fraber Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Noen som kan anbefale et godt hovedkort me SCSI kontoller innebygd eller må det være sånn ad-kort i tilegg? Setter pris på svar Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Det er stort sett bare severhovedkort som har innebygget scsi nå om dagen, tillegskort er tingen (medmindre du skal bygge server da) du finner dem i prisguiden -Ingebrigt Lenke til kommentar
fraber Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Fant et par av de serverkortene ja. Men er ikke begrensningen da hos PCI bussen. Og den er vel en god flaskehals av en disk som klarer 320MBps og en S-ATA som klarer 150MBps Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Jo, forsåvidt, men det må huskes at det ikke finnes én harddisk som overfører 150 MiB i sekundet, dette er teoretiske hastigheter over bussen. Det finnes da selvfølgelig lynkjappe løsninger, men det koster ofte. Hva lsags system hadde du tenkt deg å bruke SCSI disken på da? Lenke til kommentar
fraber Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Det jeg tenkte var at oppstarten skulle gå litt fortere og sånne ting. Har lest litt rundt nå, hva med og sette 3 like S-ATA disker i raid. Med det jeg har forstått leses det bare 1/3 data pr disk altså 3 disker som er som en men 450MBps? (teoretisk) Bare irettesett meg hvis jeg tar feil men jeg synnes det hørtes litt fornuftig ut Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Oppstarten vil gå fortere med en kjapp SCSI systemdisk ja. Link tilharddisk og kontoller. Dette kommer da på ca 3500 kroner. Raid er jo også en fin ting, men skal du ha noe som både gir datasikkerhet og yter så begynner bra kontrollere på 3000 og slutter vel egentlig ikke (du kan fort finne en til 30-40000 hvis du er spesielt interessert) Over føringshastigheten vil gå opp mens søketiden går ned på et slikt raid sett. De lærde strides om hva som skal prioriteres, men jeg ville satt en knapp på SCSI (søketid) for systemdisk. Ellers topper PCI bussen på 132MiB/s, hmmm, dette ble visst bare fullt av tanker kastet ned, håper det er til hjelp, bare spør mer du..... Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Her ser du et vanlig hovedkort med SCSI. Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Ikke dumt, ok pris også jo. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 du kan jo tenke på raptor eller to raptorer i raid. s-ata tenker jeg på. S-ata disker koster jo litt og har ikke så stor kapasitet samt de bråker... Lenke til kommentar
fraber Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Takker for hjelpen. Tror jeg går for en sånn Seagate Cheetah 15K.3 73.4GB 80 pin Ultra320 ST373453LC 15000RPM 8MB cache. Så en vanlig S-ATA som nr to. Men jeg ønsker meg Athlon64-FX ikke P4 men jeg tror den duger Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Men er ikke begrensningen da hos PCI bussen. Og den er vel en god flaskehals av en disk som klarer 320MBps og en S-ATA som klarer 150MBps På de hovedkortene som har SCSI integrert, er også SCSI-systemet tilkoblet PCI-bussen. Forskjellen er bare at dette er gjort internt på hovedkortet, og ikke via en PCI-slot. Så ytelsesmessig vil dette ikke ha noe å si. Synes du at PCI er en flaskehals, så er 64-bit PCI-X som er tingen. Men på en vanlig PC, så er dette noe jeg vil si er overkill. Greit å ha om du kjører det stort RAID på en tungt belastet server, men ellers bortkastede penger. Når det gjelder 320 MBps, så er det meg ikke kjent disker som greier å overføre slike datamengder over SCSI-bussen. Ultra320 kan overføre denne datamengden som en total av de SCSI-enheter tilkoblet en U320-kanal. Har du bare en disk, vil nok en U160-kontroller greie seg lenge. Lenke til kommentar
fraber Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Så da kan jeg gå for Athlon 64-FX men en scsi kontroller, vet ikke hvorfor jeg er så opphengt i 64 bit cpu istedenfor 32 bit. Men som sagt er jo disse scsi diskene på 15000rpm og søketid på 3,6ms og det klarer ikke S-ATA og matche da. Kan noen prøve og overtale meg til og kjøpe P4 istedenfor AMD. vil høre begge sider. Hvid man sitter seg ned her og prøver og lese seg til det finnes det 1000 for P4 og minst like mange for AMD. Så det er ikke lett og bestemme seg. Skal oppgradere mye nå så jeg vil ha det som er mest framtidsrettet Lenke til kommentar
xhilerate Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Takker for hjelpen. Tror jeg går for en sånn Seagate Cheetah 15K.3 73.4GB 80 pin Ultra320 ST373453LC 15000RPM 8MB cache. Så en vanlig S-ATA som nr to. Men jeg ønsker meg Athlon64-FX ikke P4 men jeg tror den duger Det er vel 68-pin SCSI-disk du skal ha? 80-pin har pinner for tilkobling av strøm i pluggen, samt at de er beregnet for hot swap. -xhilerate- Lenke til kommentar
fraber Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Det var jo et veldig godt poeng. Jeg trenger jo ikke fjerne hd men strømmen på. De er jo like raske og litt billigere. Min feil 68pin er 200kr dyrere Skal sette sammen en maskin nå og plage livet av den lokale databutikken senere idag. Forstsett og send meg meldinger, alt motaes med takk Endret 14. juni 2004 av fraber Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg så ikke at den modellen du hadde valgt deg ut hadde SCA-80 tilkobling. Vil anbefale at du finner en med 68-pin tilkobling. Dette fordi de interne kablene er 68-pin. Du vil kunne koble denne kabelen til en SCA-80 disk, men da trenger du et adapter som de fleste butikkene tar flere hundre kroner for. Dette adapteret kan også være en feilkilde. De fleste butikkene tar samme pris for SCA-80 modellen og 68-pin modellen. Det er egentlig ikke noen grunn til å ha ulik pris, siden det er bare tilkoblingen som er forskjellig. Hvis du ikke får disken til samme pris, kjøp et annet sted. 200 kroner forskjell er nok til at du sparer på dette, selv om du må ut med ekstra frakt. Husk at du på en eller måte også får med deg en terminator hvis dette ikke følger med SCSI-kortet og/eller SCSI-kabelen. LVD-disker har ikke innebygd terminator. Lenke til kommentar
Moonix Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Scsi er dritt ass.. jeg har scsi brennere.. hdd.. cdrom... problemet er når det er lese feil så henger pc'en til scsi controlleren pinger ut... får blue screen når jeg kopierer til disken noen ganger.. disken er dyr.. kostet 3 ganger så mye som vanlig ata... Skjønner ikke hva du skal med scsi når du kan kjølpte S-ATA kontroller og S-ATA disker mye billigere Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Scsi er dritt ass.. jeg har scsi brennere.. hdd.. cdrom... problemet er når det er lese feil så henger pc'en til scsi controlleren pinger ut... får blue screen når jeg kopierer til disken noen ganger.. disken er dyr.. kostet 3 ganger så mye som vanlig ata... Skjønner ikke hva du skal med scsi når du kan kjølpte S-ATA kontroller og S-ATA disker mye billigere Dette er definitivt et problem som gjelder ditt system, ikke noe universielt. Har selv CD-ROM, CD-RW, DVD-ROM, ZIP, 2 stk. DAT og tre harddisker fordelt på to SCSI-kontrollere i mitt hovedsystem. Har aldri problemer med SCSI-systemet. Heng i SCSI-systemet som du beskriver er ofte et symptom på feilaktig terminering. Tror du at det hadde vært brukt SCSI i servere hvis SCSI hadde vært så ustabilt som du beskriver på ditt system? Hvorfor kjøpe SCSI? Hvis ytelse er viktigere enn pris, så når ikke selv Raptor-diskene opp til de raskeste SCSI-diskene. WD Raptor 74 GB Dataoverføringshastighet 150 MBps (ekstern) / 102 MBps (intern) Søketid 4.5 ms (gjennomsnittlig) / 10.2 ms (maks.) Spor-til-spor-søketid 0.6 ms Gjennomsnittlig ventetid 3 ms Rotasjonshastighet 10000 opm Seagate Cheetah 15K.3 74 GB Dataoverføringshastighet 320 MBps (ekstern) / 111.4 MBps (intern) Søketid 3.6 ms (gjennomsnittlig) Spor-til-spor-søketid 0.2 ms Gjennomsnittlig ventetid 2 ms Rotasjonshastighet 15000 opm Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Takker for hjelpen. Tror jeg går for en sånn Seagate Cheetah 15K.3 73.4GB 80 pin Ultra320 ST373453LC 15000RPM 8MB cache. Så en vanlig S-ATA som nr to. Men jeg ønsker meg Athlon64-FX ikke P4 men jeg tror den duger Knall oppsett det der på harddiskene. Kan anbefalle Adaptec scsi kort. har sjølv ein seagate 18gb 15krpm disk. Går som det suser Lenke til kommentar
Moonix Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 For all del.. hvis du vil trekke ned 10 tusenlapper i dass for en smule bedre ytelse så.. go right ahead! Personlig overveier jeg nøye ytelse/pris med mest ytelse for minst penger... dere burde ta noen klasser i økonomi Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Det jeg tenkte var at oppstarten skulle gå litt fortere og sånne ting.... Bare irettesett meg hvis jeg tar feil men jeg synnes det hørtes litt fornuftig ut Hvis du har tenkt å legge ut f.eks. 5000 på SCSI fordi maskinen skal starte litt fortere vil jeg gjerne ta meg den frihet og irettesette deg Hvor mange sek. raskere boot tror du SCSI gir deg? 10 sek. kanskje! La oss bare for eksempelets skyld si at at du skal boote maskinen 1000 ganger... Disse 10 sekundene i spart tid koster deg da 5 kr for hver boot. Det er 50 øre/sek = 1800kr/timen. Jeg hadde GJERNE sittet og ventet 1 time for 1800kr (etter skatt!) for å si det slik! At Windows går merkbart kjappere har jeg heller ingen som helst tro på (eller egen opplevelse av). Men du kan sikkert briefe med å kopiere filer til og fra disken din "oj... se så fort det går" - men akkurat det samme oppnår du med en Raptor f.eks. - og langt billigere! My 2 cents! timtowtdi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå