Gå til innhold

Snekre vannkjøling selv.

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt på forumet om vannkjøling og er ikke så imponert over temperaturene som folk skriver at de har.

Jeg har et forslag på hvordan bygge effektiv og lydløs vannkjøler, noe jeg vil teste selv senere.

Det går ut på å bruke radiatoren på en bil (ikke registeret).

Gjerne fra en gammel golf eller pasat diesel da de ikke er så store.

Som kjent så kan en bilradiator kjøle mange KW effekt så det skulle være fult mulig å sette den skråstilt i en kasse (70-80grader) med åpnig i nerkant av radiatoren på den ene siden og åpning øverst på den andre siden.

Når radiatoren blir varm vil den varme luften strømme ut øverst mens kald luft kommer inn nederst og man har gjennomstrømning/kjøling.

Skulle dette ikke bli nok kan man mentere en 500x500 vifte eller noe i den størelsen for økt gjennomstrømning.

Fordelen med dette er at man ikke trenger vanntank da radiatortoppen er stor nok til dette formålet.

Uten å vite det tror jeg at man vil få en løsning med CPU temp 2-3 grader over romtemperatur.

Er det noen som har prøvd noe slikt er jeg interessert i å høre resultatene.

Det hadde selvsagt vært artig å eksperimentere litt med peltier men jeg vill ikke begynne å grise med kjølepasta under CPUen og isolering samt faren for kondens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare si att jeg har lest mye her i forumet men denne tråden fortjente ett svar....så jeg registrerte meg for første gang.

Sånne prosjekt liker jeg selv om den ikke fungerer så er ideen veldig god faktisk :)

Stå på å lykke til å pls skriv om det funker.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Greit nok det, men det er sånt "barskt" sus i dem.

Ideen din hørtes veldig bra ut, og hvis du starter en worklog på den så lover jeg deg at jeg garantert kommer til å følge med :yes: , men JEG ville ikke hatt en så diger vifte under pulten, tenk hvis du for foten inni den, det kommet til å gjøre vondt :no: Og har du tenkt ut et kabinett som ville være stort nok for en slik radiator, og en eventuelt vifte som er montert inni kabinettet? :hmm:

Men ideen høres konge ut, så stå på hvis du begynner :thumbup:

Velkommen til forumet Silver[NAF] :)

Endret av HuzZzla
Lenke til kommentar

Kassen hadde jeg tenkt å snekre av sponplater kled med skai eller noe slikt og til å begynne med kjøre det uten vifte.

Vifetgreien var bare dersom dette ikke ble godt nok.

Hadde også tenk å bruke 230V pumpe som jeg monterte i kassen sammen med radiatoren.

Worklogg kommer selvsagt når jeg bygger den.

Lenke til kommentar

Du klarer ikke å få cpu-temp 2-3 grader over romtemp. Vanntempen din vil antageligvis bli ca 2-3 grader over romtempen, men regn med at cpu-temp blir ca 5-6 grader over dette igjen. Men dette avhenger av hvor god blokk du har.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne kassen som du vil snekre, jeg har en liten idé om hvordan du kunne lagt den. Du bygger kassen så høy så den må være, men i bunn begrenser du det til ca 80 mm eller 120mm så har du plass til 3-5 vifter der som kan trekke frisk luft opp i radiatoren. Vel å merke at radiatoren står på skrå inne i kassen slik at alle luft som viftene blåser inn MÅ gå igjennom radiatoren. Evt kan du ha tilsvarende vifter på opp siden som drar luften ut igjen.!

Du må også ha noen bein på kassen slik at viftene får suge luft.

Er du med på tanken?

PS. fikk mesten lyst til å lage det selv :) Litt dritt å ha med seg to kasser på lan da :(

Lenke til kommentar

JEG tror at RBX ikke er laget for peliter... :hmm: den kjøler jo kun et lite punkt. og en peliter er en ca 40x40+ stor "core" så du burde ha ei blokk som dekker hele peliteren og litt til..

merk: jeg er ikke ekspert på dette. men uti fra det jeg vet så er der riktig :)

Lenke til kommentar

en ting de med leilighet i blokk hvor det går tykke rør igjennom til neste etasje med kaldt og varmtvann kan gjøre er ihvertfall og bare surre litt kobberør rundt kaldtvannsrøret.

Jeg hadde tenkt og bare kjøpe en 5 meter rull med kobberrør, og bruke den som radiator. Det blir sikkert bra nok.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Jeg har ingen eksakte mål men på både pasaten og golfen jeg så var det små radiatorer ca.400-500mm hvær vei.

Begge bilene vart fra slutten av 70 tallet med 1,5l dieselmotor.

Velger du radiatoren fra en golf står motoren tværrstilt og radiatoren har da av naturlige grunner elektrisk vigte.

Regner med at den enkelt kan reguleres ned med en effektmotstand.

Er plassen ikke et problem kan man alltids velge radiator fra en amrikaner.

Disse bilene har radiatorer på størrelse med en låvevegg, i hvertfall 1x0,5m.

I mitt tilfelle vil jeg ikke ha en kasse som er mye større en PCen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...