kris_a50 Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Hei Min 1.5 år gamle Maxtor 5000XT 250GB eksterndisk har de siste mnd vist større og større tegn på at noe er alvorlig galt. For en mnd siden fikk jeg beskjed om å formatere disken, da windows "ikke var i stand til å lese disken". Jeg gjorde dette, og disken fungerte ok frem til nylig, da jeg hadde fylt opp halve disken. Nå nekter den å kjøre/slette/rename en del filer som er lastet ned, og den står bare å leser uten å gjøre noe som helst. Kjørte GetDataBack-programmet, og etter 66% kom det bare opp masse feil/sektorer som ikke kunne leses... Mitt spm er da som følger: Jeg vet det er vanlig med 1-2 års garanti på disker, dette gjelder vel også for eksterndisker? Disken er forøvrig kjøpt på Mamoz.no, og da jeg kontaktet dem ang. det første problemet, sa de at dette var en vanlig feil på Maxtors eksterndisker. Dersom de mot formodning kun skulle ha 1 års garanti, vil denne feilen da kunne reklameres, siden det er en kjent svakhet ved produktet? Kris (som vet at jeg kunne ventet til mandag og kontaktet Mamoz direkte, men vil helst ha et svar så fort som mulig) Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Vil tro det er 2 eller 3 års garanti - uansett har du jo reklamasjonsretten i følge Norsk lov...... Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Sånn er du vettu kris. Er bare problemer med Maxtors eksterne hdd'er. Bare rot og trøbbel. Som sagt innrømmer Maxtor at det er en feil på 200/250 gig hdd'ene sine som gjør at alle filene kan bli korrupte. En innbygd feil som rettes på nå. Kjøp deg et annet merke neste gang, hvertfall når det gjelder eksterne hdd'er. /D.G Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Her kjem vel kjøpsloven deg til unsetning. Ein harddisk er meint å vare i minst 2 år. At butikk innrømmer at produktet har ein svakheit så skulle det berre gjere det enklare å få retta ein reklamasjon mot produktet og selgar. Kva leverandør/produsent gjer av garanti speler ingen rolle så lenge den ikkje overgår kjøpslovens rettigheiter. Gjer "garantien" ikkje det er den mindre verdifull enn ein dassrull. Viss selgar ikkje er villig til å ta imot ein reklamasjon så kontakt forbrukarrådet då dei kan legge press på selgar. Men det du bør ha med i det skriftlege brevet du sender op selgar bør inneholde ein del ting. 1) Henvising til kjøpslovens rett til reklamasjon på produkt som er mindre enn 2år. 2) Dokumentasjon på at varen er ikkje over to år. (vedlegg kopi av kvittering/faktura) Men utforminga av klagebrevet kan du finne på http://forbrukerportalen.no/Emner/klage Endret 13. juni 2004 av Jankee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå