Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor kjøper jeg KUNN et domenenavn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags domene? .no eller .com? Eller kanskje .net?

Fortell oss det så blir det lettere for oss å hjelpe deg.

Hvis det imidlertid er et .com/.net/.org/.co.uk domene du skal ha så er ikke oneandone.co.uk et så dumt valg. Tror jeg. De SER lovende ut i alle fall.

Lenke til kommentar

Kommer an på om du skal ha .com .net, eller .no osv. .no krever vel at du kan knytte domenet opp mot et org. nr.

.com .net .org, osv

bulkregister

http://www.norid.no/ her må du bare finne en liste over norske registrarer.

NB! Skal du hoste serveren selv trenger du likevel et NS abonnement som også koster penger, selv om det ikke er mye.

Disse bruker jeg: Easy-DNS fordi de også støtter .no domener. Obs. Ikke alle DNS-tjenester gjør det!

Eller gratis da: no-ip.com

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Målet er kunn å få et domenene navn, setter opp min egen dns opp mot det. Det er ikke nødvendig at søkemotorer finner domenet fordi det ikke er til komersielt bruk, bare for venner å kjente.

Skall browse litt rundt for å finne det jeg er ut etter.

Igjen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Målet er kunn å få et domenene navn, setter opp min egen dns opp mot det. Det er ikke nødvendig at søkemotorer finner domenet fordi det ikke er til komersielt bruk, bare for venner å kjente.

Du kan ikke sette opp din egen NS hvis det er det du mener. Hverken kjente eller ukjente vil finne siden din da. Da må de kunne IP-adressen din eller bruke din personlige DNS server som sine. Med egen NS server så vil det funke fint kun hos deg...

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
Hmm Trodde at når man kjøpte domene og dette ble registrert feks www.tulling.no så ville dette blir registrert hos feks .no servren slik at denne dns serveren herved tok seg av den, så enkelt er det altså ikke :no:

Nei, det er ikke det gitt. Det er som regel inkludert i prisen når man leier web-hotel, men når man som du skal ha et domenet og det skal peke til din fysiske web-server så må du i tillegg leie plass på en DNS/NS server. For .no domener må kontakte en registrar. Så lenge du har statisk IP adresse så er det ikke så ille, men hvis du har dymamisk IP blir det et helvete. Da ville jeg heller valgt et .com domene og leid plass hos en billig DNS-tjeneste. Det er ikke snakk om mye. Kanskje $15 i året, i tillegg til betalingen for domenet da som er noe sånn som $34 i året. Det blir uansett mye billigere når du hoster sereveren selv. I tillegg kan du jo ha mange servere på samme maskin, styre sub-domener som du vil, osv, ftp-servere, mail, etc. etc...

Lenke til kommentar

Er utrolig skeptisk til å bruke visa kortet!, skulle bestille et domene navn nå som gikk mellom noe som heter paypal som aktivt bruker visa kortet ditt for betaling. Er det ikke bedre å bruke et norskt selskap?, mye lettere å løse evnt konflikter o.l.

Skall skaffe meg et eget visa kort for bruk på nettet, der jeg overfører penger når jeg skall kjøpe noe på nett.

Lenke til kommentar

Ja, tror det er sunt å være litt skeptisk til bruk av VISA på nettet. Selv bruker jeg VISA'en mye, men ser an stedene selvfølgelig. Jeg har forøvrig knyttet et VISA kort til en underkonto som jeg heller overfører penger til i forbindelse med de enkelte kjøp. Det er nok det tryggeste, uansett, om du skulle miste VISA'en eller bli svindlet på nettet. Da blir det uansett snakk om små summer.

Lenke til kommentar

Finnes jo mange gratis dnstjenester til det foremålet..

www.dyndns.com

kan gi deg en adresse seende slik ut:

navn.homeip.net

navn.homelinux.net

navn.serveftp.net

Lista er stor..

Støtter Dynamisk dns med klient og statisk uten..

Lenke til kommentar
Ok, ble mye på en gang - Er det noen som vet om en pakke der jeg får domenet + dns servicen jeg trenger?, så jeg kan bestille fra samme sted?

freedns.afraid.org er gratis. Så det eneste du trenger å betale for er selve domenet. Jeg har aldri brukt afraid.com så jeg aner ikke hvor bra de er.

Uansett, hvis du f.eks. kjøper et .com domene, så setter du bare i domene instillingene (hos internic får du et bruker/kontroll-panel) at den skal peke til ns.afraid.com. Da vil alle som skriver www.domain.com hente IP-adressen fra den name serveren. Det er ikke spes. komplisert egentlig.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

jeg er spesielt fornøyd med www.infodns.com.

dem er billige, seriøse, god kundebehandling inklusiv live chat med tekniske begavete folk og dem har ett godt grensesnitt for å gjøre endringer på domenet.

:thumbup:

PS. InfoDNS stiller med to gratis NameServere så det eneste du trenger å gjøre med dem er å taste inn hvilken ip-adresse domenet skal peke til.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et domene uten DNS-tjeneste som jeg flyttet over til freedns.afraid.org nå... Det tar vel en 24-36 timer før DNS'er rundt omkring er oppdatert, men jeg kan gi deg en tilbake-melding på hvor bra eller dårlig det funker da. Web er helt sikkert ikke noe problem. Det jeg er mer spent på er MX entries osv...

Uansett, hvis du "tør" bruke VISA'en din så har du et fullverdig domene fra $14 (her...)og oppover. Regn med en dag eller to før alt er oppe og går knirkefritt.

Bruker du no-ip.org osv så er du oppe på null komma niks, men da får du kun et sub-domene, men det holder kanskje?

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...