Stroyer Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Noen som kunne fortalt hvordan man får en Windowsmaskin og en Linuxmaskin i nettverk? Skulle gjerne delt noen filer fra Linux til Windows. Jeg er helt ny på dette med nettverk i Linux (rent bortsett fra å sette opp internett, men det er jo bare plug&play), så jeg hadde satt pris på en litt enkel men detaljert forklaring. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Windows bruker Server Message Block(SMB) for deling av filer. I GNU/Linux bruker man "samba". Det er veldig enkelt å sette opp så lenge maskinene er koblet til hverandre. Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Jeg har hørt noe snakk om samba, ja. Hva må jeg gjøre med dette? Er det nødvendig å innstallere, eller pleier det å følge med? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Det pleier å følge med på CD'n... Men hvilken distro har du? Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Bruker for øyeblikket Mandrake 10.0 Community develope (før offisiell utgivelse). Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Som Kyrsjo skriver pleier det å følge med distrubsjonen. Installer pakken som heter samba. Så enkelt er det! Når det gjelder bruk av Samba så er det også ganske enkelt: Konfigurasjonsfilen heter smb.conf, og ligger i /etc/samba (det kan hende den ikke finnes, men det skal eksisterer et eksempel ala smb.conf.example) Syntaksen i denne filen er ganske grei og kommentarene forklarer det meste. Etter at du har installert samba er det bare å montere i vei. Opprett et monteringspunkt hvor du ønsker å montere smb-filsystemet, f.eks /mnt/smb. Deretter må du montere "sharen" som finnes på windows-maskinen. Dette kan gjøres med mount: mount /mnt/smb //peanut/c -t smbfs peanut er dns-navnet til windows maskinen, men du kan like gjerne skrive ip-adressen (med mindre du bruker DHCP. "-t smbfs" er bare hvilke type filsystem det er. Når man monterer filsystem lokalt kan alternativ til smbfs være ext2, ext3, reiserfs, xfs, vfat, ntfs osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå