Gå til innhold

PC rebooter ved..


echo_

Anbefalte innlegg

Hei, har seff et problem :)

 

Jeg har kjøpt en maskin (en billig en) til min farfar. Denne har jeg nå installert med windows 2000 pro, (har også prøvd med SP4).

 

Problemene er som følger:

 

når jeg forsøker å kopiere noe via nettverket (små filer går greit, men når jeg skal flytte en 5gb backup over) så restarter maskinen. Ikke noe greit i det hele tatt. Samme skjer om jeg f.eks forsøker å kjøre 3dmark 2001, skjermen blir sort og maskinen rebooter så og si med en gang. Står den bare der rebooter den ikke. Kan også reboote om jeg f.eks skulle surfe med internet eksplorer.

 

Jeg har gjort:

formatert maskina helt, forsøkt med SP4 og ingen SP

lastet ned oppdaterte dirvere til HK (og dermed også lydkort, nettverkskort) samt drivere til grafikkortet, et geforce 4 mx 32mb ram. (internt på HK).

har koblet fra alt utenom harddisk.

Har også forsøkt å øke volten på prosessor (amd xp 2500+) med 0.1 volt, samme har jeg gjort med ram (en som mente det ville hjelpe).

 

er det noen som har en fantastisk god ide på hva som er galt? er det rambrikken?

(256mb ddr ram, 333hz twinmos)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det VIA chipset på det hovedkortet? Da kan det være at det er sydbrikken som ikke liker tung last over PCI/USB-bus'en. Jeg har også opplevd at PC'en spontan-rebooter når jeg flytta store filer fra ekstern disk til intern på to HK, som begge var utstyrt med VIA vt8237 SouthBridge.

Dette kan jo være problemet selv om kortet skulle ha et annen chip, men VIA er kjent for dette.

 

Bare en tanke siden du nevner at dette skjer når du flytter store filer. :hmm:

Lenke til kommentar

En kjenning hadde samme problem med en 1.4gHz Athlon. Det viste seg at CPU lå på 70 grader idle og at den ble så varm at den ble ustabil ved lengre load (som jo skjer når man flytter filer). Løsninga var å legge på kjølepasta og bytte til en (betydelig) større kjøler.

Lenke til kommentar

Det høres ut som RAM-problemer. Har vært borti det samme mange ganger, og da har det alltid vært RAM'en, enten defekt eller inkompabilitet med hovedkortet. Prøv med en annen RAM. Lån av en kamerat e.l. hvis du ikke har liggende flere.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...