Gå til innhold

Nytt skjermkortq

Icenor

Anbefalte innlegg

Ja da leter en venn av meg etter et nytt skjermkort og jeg lurte på hva dere kunne anbefalle. Teoretisk sett er det ingen prisgrense, men jeg ser ikke noe poeng i å betale 1000kr ekstra for 5% mer ytelse.

Det som er viktig er at han slipper å tenke på å kjøpe et nytt kort i nærmeste fremtid. :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo litt i hvilken prisklasse han leter. Ett x800 pro kort er helt topp men det koster. Kanskje han kan klare seg med ett 9800 pro? I såfall finnes disse fra 1850 kr.

Så hvis du sier litt om prisklasse, hvilken maskin han har og hva han eventuellt spiller så er det lettere å gi råd. Ett x800 pro kort f.eks krever litt av maskinen din for at du skal få skikkelig utbytte.

Lenke til kommentar
Det spørs jo litt i hvilken prisklasse han leter. Ett x800 pro kort er helt topp men det koster. Kanskje han kan klare seg med ett 9800 pro? I såfall finnes disse fra 1850 kr.

Så hvis du sier litt om prisklasse, hvilken maskin han har og hva han eventuellt spiller så er det lettere å gi råd. Ett x800 pro kort f.eks krever litt av maskinen din for at du skal få skikkelig utbytte.

Teoretisk sett er det ingen prisgrense, men jeg ser ikke noe poeng i å betale 1000kr ekstra for 5% mer ytelse.
Lenke til kommentar

Teoretisk sett er det ingen prisgrense, men jeg ser ikke noe poeng i å betale 1000kr ekstra for 5% mer ytelse.

Jeg er ikke blind. Det er greit at det ikke finnes noen prisklasse, men jeg er likevel nyskjerrig på om han hadde tenkt seg noe og om han sitter på en p3 750 eller noe sånt. Ingen vits å anbefale kort i hytt og pine uten å vite noe om hva han trenger.

Lenke til kommentar

Radeon 9800pro gir mest for pengene

Radeon 9800XT = 5% raskere enn pro

Radeon X800 = 5% raskere enn XT.

Det vil si at DU betaler flere tusen kroner for max 10% bedre ytelse.

Det er veldig små forskjeller mellom dagens siste kort 9800 pro, 9800XT og X800, det er såpass liten forskjell at jeg ville gått for den som gir mest for pengene som i dette tilfelle er 9800pro for jeg ville ikke kastet SÅ veldig mye penger ut i et skjermkort med mindre forbedringer.

Jeg tror det snart kommer et gjennombrudd med mye større forskjeller, innen da ville jeg valgt 9800pro....spillmessig er det så små forskjeller at jeg tviler sterkt på at noen ka SE de VISUELLE forskjellene.

Lenke til kommentar
Radeon X800 = 5% raskere enn XT.

Dette er vel ikke helt riktig. For det første er det flere slags x800 og for det andre vil vel selv x800 pro være minst 50% raskere i de fleste spill?

Ja i benchmark virker det ihvertfall 50% raskere enn 9800XT.

Lenke til kommentar

Skjønner, burde ha tenkt på å skrive hva han har.

Her er det ihvertfall:

P4 2.2GHz

512 DDR PC2700

Han skal skaffe seg mer RAM, men han er ikke sikker på han bare skal kjøpe PC2700 nå og skifte til PC3200 (eller høyere) senere når han evt. bestemmer seg for å skifte CPU. Er det noen forskjell på å bruke PC2700 eller PC3200 på en 2Ghz CPU?

Lenke til kommentar

Her er det ihvertfall:

P4 2.2GHz

512 DDR PC2700

Han skal skaffe seg mer RAM, men han er ikke sikker på han bare skal kjøpe PC2700 nå og skifte til PC3200 (eller høyere) senere når han evt. bestemmer seg for å skifte CPU. Er det noen forskjell på å bruke PC2700 eller PC3200 på en 2Ghz CPU?

Med en slik maskin vil 9800 Pro være ideelt.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120304&cks=PRL

Lenke til kommentar

Her er det ihvertfall:

P4 2.2GHz

512 DDR PC2700

Han skal skaffe seg mer RAM, men han er ikke sikker på han bare skal kjøpe PC2700  nå  og skifte til PC3200 (eller høyere) senere når han evt. bestemmer seg for å skifte CPU. Er det noen forskjell på å bruke PC2700 eller PC3200 på en 2Ghz CPU?

Med en slik maskin vil 9800 Pro være ideelt.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120304&cks=PRL

Enig X800 pro blir litt for "rått" fordet systemet der.

Lenke til kommentar

Her er det ihvertfall:

P4 2.2GHz

512 DDR PC2700

Hvis hans nåværende hovedkort ikke har støtte for 400 MHz minnebuss, så har det egentlig ingen relevanse. Men PC3200 er vel det minnet som er billigst akkurat nå, så det er like greit å kjøpe det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...