Inferno Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Hei! Har tenkt å invistere i nytt kamera og lurer på om noen har erfaringer eller tips til hvilket kamera jeg bure velge. Jeg har sett meg ut tre stk. men er usikker på hva som blir det beste valget. De 3: Canon G - 5 Casio Exilim EX-P600 Pro Panasonic Lumix DMC-FZ10 Samtidig lurer jeg på om noen har erfaringer med å kjøpe kamera over ebay: Hvor lang tid tar det til du får varen? Hvilke ekstra kostnader bør en tenke på, shipping, frakt fra havn, m.v.a osv...? Lenke til kommentar
leica Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Unngå ihvertfall Exilim Pro 600. Jeg kjøpte nylig Panasonic kameraet og er strålende fornøyd. G5 en er også ett bra kamera, og også litt rimeligere enn Panasonicen. Ebay har jeg dessverre lite erfaring med, men foretrekker selv å å kjøpe i norsk butikk. Lenke til kommentar
Inferno Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Ok. Det er sant det, litt bedre/tryggere å kjøpe i en norsk butikk, men prisforskjellen er jo deretter. Hva gjør Exilim Pro 600 til et kamera man burde unngå? Noen spesifikke funksjoner eller lignende det ikke har eller er dårlig på? Lenke til kommentar
leica Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Hvor mye må du betale for et Panasonic kamera i utlandet? Inkludert moms og det som måtte komme av avgifter og porto. Lenke til kommentar
Inferno Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Her kan du finne noen som er ute for salg: Panasonic Lumix DMC-FZ10 Er ikke alle som sender kameraet utenlands (Ut fra amerika), men de som sender det ut worldwide har prisene allt fra ca. 510$ (+ 45$ shipping). ca 4200 NOK. Lenke til kommentar
leica Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Men man må vel plusse på 24 % moms? Lenke til kommentar
Inferno Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Jeg regner med det, men er ikke helt sikker. Derfor lurer jeg på om det er noen her på forumet med erfaringer angående kjøp av varer på Ebay. Lenke til kommentar
Inferno Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Noen fler som har erfaring med de tre nevnte kameraene? Lenke til kommentar
znapper Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Har FZ10, kjempefornøyd med det, et meget bra kamera og man blir bare gladere og gladere i det for å være helt ærlig. Eneste drawbacken som finnes, er at det kan være vanskelig å få tak i ekstrautstyr til den, da det er få her i gokkeland som fører panasonic. I tillegg kan utstyret bli dyrt (780 kr for et panasonic li-ion batteri på fotoknutsen, det er et meget bra batteri, men likvel stiv pris) Nå har jeg ingen erfaring med det andre kamera du nevner, men har du sjekket http://www.dcresource.com de kjører jo reviews på alt av kamera. Etter det jeg forstod av review på G5, er det et problem med purple fringing (lillafarge oved overganger fra lyse til mørkere felter), men det kan du jo lese mer om på linkene under. Casio kamera: http://www.dcresource.com/reviews/casio/ex...iew/index.shtml Powershot G5 http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_g5-review/ Panasonic FZ10 http://www.dcresource.com/reviews/panasoni...iew/index.shtml Har ingen erfaring med ebay desverre, men jeg tror da det finnes US-baserte nettbutikker som fører kamera til en grei pris ? Google is your friend Lykke til med valget. Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Hei. Jeg kjøpte meg Panasonic FZ10 i USA(Brooklyn,New york) Jeg betalte 4700,-for Kameraet,extra memorycard 128mb,Worldwide forsikring,frakt,og frakt forsikring.I tillegg kommer da den norske momsen på 24%. Så da ble det alt i alt ca 6000,-kr. Jeg er kjempafornøyd med kameraet.Og har tatt mere bilder med dette,på et par mnd,en med mitt forrige kamera på et helt år.(det var et dyrt pocket kamera). Tror jeg ville vurdert å handlet i Norge istedenfor utenfor.Det pga.den garantien vi har her.Den er unik. Ingen fare med å handle på eBay vil jeg tro,ei heller på mange av de nettbutikkene som finnes.Da mange her inne sikkert også har handlet der med gode erfaringer.Jeg syns selv det var veldig tungvint å handle der jeg kjøpte mitt. Måtte fakse passkopi,kredittkort kopi,og ringe å bekrefte bestilling.Sendte e poster uten å få svar på dem,og måtte da ringe dit for å snakke med dem.Tror jeg ringte fire fem ganger til dem,av div grunner."har dere nottatt pengene? har dere sendt kameraet? Hvordan funker worldwide forsikringen?" Som du skjønner så var det i mitt tilfelle et slit med det å kjøpe i USA. Men det er andre som sikkert er mer ordnet og som du kan bestille fra uten å måtte gjennomgå det samme som meg. Jeg kjøpte mitt på.http://www.hotbuyselectronics.com. Styr unna de Lykke til. MVH Mpeg. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Du må betale moms om ikke du er heldig med tollen. Ellers så er det jo tusenvis av forskjellige selgere på ebay. Ville definitivt sjekket hvor mange tilbakemeldinger etc som en selger har. Responstid på epost indikerer gjerne mye om seriøsiteten etter min erfaring. Lenke til kommentar
Inferno Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Skal se om jeg får sjekket ut en del med hvilke selgere osv. som er til å stole på... Først må jeg i hvertfall se om jeg får skrapt i sammen nok penger, sjekket opp garantier og hva den eventuelle total pris vil bli. Men vil i hvertfall takke for alle gode svar ! Lenke til kommentar
farfuture Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Det er nå ca 2 uker siden jeg bestemte meg for at jeg skal ha Lumix FZ10 før jeg tar ferie (om en mnd). Og jeg blir bare mer og mer sikker, jo mer jeg leser Det virker som alle er fornøyde med det, og alle tester jeg har lest er stort sett bare positive. Problemet er at jeg helst vil kjøpe i Norge, grunnet garanti, lett å komme i kontakt med selger, etc. Da betaler jeg heller litt mer, men selvsagt ikke alt for mye Men hvor skal jeg kjøpe det? Det er jo ingen som fører det! På Elkjøp står det riktignok i nettkatalogen til litt under 7000 (noe dyrt), men så står det også at de ikke har det inne. I produktguiden på dette nettstedet her, er det kun IT-butikken som har det (ca 6500 hvis jeg husker rett), men de har det jo heller ikke inne, og forventet dato for når de får det, forlenges jevnt og trutt ettersom dagene går. Jeg sendte til og med en e-post til MPX for et par dager siden og sa at jeg syntes det var rart at ingen i Norge var interessert i å selge et kamera som har fått så gode kritikker, og som det er en del interesse rundt. Har ikke hørt noe, og regner vel ikke med det heller. Hadde f.eks. Komplett eller lignende hatt det på lager til 6500, hadde jeg bestilt i dette minutt! Gleder meg skikkelig til å leke meg med dette kameraet i sommer! Lenke til kommentar
znapper Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hei Jeg bestillte mitt gjennom Elkjøp på Carl Berner i Oslo, det tok ca 1 uke før jeg hadde kamera i hendene. Ellers har du fotoknutsen (oslo kameraservice) som også fører det, men som også må bestille det antar jeg, såfremt Panasonic selv har kamera, burde det ikke ta mer enn 1 uke. Men husk på å spesifisere om du vil ha sølv eller sort, jeg husket ikke det men var svinheldig nok til å få sølv versjonen (noe som jeg også ville ha). Driver å prober for å få tak i teleconverteren til fz10, men så langt har ikke panasonic dette inne, produktspesialisten hadde ferie ( ) så må ta kontakt i neste uke. Teleconverter og batteri kommer til å tømme feriekassa mi for sure, hehe! Lenke til kommentar
farfuture Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Jeg skrev en ny e-post til en annen webshop i går kveld, og allerede i dag fikk jeg hyggelig svar tilbake. Der svarte de at de mer enn gjerne skulle solgt meg en Lumix, men at de rett og slett ikke fikk lov å selge det pga. at de hadde så aggressiv produktprising! Dette gjaldt også noen andre merker som f.eks. JVC. Likevel hadde nettbutikken tatt seg bryet med å sjekke opp ekstra mot noen leverandører, men kameraet var ikke til å få tak i. Jeg skjønner ikke helt dette. Panasonic må jo tape mye penger på manglende tilgjengelighet, iom. at omtrent ingen webshopper har kameraret deres, som medfører at mange trolig kjøper andre merker? Bare de mest ivrige vil bestille fra utlandet, gjetter jeg på. Vel vel, jeg får prøve Elkjøp da, og be dem bestille det til meg, ettersom det virker som de har lov til å selge det da. (Det i seg selv er vel et tegn på at de er dyre, i og med at andre butikker ikke får lov til å selge det fordi de selger for billig (har for aggressiv prispolitikk)) Endret 16. juni 2004 av farfuture Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Panasonic i Europa er så fjollete at man må snart lure på om de er riktig vel bevart. Denne er fra videokamera-forum : Jeg har også lurt på dette, og ringe til Panasonic i England.De sier at Norge og Norden ikke er et satsningsområde for Panasonic, og derfor kommer kameraene alltid seint til Norge og prisen er høg. Nekter de seg selv å ta markedsandeler? , helt utrolig Endret 16. juni 2004 av Roncon Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 http://www.bhphotovideo.com Riktignok kun i svart (mer proft?), men rask levering og lave priser.... Lenke til kommentar
farfuture Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Jeg dro på Elkjøp for å bestille Lumix FZ10, og hadde med meg en utskrift av kameraet. Selgeren visste ikke at de hadde kameraet en gang, men sjekket på PC-en - og glede over alle gleder - de hadde akkurat fått inn ett stk kamera på lageret i dag. Gjett hvem som dro med kameraet under armen 25 minutter tok det fra jeg bestemte meg for å dra og bestille kameraet, til jeg satt hjemme i stua igjen og så på det Nå venter jeg bare på at den grønne lampa på batteriladeren skal slukke. EDIT: Det er visst den grønne, ikke røde lampa, som skal slukke. Endret 16. juni 2004 av farfuture Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Farfuture; det var jeg som solgte deg det kameraet, hvis det var på lørenskog Etter jeg så på ditt bestemte jeg meg for å ha et selv, må desverre vente en uke før vi får flere.. Lenke til kommentar
farfuture Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Farfuture; det var jeg som solgte deg det kameraet, hvis det var på lørenskog Etter jeg så på ditt bestemte jeg meg for å ha et selv, må desverre vente en uke før vi får flere.. Det var jeg som "rappet" det fra lageret på Lørenskog, ja Takk for handelen! Jeg er glad det ikke ble meg som måtte vente en uke Driver å prober for å få tak i teleconverteren til fz10, men så langt har ikke panasonic dette inne, produktspesialisten hadde ferie ( ) så må ta kontakt i neste uke. Teleconverter og batteri kommer til å tømme feriekassa mi for sure, hehe! Når jeg nå har prøvd kameraet et par dager, synes jeg selvsagt det er flott med 12x-zoomen, men jeg skulle gjerne ha klart å komme enda nærmere innpå noen av fuglene jeg knipset, så jeg ser ikke bort fra at jeg også blir fristet til å gå til anskaffelse av en telekonverter etter hvert Og et ekstra batteri skal jeg i alle fall skaffe meg. Endret 18. juni 2004 av farfuture Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå