settings (legge til 2 stk entries i hosts-fila, satt opp usb-masselagring, satt opp NFS-klienten f.eks.)

Når vi skulle installere, dyttet vi inn en bootcd (standard fc2 cd'r funker vakkert her :D). Deretter ba vi den om å laste installeren fra NFS i stedet for fra CD. Når den var lastet, kunne vi ta ut cd'n og starte installeren et annet sted. Ûbergreit!

Deretter var det å installere som vanlig, og når det var ferdig (det gikk veldig fort når man slapp å styre med cd'r men kunne installere over nettverket...) var det dytte inn disketten med scriptene, og den installerte admin-script og satt settingsene. alt med 5 enkle komandoer - montere diskett, gå inn på diskett, kjøre script, gå ut av diskett, demontere. Neste pc.

Når vi la inn admin-script, så installerte den bla. annet da automatisk Opera.

Når vi dagen etter ville ha inn java på alle pc'ne var dette überenkelt:

- Legge ut java-rpm på en spessiel share som admin-script bruker til rpm'er etc.

- Skrive et shell-script som installerte rpm'en (rpm -ivh /path/to/rpm/java.rpm)

Når da klokken ble 1 neste natt (eller på noen kjørte jeg admin-script manuellt), ble java installert.

En liten sammenlikning: I fjor var det en lærling som var ganske smart på windows på skolen vår. Han skrev et program som installerte word: Han måtte hardkode musebevegelsene til å klikke på de riktige knappene, og så deretter gå rundt å kjøre det på alle pc'ne... Stakkars fyr.

Nei shellet er en av de viktigste grunnene til at jeg synes Linux er 100 ganger bedre å bruke enn windows.

Virkelig.

BTW. uptime: Har en tynnklientserver på skolen med FC2 (FC1 da vi satt rekorden). Hadde 25 dager uptime. En tynnklientserver er en slags desktopmaskin med mange desktopbrukere på en gang... Eneste grunnen til at vi skrudde den av, var at vi skulle oppgradere til FC2. Men den rakk ikke stå på så mange dagene etter det før vi skrudde av hele nettet for sommeren. Tidligere ble den reboota etter 15 dager pga. en co-admin som ikke viste at man ikke behøver å reboote linux for å legge inn flux. Stakkars fyr, preget av windows...

Og nei den var aldri ustabil, ble ikke treg etc etc etc.

hadde 65 dager uptime på debian-serveren før vi skrudde av for sommeren. Forrige reboot var grunnet et strømbrudd. Har faktisk aldri opplevd krasj på den måten...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Kyrsjo: Jeg skal skrive en guide om root-over-nfs og clustering.

Kan kanskje bli interessant for sysadmins. Installer en ting på serveren, så har alle maskinene det. Oppdater hele distribusjonen, så er alle oppdatert. Diskløse, lite støy, clustering for litt høyere ytelse og selfølgelig veldig morro å administrere. Som sysadmin trenger du bare å holde styr på en pc. Kommer det en pc til på nettet, er det bare å plugge den i, legge til en IP og voila.

Skriver den etter at jeg har vert på ferie.

Lenke til kommentar

Okey okey. Får vel prøve Linux igjen med en gang jeg da :) Holder på å laste ned Fedora Core 2, ferdig om ca 2 timer. Får eventuelt prøve noen andre distroer etter hvert. Kan jo laste ned Gentoo igjen, men det en regnfull dag i sommerferien :p

Lenke til kommentar

Kan kanskje bli interessant for sysadmins. Installer en ting på serveren, så har alle maskinene det. Oppdater hele distribusjonen, så er alle oppdatert. Diskløse, lite støy, clustering for litt høyere ytelse og selfølgelig veldig morro å administrere. Som sysadmin trenger du bare å holde styr på en pc. Kommer det en pc til på nettet, er det bare å plugge den i, legge til en IP og voila.

En ting jeg altid har lurt på: Er det praktisk mulig å kjøre en tynnklientserver som et cluster, og samtidig la nodene være X-terminaler? På denne måten benytte seg av en pc bruker mesteparten av tiden til å vente på brukeren... Er dette overhodet praktisk mulig?

Regner med at du greier å se fordelene selv... Kople opp en 10-20 (des flere, des bedre... Skalerbarehet == infinite) gamle pc'r, sett dem opp som et cluster (en som master-node eller hva det nå heter, med disk til å laste programvaren fra.. Hmm.. Problem for skalerbarehet - med mindre man han få /usr, /bin, etc til å ligge RAM spredd ut blandt de tynne...), og vips så har du en haug med überraske pc'r... :p

Lenke til kommentar
lenge til vinteren da....

Tar en stund å teste Fedora Core 2 skikkelig også, vel ? :)

Men kyrsjo. Det der virker jo som den ultimate løsningen, egentlig. Tynnklientene hjelper til med prosessering i tillegg til å vise skjermbildet til brukeren. Genialt. Båndbredde ville kanskje vært et av problemene man støtte på, om man skulle prøve å realisere dette. Såvidt jeg har fått med meg, så bruker iallefall skolelinux en del båndbredde ved kjøring av tynnklienter. Må innrømme at jeg ikke er sikker på om dette gjelder alle løsninger, eller kun skolelinux' løsning.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er selv helt ny med Linux, driver å laster ned Fedora nå og har noen spørsmål.

Finnes det programmer tilsvarende disse til Linux?

Photoshop

Winamp

Msn Messenger

Zonealarm

Cubase

Alcohol 120%

Direct Connect

Kazaa Lite

evt 3d-grafikk? (3dsmax, Maya, XSI osv)

takk

Endret av Azper
Lenke til kommentar

En ting jeg altid har lurt på: Er det praktisk mulig å kjøre en tynnklientserver som et cluster, og samtidig la nodene være X-terminaler? På denne måten benytte seg av en pc bruker mesteparten av tiden til å vente på brukeren... Er dette overhodet praktisk mulig?

Regner med at du greier å se fordelene selv... Kople opp en 10-20 (des flere, des bedre... Skalerbarehet == infinite) gamle pc'r, sett dem opp som et cluster (en som master-node eller hva det nå heter, med disk til å laste programvaren fra.. Hmm.. Problem for skalerbarehet - med mindre man han få /usr, /bin, etc til å ligge RAM spredd ut blandt de tynne...), og vips så har du en haug med überraske pc'r... :p

Det er vel noe sånt jeg delvis har tenkt på å teste ut litt.

Skal dille litt med både root-over-nfs og xdmcp og clustering når jeg kommer hjem fra ferie. Skal kjøpe stor disk og switch og leke meg litt.

/me digger ikke-nødt-til-å-funke-maskiner :p

Det opplegget du snakket om her er ikke verre en å kompilere OpenMosix inn i alle kjernene og legge inn omdiscd (automatisk openmosixnodeting som fungerer via broadcast) og stresse litt rundt, kan bli artig!

Jeg skal poste "resultater" så snart jeg har noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...