Gå til innhold

Forskjellen på windows og linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil prøve Linux av en aller annen type jeg også.

jag laster ned .iso filen her, og brenner den på cd?

Har jeg forstått det rett?

Bare må påpeke noe som jeg sikkert har sagt ørten ganger før:

Pass på å brenne den som en "image", og ikke bare som en vanlig fil på en data-cd.

Bruker du f.eks Nero velger du Recorder->Burn image

I andre programmer får du prøve deg frem selv.

Kan selvsagt også enkelt brennes fra Linux med cdrecord, men det er gjerne ikke aktuelt for en som aldri har prøvd linux før ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Bruker HP Record Now.

Skal jeg da brenne en musikkdisk?

valgene er; Nøyaktig kopi, musikkdisk og data-disk..)

Ingen av delene.

Du skal brenne filen som en image-fil.

Lenke til kommentar

Hva folk mener om stabilitet og "kontroll" i linux vs. windows blir somregel ganske så subjektivt. Om en kan win2k ut og inn så tror jeg en kan ha både et stabilt system og kontroll over boksen. Hovedforskjellen er og blir at GNU/Linux er et fritt operativsystem med åpen kildekode mens windows er et lukket proprietært OS som kontrolleres 100% av microsoft.

Lenke til kommentar

Har ikke noe problem med å holde Windowsboksene sikker, når alt er rett konfigurert så er det god sikkerhet, problemet er at det ikke fins en "Windows-admin" i hver hjem. ;)

Og ved tanke på Unix og Linux, så står dette på http://www.linux.org ; "Linux is a free Unix-type operating system originally created by Linus Torvalds with the assistance of developers around the world."

Lenke til kommentar
Ja fedora eller suse

Fedora er det "gratis" versjonen av RedHat? Tenkte på å legge denne inn med dual boot mellom XP og Linux. Er det noe god litteratur som kan anbefales for å få litt innsikt i Linux uten at det blir alt for komplisert for en nybegynner? :p

Lenke til kommentar

Hovedforskjellen på Windows og Linux for normale PC brukere er vel brukevennligheten. Å installere Windows er så enkelt som å lage seg en kopp kakao, mens Linux kan bli litt værre. Husker jeg skulle installere drivere for Dxr3 kortet mitt i Linux...måtte inn og ut av konfigurasjonsfiler i over en time før alt gikk som det skulle. I Windows var det bare å kjøre en enkel .exe fil, trykke Yes og Ok et par ganger, og alt var installert.

Jeg vet at Linux er raskere enn Windows i de fleste tilfeller. Men når vi sitter her i år 2004 med 2-3Ghz prosessorer, bøttevis av RAM, og knallgode skjermkort...da blir ikke Linux så superraskt i forhold lenger.

Er det forresten noen her som har prøvd Windows 2003 Server? For jeg vil bare si at dette er det beste operativsystemet jeg noengang har brukt. Stabilitet, hastighet, og brukervenlighet..Linux må bare bøye seg i støvet. Har hatt PCen på i 4 dager nå, og merker ingen nedsatt ytelse. Har gjerne på PCen i mange flere dager til, og når jeg så restarter den, er det pga andre ting enn minket stabilitet. Serveren jeg har på loftet kjører Windows 2003 Server..den har nå stått på kontinuerlig i 19 dager og 17 timer, og jeg merker ingen forskjell.

Oi, det var mye Windows-patriotisme :p En ting jeg må si om Linux, er at utviklingen på dette OSet har gått utrolig raskt. Kanskje jeg en gang i fremtiden vil skifte mening, og installere Linux jeg og :) Og seff, må jo ikke glemme at; Linux er gratis.

Lenke til kommentar
Hovedforskjellen på Windows og Linux for normale PC brukere er vel brukevennligheten.

Her tror jeg de fleste Linux-brukere er enige, men på en litt annen måte enn du ville.

Å installere Windows er så enkelt som å lage seg en kopp kakao, mens Linux kan bli litt værre.

De fleste populære Linux-distroer er enklere å installere enn Windows. Xandros er vel kroneksempelet, der man setter i CD-en og har alt installert etter fire museklikk.

Installering av programvare etter Linux er installert, er også enklere i Linux. Her gir man én kommando (eller ett klikk i et grafisk program), og programvaren hentes ned, og installeres (eller oppgraderes om du har en eldre versjon fra før av). Vi slipper å bry oss med å browse nettet etter exe-filer og laste ned og dobbelklikke og jeg vet ikke hva.

Husker jeg skulle installere drivere for Dxr3 kortet mitt i Linux...måtte inn og ut av konfigurasjonsfiler i over en time før alt gikk som det skulle. I Windows var det bare å kjøre en enkel .exe fil, trykke Yes og Ok et par ganger, og alt var installert.

Enten er dette en erfaring du gjorde deg på nittitallet, eller du har misforstått. En moderne Linux-distro krever ikke ekstra drivere for noe maskinvare (kanskje med unntak av eksotiske trådløskort). Med Linux fungerer alt rett ut fra boksen.

Linux må bare bøye seg i støvet. Har hatt PCen på i 4 dager nå, og merker ingen nedsatt ytelse.

Fantastisk, for å være Windows. Linux-folk har imidlertid PC-en kjørende vilkårlig lenge og forventer ingen nedsatt ytelse.

Oi, det var mye Windows-patriotisme :p En ting jeg må si om Linux, er at utviklingen på dette OSet har gått utrolig raskt. Kanskje jeg en gang i fremtiden vil skifte mening, og installere Linux jeg og :) Og seff, må jo ikke glemme at; Linux er gratis.

At Linux er gratis er ikke noe stort poeng, det er bare en praktisk konsekvens at Linux er fritt. Linux-brukere nyter programvarefrihet og jeg sover ihvertfall bedre om natten av den grunn.

Lenke til kommentar
Linux må bare bøye seg i støvet. Har hatt PCen på i 4 dager nå, og merker ingen nedsatt ytelse.

Fantastisk, for å være Windows. Linux-folk har imidlertid PC-en kjørende vilkårlig lenge og forventer ingen nedsatt ytelse.

{sim@snorkel:~}$ uptime

01:27:33 up 29 days, 1:14, 3 users, load average: 0.37, 0.31, 0.28

Dette er desktopmaskinen. Den har vært brukt hver eneste dag. Musikk, web, msn, irc, tekstbehandling osv. Merker ingen forskjell mellom dag 1 og nå.

4 dager er forresten INGENTING

Lenke til kommentar
Tar jeg feil om jeg sier at Linux' store fordeler over Windows, kan grovt sett bare utnyttes om man har greie på koding?

Nei, programvarefrihet kommer alle til gode.

Som ren bruker av fri programvare har du frihet til å kjøre programmet uavhengig av hensikt (frihet 0) og frihet til å distribuere programmet (med eller uten endringer) slik at du kan hjelpe din neste (frihet 2). Dette er to av de fire friheter fri programvare gir deg -- de andre er diskuterbart nyttigst for folk med interesse for programvareutvikling.

Som bruker har du et enormt, frivillig apparat spredt over hele kloden som jobber utrettelig med å gjøre programmet DU bruker litt bedre, hele tiden litt bedre.

Endret av slime mold
Lenke til kommentar
Hmm, kan noen nevne noen eksempler på diverse småting jeg kan gjøre med Linux, som jeg ikke kan på Windows. Ikke noen overtekniske greier, men praktiske funksjoner for gjennomsnittsnerden. :thumbup:

Du kan slippe å kjøre anti-virus/ad-aware/spybot/whatevah 4 ganger i uka. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...