Gå til innhold

Distro spørsmål

Anbefalte innlegg

Heisann, innbitt Windows bruker som jeg er, pønsker jeg på å installere en linux distro på en bærbar jeg har, siden neste år er jeg i militæret og ser ikke noen grunn til at jeg skal trenge noe støtte for spill da (som er nesten eneste grunn til å bruke windows spør du meg). Jeg har allerede noe (merk: litt) (l)unix kjennskap fra jobb sammenheng (SuSe), men lurte på om det er noen andre distroer som har bedre pakke system? Jeg har hørt om apt-get som debian bruker, men fikk ikke helt dreisen på det sist jeg testet. Ellers har jeg også brukt noe Redhat til ftp-server bruk.

Altså, jeg vil ha en distro som kan brukes med IceWM, greit pakkesystem, gjerne 2.6 kjerne og stort community skader ikke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arch Linux (www.archlinux.org) er et godt valg om du klarer å sette opp ting som lydkort osv selv. Communityen er bra, og det er lett å få hjelp. Pakkesystemet er genialt, og det kommer ofte oppdateringer.Du kan velge mellom Linux 2.4. eller 2.6.

Arch er rolling release, og er ikke noe særlig egnet uten internett-tilkobling. Om du ikke har tilgang på internett i militæret vil nok SuSE være et bedre valg.

Lenke til kommentar
Uten å starte en distro-war, vil jeg bare si at Gentoo sitt pakkesystem - Portage - er svært bra og kraftig. Communityet er òg upåklagelig.

Nå kommer Egil og banker deg.

/me kaller Egil en zealot

Nå banker han meg også :(.

Jeg bruker Gentoo nå, suverent forum og mye dokumentasjon. Eneste som er litt dumt er kompileringa. Det tar tid, så tolmod må du nok ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...