Gå til innhold

Problemer med hdd og Utrolig treg oppstart av os

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det her var nok det vi skulle fram til , på den andre primary IDE Channel: står det : Gjeldende overføringsmodus : ultra DMA-modus 2

Da må du se på Secondary IDE channel, siden disken faktisk står på IDE2.

Sekunder:

Overføringsmodus: DMA hvis tilgjengelig

Gjeldene overføringsmodus: Ultra DMA_modus 5

Lenke til kommentar
Okei.

Da går disken på raskeste overføringsmodus.

Så da er det neppe det som er problemet.

Du sier 10 sekunder.

Det høres jo ikke så alt for gærnt ut.

Der heller ikke alt for gærnt, men når min gamle compac p2 400/hz gåt raskere er det litt kjipt å tenke på :blush:

Lenke til kommentar

Kan være så enkelt som at du må justere i BIOS'en din for at PC-en skal komme raskere i gang med lasting av Windows. Hvis du f.eks. har S-ATA kontroller på hovedkortet vil den som default være satt opp til å søke etter S-ATA enheter etter POST. Det samme gjelder hvis man har en RAID kontroller som man ikke bruker. Og for ikke å glemme hvis man har et 3Com nettverkskort... Mye som senker en boot ser du :)

EDIT: Det jeg skulle fram til var at man kan deaktivere S-ATA/RAID kontrolleren (hvis man har en, og den ikke er i bruk), samt deaktivere PXE boot på nettverkskortet (PXE brukes bl.a. til å starte OS-installasjon fra nettverk).

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Kan være så enkelt som at du må justere i BIOS'en din for at PC-en skal komme raskere i gang med lasting av Windows. Hvis du f.eks. har S-ATA kontroller på hovedkortet vil den som default være satt opp til å søke etter S-ATA enheter etter POST. Det samme gjelder hvis man har en RAID kontroller som man ikke bruker. Og for ikke å glemme hvis man har et 3Com nettverkskort... Mye som senker en boot ser du :)

EDIT: Det jeg skulle fram til var at man kan deaktivere S-ATA/RAID kontrolleren (hvis man har en, og den ikke er i bruk), samt deaktivere PXE boot på nettverkskortet (PXE brukes bl.a. til å starte OS-installasjon fra nettverk).

Det er deaktivert fra før, men ingen forandring :dontgetit:

Takk for hjelp hitil

Knut fredrik

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

er det oppstarten av selve OS'et som tar tid, eller er det FØR OS'et loader?

Hvis det er før. kan du prøve å slå av funksjonen for "kompabilitet for detektering av eldre IDE enheter" i BIOS ... husker ikke hva den egentlig heter :p

Denne har i alle fall den funksjonen at biosen "venter ekstra lenge" på at eldre IDE enheter skal "ha en sjanse". (Har opplevd problemer med _gamle_ cdromer uten denne funksjonen påslått).

Ellers som noen skriver her, disabler alt av onboard enheter som du ikke bruker i BIOS, samt skru av f.eks. seek floppy on boot eller hva det nå heter (her detekterer den om floppyen er 40 eller 80 track... ikke spør meg hva det har å si i praksis).

Edit: sørg også for å ha ATA100 kabler på alle PATA enhetene. Noen hovedkort maser om ATA100 kabel (80 conductor cable) en liten stund hvis det ikke er tilkoblet.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
er det oppstarten av selve OS'et som tar tid, eller er det FØR OS'et loader?

Hvis det er før. kan du prøve å slå av funksjonen for "kompabilitet for detektering av eldre IDE enheter" i BIOS ... husker ikke hva den egentlig heter :p

Denne har i alle fall den funksjonen at biosen "venter ekstra lenge" på at eldre IDE enheter skal "ha en sjanse". (Har opplevd problemer med _gamle_ cdromer uten denne funksjonen påslått).

Ellers som noen skriver her, disabler alt av onboard enheter som du ikke bruker i BIOS, samt skru av f.eks. seek floppy on boot eller hva det nå heter (her detekterer den om floppyen er 40 eller 80 track... ikke spør meg hva det har å si i praksis).

Edit: sørg også for å ha ATA100 kabler på alle PATA enhetene. Noen hovedkort maser om ATA100 kabel (80 conductor cable) en liten stund hvis det ikke er tilkoblet.

Det er før os loader som tar tid ( tror jeg har skrevet det ganske tydelig ;) )

Men , men jeg prøver det du sa, så gir jeg tilbakemelding :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...