Gå til innhold

aktiv vannkjøling til x800 minnebrikkene?

Stigma

Anbefalte innlegg

Jeg skal i sommer bygge meg et nytt system som skal bruke direkte springvannkjøling. Dette betyr at kjølevannet vil ligge rundt 6-10 grader. Dette er ikke hva tråden skal handle om, men jeg orket ikke å svare på dette senere =)

Spørsmålet er om det er noe vett i å lage en vannkjølingsløsning for minnebrikkene på en x800 XT PE. Som sagt er kjølevannet veldig kaldt, så det vil gi plenty kjølig.

De nye kortene nå bruker visst DDR2 minne som produserer mye mindre varme. De har visst nok ikke engang heatsinks på seg som standard. Derfor lurer jeg på om det egentlig vil ha noe særlig effekt å legge vannkjøling på disse, eller om det i praksis er mer enn nok å putte på noen enkle kobber-ramsinks i stedet.

Om jeg bestemmer meg for å vannkjøle blir det i såfall en enkel hjemmelaget vannblokk, men jeg vil ikke begi meg ut på dette før jeg får noen meninger på saken.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er GDDR3 brikkerpå X800kortene.

De blir veldig varme selvom mange sier at de ikke utvikler så mye varme, snakker av erfaring :p (har et i maskinen)..

De er litt over lunka på std frekvens og på idle, men når du klokker litt og bencher, da blir de ikke så behagelige å ta på..

Konklusjon: Ja, det vil hjelpe en del med vann på minnet! :)

Lenke til kommentar

Takk Kasp for svar. Da skal jeg ihvertfall se om det er praktisk mulig å få plass til en hjemmelagt vannblokk som kan hjelpe.

Når det gjelder springvann kjølesystemet, så diskuter det heller her:

http://forum.overklokking.no/index.php?s=&...=0#entry2331927

Jeg kan ikke ta frostveske eller anre tilsetningstoffer i selvfølgelig, men med filterering og periodiske kjemiske rens regner jeg med å kunne holde vannblokkene noenlunde rene for avleiringer og annet snusk. Tross alt er det akseptabelt å miste noen grader fra avleirninger m.m. med tanke på hvor effektivt denne metoden er i forhold til avkjøling av en lukket loop osv. mer on dette i tråden jeg linket til om dere er interessert.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg kjøleblokk til X800XT, og med blokka fulgte 16 ram-kjølere med, det bør visst holde, har jeg hørt.

nå mangler jeg bare kortet :)

holde, da ^_^ Du trenger ikek kjølere på rammen i det hele tatt, men det er heller mer snakk om du kan skvise noe særlig mer ut av rammen med vannkjøling enn passiv luft.

Noen deler reagerer veldig godt på ekstra kjøling, mens andre ikke vil la seg tøye lengre uansett hvor lavt du får temperaturen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...