Stroyer Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Jaja, da har jeg funnet ut at GeForce FX 5200-kortet mitt trenger en driver for å fungere i min Mandrake 10.0 Community Develope. Lastet ned en driver, men det skremte meg litt at jeg måtte kompilere kjernen for å få dette til. Noen som kunne fortalt meg om dette er en relativt smertefri prosess for en fersking i Linux? Jeg har også Mandrake 10.0 Official på CD, og vurderer å oppdatere til den. Ville det gått fint? Hadde jeg beholdt alle filer og instillinger fra Community om jeg hadde gjort det? Er driveren til GeForce FX 5200 inkludert i denne distroen? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Kompilere kjernen? Hva er dette for noe tøys!? Hvilken melding er det nvidia-installeren gir deg, som indikerer at du må rekompilere kjernen? Men til spørsmålet: Det kan være litt problematisk å få den "nye" kernelen til å boote første gang, avhengig av hvor dristig du føler deg mht. til valg i konfigurasjonen. Men vanskelig er det ikke. Hovedsaken er at du vet sånn ca. hva slags maskinvare som sitter i PC'en Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Jo, jeg får beskjed om at kjernen må kompileres for at driveren skal bli installert (på tross av at jeg har den nyeste kjernen). Det krever altså ikke kunnskap, men dristighet og mot for å kompilere kjernen? Hadde det kanskje vært bedre å oppdatere til Official, om denne har den nødvendige driveren? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Hmmm... mystisk. Sitter du i den installeren? Tror den bare må kompilere en modul, bare trykke OK og vente ca 5 sekunder (på min 600 mhz p3) Lenke til kommentar
bkak Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Den trenger nok å kompilere modulen, og for dette trenger den kernelens kildekode, men selve kjernen skal ikke måtte rekompileres av den grunn. Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Ser ut som om den vil kompilere deler av kjernen, ja, men at den ikke finner kildekoden. Kan jeg laste ned kildekoden til Mdk 10.0 Community Deveolope et sted? Hvor skal jeg legge denne kildekoden for at programmet skal finne det? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) I og med at du bruker mandrake skal det ikke være vanskeligere å ordne enn å installere en pakke som heter noe med "kernel-sources" fra pakkehåndtereren. edit: Plasseringen av filene gjøres da automatisk, dvs. i /usr/src/<kernel-her> Uansett så skal det eksistere en symlink som peker til kernel-sourcen. Denne symlinken heter /usr/src/linux, hvor linux er en symlink til kernel sourcen. Hvis man følger denne standarden vil ethvert skript bare behøve å sjekke denne symlinken for å finne den aktuelle kildekoden til kjernen. Nå er det mulig at nvidia-installeren er litt mer "stabil" ved at den bruker 'uname -r'-som en pekepinn på hvilken av katalogene i /usr/src som er den kildekoden som samsvarer med den kjernen du bruker (man kan også sjekke opp make-filen i katalogen til kjernen for å finne "navnet" på den. Endret 13. juni 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Pakkehåndtereren? Hvor ligger den? Tror jeg har en litt rippa Mandrake-distro, ettersom det er veldig lite, spesielt av kommandoer i konsoll, her :/ Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Pakkehåndtereren? Hvor ligger den? Tror jeg har en litt rippa Mandrake-distro, ettersom det er veldig lite, spesielt av kommandoer i konsoll, her :/ jeg vet ikke hvor den ligger da jeg ikke bruker Mandrake. Jeg snakker nå om en grafisk pakkehåndterer (eller rettere sagt en GUI-frontend til pakkehåndtereren), og ikke via konsoll. Kanskje heter det bare "installer program"? (tror det het noe sånt i Mandrake 8.0 ). Det skulle iallfall ikke være vanskelig å forstå at du har truffet blinken når du først finner programmet på menyen! Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Fant "Programvarehåndtering," men det var lite med sourcecodes der inne :/ Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Det er mulig det heter noe med development sources. Uansett så skal kildekoden til kjernen installeres hvis du velger "development" under installasjonen av Mandrake, så det er liten tvil om at de finnes der... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 er det ikke noe som heter urpmi på MDK? Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Fikk fikset det. Fant "kildekode" i Programvarehåndtereren. Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Kan ikke huske helt, men navnet var veldig opplagt. Utvikling > Kildekode > ett eller annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå