Martin_03 Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Pah! det er bare en ting som kan gjøre at det begynner å lekke, og det er om du har gjort en dårlig jobb til å begyne med. Jeg tar ikke utgangspunkt i at jeg komemr til å gjøre tabber i oppsettet når jeg lager det ihvertall, og uansett hvordan du snur og vender på det, så er en sekundær-loop utrolig mye mindre effektivt. -Stigma Tenk på alt forbruket av vann da..Hvor mange liter vann på et døgn snakker vi om her? Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Hvis har en sekundær loop, vil vannforbruket ligge på rundt 20-30 liter pr døgn ?! Hvis du derimot skal ha springvann i primærkrets, vil nok forbruket være svært. Pumpa jeg pumper 600l/time. Hvis PCn står på 8 timer om dagen, blir det 4800 liter pr dag. Nå vet ikke jeg om hvor stort trykk trådstarter har tenkt seg. Det er trykket som bestemmer vannforbruk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 En primær åpen loop er da MYE mer effektiv en en primær+sekundør lukket loop. Derfor trenger du også mindre vann for å holde samme effektiv temperatur. Det er klart at trykket bestemmer vannmengden, men det er jo kjempelett å regulere med en hvilken som helst ventil. Eksempel: skrur du på springen halvveis, så kommer det bare litt vann ut. Å gjøre det samme for primærloopen for datamaskinen koster meg sansynligvis ikke mer en 50Kr hos en hvilken som helst rørmaker. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Hvis du derimot skal ha springvann i primærkrets, vil nok forbruket være svært. Pumpa jeg pumper 600l/time. Hvis PCn står på 8 timer om dagen, blir det 4800 liter pr dag. Og det er selvfølgelig ingen pumpe i en primær åpen loop, det er jo en av fordelene. Uansett vordan du snur å vender på det så vil du bruke MINDRE vann i en primær åpen loop en du vil med en sekundær. Det er jo skrikende logisk. -Stigma Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Selvsagt ingen pumpe, men det var et sammenlikningseksempel. Jeg trodde du forstod det. Og "MYE mer" effektivt blir det ikke. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Selvsagt ingen pumpe, men det var et sammenlikningseksempel. Jeg trodde du forstod det. Og "MYE mer" effektivt blir det ikke. Ved mindre du får tak i en skikkelig varmeutveksler (som koster flerfoldige tusen), så er det _mye_ mer effektivt jo. Selv med en varmeutveksler så vil du tape en god del på tapt "kulde" i overføringen fra den ene kretsen til den andre. Eksempel: Den indre kretsen er 40C. Den ytre kretsen er 10C. Når disse to vannstrømmene møter hverandre i en teoretisk perfekt varmeutveksler vil de bli helt likestillt i temperatur. Temperaturen etter varmeutveksleren vil da for begge kretser bli 25C. Dette er vel og merke med en perfekt varmeutveksler, noe som ikke finnes i praksis. En god varmeuveksler vil ikke gi et like god resultat, og en improvisert løsning som å bruke en radiator i et vannbasseng vil ikke bare sløse mer vann, men også være enda mer inneffektiv. EN varmeutveksler, selv en perfekt en, kan bare i beste tilfelle likestille tmeperaturen i to vannkretser. En primær åpen krets derimot vil alltid bruke den beste temperaturen direkte. Altså, jo mer varme som å vekk fra maskinen, jo bedre vil en primær-loop bli. Eksempelet over er bare teoretisk, og gjennspeiler kanskje ikke en realistisk situasjon, men den viser kalrt at en primær åpen loop alltid, under alle situasjoner, vil være betydelig mer effektiv. Det betyr også at du kan få samme temperaturer med mindre vann enn ved å bruke en sekundær loop løsning. -Stigma Lenke til kommentar
am3k Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 God tråd. Du kan dette med saklige tråder du Stigma Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Den indre kretsen er 40C. Den ytre kretsen er 10C. Når disse to vannstrømmene møter hverandre i en teoretisk perfekt varmeutveksler vil de bli helt likestillt i temperatur. Temperaturen etter varmeutveksleren vil da for begge kretser bli 25C. Dette er vel og merke med en perfekt varmeutveksler, noe som ikke finnes i praksis. En god varmeuveksler vil ikke gi et like god resultat, og en improvisert løsning som å bruke en radiator i et vannbasseng vil ikke bare sløse mer vann, men også være enda mer inneffektiv. EN varmeutveksler, selv en perfekt en, kan bare i beste tilfelle likestille tmeperaturen i to vannkretser. En primær åpen krets derimot vil alltid bruke den beste temperaturen direkte. Altså, jo mer varme som å vekk fra maskinen, jo bedre vil en primær-loop bli. Derfor er det ein fordel om varmeveksleren er montert slik at vannet og kjølemediumet går i motsatt retning. Då vil dei to væskene "bytte" temperatur. I ditt tilfelle med 10C inn på kjølinga og 40C inn på vatnet gir 40C ut på kjølinga 10C ut på vatnet. Sjekk bildet. Det du seier i det neste avsnittet er derimot heilt riktig, sidan virkningsgraden ikkje kan bli 1. Hadde det vore mulig ville det derimot vore ingen forskjell. Endret 10. oktober 2004 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Det finnes som sagt mange fordeler ved bruk av to kretser. Men jeg vil nok tro at i dette tilfelle er det enkle det beste! I et slikt system trenger man ikke mange liter i minuttet for å holde akseptable tempraturer! Lenke til kommentar
am3k Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Skulle nok også fått seg turen over til vannkjøling... Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Overklokking.no fikk en varmeveksler gratis av meg nettopp for å lage et slikt anlegg. Dette prosjektet ble det aldri noe av såvidt jeg vet. Kanskje de kan rote den frem igjen slik at du kan bruke den i ditt system? Husker ikke hvem som til slutt endte opp med den, men det skulle ikke være så vanskelig å finne ut av. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hvorfor er det så mange teite vestlendinger på stortinget? OffTopic: hmmm.... Hvorfor er det så mange teite poltikere på stortinget mener du vel Ke du ska blanda inn vestlendinga føre fatta eg ikkje. Hva skal vi med et storting hvor de minste partiene får så mye makt (krf og venstre), demokratisk styre OnTopic: Du får mase på dem og se om de ikke kan grave varmeveksleren frem fra dypet. Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Swep B5.10 Platevarmeveksler: PDF- Fil av Swep B5 Dette er en platevarmeveksler som burde fungert fint til noe sånt prosjekt! Den finnes i to versjoner; en med 10 plater og en med 20. HxBxD= 189x72x32(+20*) for versjonen med 10 plater. Vekt: 0,6 kg *=nipler Tror en kan velge hvilke koblinger de skal leveres i, hvis ikke leveres de med 3/4" nipler. Platene festes av moderne kjøling slik at en slipper å gjøre dette selv. Ringte å hørte pris på denne: 1687,- noe som er overkommelig i et entusiast prosjekt. Den indre kretsen er 40C. Den ytre kretsen er 10C. Når disse to vannstrømmene møter hverandre i en teoretisk perfekt varmeutveksler vil de bli helt likestillt i temperatur. Temperaturen etter varmeutveksleren vil da for begge kretser bli 25C. Dette er vel og merke med en perfekt varmeutveksler, noe som ikke finnes i praksis. En god varmeuveksler vil ikke gi et like god resultat, og en improvisert løsning som å bruke en radiator i et vannbasseng vil ikke bare sløse mer vann, men også være enda mer inneffektiv. EN varmeutveksler, selv en perfekt en, kan bare i beste tilfelle likestille tmeperaturen i to vannkretser. En primær åpen krets derimot vil alltid bruke den beste temperaturen direkte. Altså, jo mer varme som å vekk fra maskinen, jo bedre vil en primær-loop bli. Det stemmer, ved lik vanngjennomstrømning, men når en har en varmeveksler vil kjølesiden (springvann) ha større gjennomstrømning enn den varmesiden. Man kan derfor oppnå temperaturer på som kan være ganske lik springvannets, 10 grader i forskjell er da heller ikke så gale! Har du en liten update på prosjektet stigma? edit 19/12: 1700 for den versjonen med 10 plater Endret 19. desember 2004 av Plukk Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) God tråd. Du kan dette med saklige tråder du Stigma Takk, det betyr mye for meg at noen faktisk setter pris på dokumenteringen jeg gjør =) Har du en liten update på prosjektet stigma? Nice! Dette ser jo ut til å være midt i blinken. Nå hadde jeg tegnet opp planer for en hjemmelaget varmeveksler basert på å tvinge all vannstrømmen gjennom en 3x120mm radiator, men en "skikkelig" varmeveksler er jo veldig interessant. Mitt design har sikkert like mye kontaktflate, om ikke mer pga. fine lameller, men en varmeveksler som dette har jo mye mye lengre kontakttid på vannet. jeg tror nok det skal vanskelig gjøres å slå en ferdiglaget en med det utstyret jeg har tilgjengelig. Det virker kanskje litt omvendt fra det jeg har argumentert for tidligere, men jeg har skiftet standpunkt på bruk av direkte vs. dobbel-loop kjøling for dette prosjektet. Dette er ikke fordi jeg ikke tror direkte er "bedre", men fordi det ikke er praktisk å gjøre det slik som rørene ligger nå etter jeg flyttet kontoret mitt. Så skal det jo også sies at en dobbel-loop har mange små fordeler også, og ikke bare ulemper =) Nå tror jeg riktignok at designet mitt hadde blitt ganske så effektivt, men det hadde ikke blitt gratis heller. ca 700kr for en raddis + frakt, og nok kobber til å lage boksen + penger for diverse nippler og slikt. Det hadde nok fort blitt 1200 er jeg redd. Når det ikke er mer en 1700 for en ferdiglaget en, så er det absolutt interessant. Skal undersøke nærmere så fort som mulig. Søren av det er fredag kveld nå da ! Var 1700 for den lille eller store versjonen? Anntar det var den lille, og håper den store ikke var så veldig mye dyrere hehe =) Overklokking.no fikk en varmeveksler gratis av meg nettopp for å lage et slikt anlegg. Dette prosjektet ble det aldri noe av såvidt jeg vet. Kanskje de kan rote den frem igjen slik at du kan bruke den i ditt system Hmm... interessant. Jeg kunne selvfølgelig påtatt meg jobben med å lage en skikkelig artikkel/worklog med tester for HW om jeg fikk den i stedet. Det hadde jeg forsovidt tenkt å gjøre unasett, men jeg hadde jo absolutt ikke sagt nei til støtte på prosjektet =) Hva slags varmeveksler snakker vi om da? Finnes det noe info på nettet som går ann å bla opp på det? Skal jeg kontakte OK og undersøke? EDIT: har sendt en melding til OK.no så da får vi se hva som skjer =) EDIT2: OK's Vidar har den, venter på svar fra ham. -Stigma PS: Kanskje det blir litt liv i PSU-vannkjøling tråden min også. Hvis det viseer seg at komplett kan få skaffet flere alphacool-480w PSU'er så skal jeg ta en test på denne også i sammenheng med bygging av systemet. Endret 3. desember 2004 av Stigma Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Åssen går dette prosjektet egentlig? Oppdaget det først nå, så veldig interessant ut! Lenke til kommentar
Skallesei Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Ble det gjort noe mer med dette prosjektet? Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg har gjort mye research på dette allerede, og komemr til å realisere "Project Freeflow" i løpet av julen/januar forhåpentligvis https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=519935&st=0 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=499237&st=0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå