andesam Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Skal gå til annskaffelse av nytt digital kamera (foto). Maks pris er 5000,-. Det må god billed kvalitet og MINST 4 mega pixel. Det må også være temmelig bruker vennlig. (utover det har jeg ikke noen krav, men er det noen flere "funksjoner" jeg burde ha på et digital kamera?) Noen som har forslag til noen kameraer som innfyller disse karavene? Hvor mye plass tar bildene av minne kortet hvis man tar bilder i temmelig bra kvalitet? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 V-1 får som sagt god kritikk på digit.no, har gode manuelle innstillinger og videomuligheter. Og brukervennligheten er helt perfekt hvis hvis enn har erfaring med de enkle og gode menyene til sony. Jeg hadde p-9 for lenge siden, gikk helt greit å bruke menyen og sånt på det, det gjør det like greit på dette kameraet. Noen sier jo at den optiske søkeren sitter dumt plassert ol. sikkert. Synes ikke den var dumt plassert i det hele tatt jeg, jeg har som sagt kjøpt et for å beholde selv. Og knappene og slik en holdet det, konstuksjonen sånn sett er helt fin Kameraet er kjent for å være raskt og bra for nybegynnerer og viderekomne. Fåes masse ekstrautsyr som blitz og konvertere. Jeg har to selv. Et åpnet til eget bruk og et nytt og ubrukt som jeg ønsker solgt.... Hva er du ute etter i et kamera egentlig? Er litt greit å vite hva du har tenkt å bruke det til. Hva du tenker å ta bilder av og hva slags miljøer du kommer til å bruke det mest i. Lykke til iallefall. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 skal bare bruke kameraet til å ta tur bilder og noen natur bilder. Kommer til å bruke det mange forskjellige steder (på sjøen, i skogen, på skitur osv.). Et All-round kamera altså. btw: hva er forskjellen på kompakte digital kameraer og sånne speilrefleks kameraer? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) V-1 er et godt allroundskamera. Jeg ville anbefalt å hatt det i en veske og dfestet den til beltet eller hatt den hengende rundt deg. Med mulighet for å velge blender, lukkertid, 4x i brennvidde og mulighet for å sette sette på tele og vidvinkelobjektiv, så kan du ta utrolig mange fine naturbilder. Eller bare benytte deg av den gode automatikken på det. Jeg satte det nettopp litt mer ned i pris på bruktmarkedet. Jeg ville ha anbefalt deg å brukt 5000 kr på det. Så har du 500 kr til ekstra minnebrikke eller ekstra batteri. Endret 14. juni 2004 av x-ray-cat Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 skal bare bruke kameraet til å ta tur bilder og noen natur bilder. Kommer til å bruke det mange forskjellige steder (på sjøen, i skogen, på skitur osv.). Et All-round kamera altså. btw: hva er forskjellen på kompakte digital kameraer og sånne speilrefleks kameraer? Speilrefleksnavnet kommer av at den typen kamera har et lite speil, som reflekterer bildet fra linsa, opp i søkeren. Det betyr at når du ser inn i søkeren, så ser du gjennom linsa, omtrent som en kikkert. Når du så trykker på utløseren, vipper speilet opp, og bildet blir festet til filmen/sensoren. På kompaktkamera er som regel søkeren bare et "hull" i kameraet som du ser gjennom. Det betyr at du ikke kan være helt sikker på å få med det du faktisk ser. På digitale kompaktkamera derimot, kan du jo bruke lcd skjermen som søker, og da ser du jo hva som blir med. Fordelen med speilrefleks kamera er flere. Objektivet (linsa) er mye større, og bedre enn på kompaktkamera. Du kan skifte linser, og få alt fra ekstrem vidvinkel til ekstrem tele. Du zoomer ved å vri på linsa, i stedet for å trykke på en knapp, noe som gir bedre kontroll, og raskere og mer presis zoom. Motoren for autofokus sitter i linsa, noe som gjør at autofokusen er mye raskere enn på kompaktkamera. du kan og velge å fokusere manuelt, hvis du vil det. Du kan velge lukkertid og blenderåpning som du vil, for på den måten få bildene slik du vil. Speilreflekskameraene er og mye raskere, du kan f.eks. ta 4 bilder på under to sekunder, eller 9 bilder på 10 sekunder med et EOS 300D, og enda flere med bedre kameraer. Tommy Lenke til kommentar
andesam Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Takker for svar. Ser di har det til 4990,- på komplett. Gir dette kameraet bedre bilder enn andre kameraer (som også har 5mpxl)? Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Her har du en sammenlikning med Canon PowerShot G5 og Nikon Coolpix 5400, så kan du gjøre deg opp en mening: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv1/page15.asp Her står bildestørrelser etc også. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Ser jo ut som et greit kamera det. En ting som opptar meg LITT: bruker kameraet lang tid på å forbrede seg på å ta de neste bildet, og tar det bildet med en gang man trykke på knappen (mange digital kameraer har en tendens til å ta bildet 1 sek etter at man trykker på knappen, og da kan jo motivet ha forandra seg...)? Finnes det noen andre kameraer i den klassen som jeg også burde se på? Endret 15. juni 2004 av andesam Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Det gjør deg sikkert. Men et kjøp av V-1 tviler jeg sterkt på at du angrer på. Er svært fornøyd med mitt. Husk at på internettbutikker må du regne med 100-300 kr i frakt og huske å sjekke at evt. avgifter er tatt med. Et nytt v-1 selges her på bruktmarkedet til ca. 4500 kr. Søk på v-1 i bruktmarkedet hvis du er interessert Lenke til kommentar
andesam Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 ser de har det til 4500,- på mxp.no. så da kjøper jeg vel derfra. Lenke til kommentar
M25 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Hva med sony w1? Det skal da vere et super kamera ta en titt på det du Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 akam selv har en svært god beskrivelse av forskjellen på kompaktkamera og speilrefleks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå